Automobil. Fenomén, kvôli ktorému otvárate tieto stránky. Dnes je tomu 125 rokov, kedy z romantickej dielne vystúpil „patent“ pomenovaný práve týmto slovným obratom.
História je zamotaná a popretkávaná hmlou. Obzvlášť pre nás, ktorí žijeme jeden a štvrť storočia vzdialení tejto udalosti. Automobil a jeho vznik nie je až tak jednoznačný, ako by sa mohlo zdať. Ako i mnohé vynálezy dneška, ktorých potenciál často ani netušíme, vzniklo v lete 1885 niečo exotické, zvláštne. Nikto to nevolal automobil, toto slovo vzniklo až neskôr, ako kombinácia gréckeho výrazu „auto“ (samo) a latinského „mobilis“ (hybný). Vtedy sa jednalo o niečo, čo sa dokáže pohybovať napočudovanie samo, s vrčiacim rachotom uprostred, ale predovšetkým bez koní, či iných zvierat.
Gottlieb Daimler zostrojil jazdecké vozidlo, či prevážadlo. Akokoľvek mu hovoril, vynašiel praotca toho, čo nás dnes fascinuje, čo so záujmom sledujeme, milujeme, či len bezmyšlienkovite používame na dennú potrebu. Tá historická nejasnosť spočíva v tom, že sa jednalo, z nášho dnešného moderného pohľadu, vlastne o motocykel, či motorový bicykel. Viackolesový automobil, v perspektíve človeka 21. storočia, sa vlastne objavil až o rôčik neskôr v podobe troj- a štvorkolesového motorového voza Carla Benza z Cannstattu a Gottlieba Daimlera z Mannheimu.
Ako sa v tom celom vlastne vyznať? História ponúka vlastné vysvetlenie – dvojkolesové „jazdecké vozidlo“ Gottlieba Daimlera sa pohybuje pomocou spaľovacieho motora vlastnou silou a preto je v pôvodnom slova zmysle tiež automobilom. Mal drevený rám a vertikálny, jednovalcový štvordobý spaľovací, samozrejme atmosférický, motor priamo pod primitívnym sedlom (prihlásený na patentovom úrade 3. apríla 1885). Vo svojej dobe sa jednalo o najmenší a zároveň najvýkonnejší spaľovací motor, ktorý už neslúžil statickým úlohám, ale bol inštalovaný do kompaktného tela (menšie vozidlo v tej dobe nebolo možné skonštruovať).
Úzke riadidlá na jednoduchej tyči, prenos sily cez kovové súkolesie a napínací remeň. V podstate disponoval 4 kolesami, no dve z nich boli malé pomocné kolieska pre stabilitu, tak ako to robíme s detskými bicyklami. Ak by sme mali priblížiť masívne pôsobiacu konštrukciu dnešným hodnotám, so štipkou humoru by sme vyzdvihli ergonomickú obsluhu, priame riadenie, stabilizačný systém (spomínané kolieska), kožené sedadlo s priečnym prešívaním, desaťlúčové kolesá a drevené obloženie. S rešpektom však pripomíname, že toto bicyklo-vozidlo, prvý automobil, sa stal ozajstným priekopníkom individuálnej mobility nezávislej na externej sile. Stal sa hmatateľným dôkazom, že i spaľovací motor je schopný samostatne poháňať cestné vozidlo. Vodič sedel na motore, obopínal ho telom a s pomocou niekoľko málo páčok bol schopný prinútiť vozidlo k pohybu. Jednoduché a priame spojenie jazdca a stroja – ako na konskom chrbte.
**Plynutie času**
Gottlieb Daimler a Carl Benz, pracujú ďalej na rovnakej problematike – zdokonalení vozidla, bez toho, že by sa vôbec poznali (bývali od seba vzdialení 120 km, v 19. storočí jeden deň cesty) Cieľ dosiahli takmer súčasne pomocou rôznych riešení: Benz postavil svoj trojkolesový motorový voz, na ktorý získal 29. januára 1886 patent DRP č. 37 435. Zakrátko nato prichádza od Daimlera prvé štvorkolesové motorové vozidlo, potom čo svoj spaľovací motor, ktorý v jazdeckom vozidle medzitým obstál v zaťažkávacej skúške, zabudoval do podvozka z koča.
Daimler sledoval víziu rozsiahlej motorizácie rôznych vozidiel – na zemi, vo vode i vo vzduchu. Čoskoro demonštroval univerzálne možnosti použitia motora, napríklad v roku 1887 v člne, či v roku 1888 vo vzducholodi Friedricha Hermanna Wölferta. Ale aj Benz sa činil: takisto v roku 1887 dokončil svoj prvý motorový čln a letecké motory nasledovali neskôr.
Daimler a Benz neskôr založili spoločnosť Daimler, ktorá sa medzičasom prepracovala na jedného z najvýznamnejších hráčov nielen na trh osobných automobilov. Dnes pod jej krídla patrí Mercedes-Benz, Smart, Maybach, Freightliner, Mitsubishi Fuso, Western Star Trucks, Setra, Orion, Thomas Built Buses, ale i finančné a bankové služby. Prvých deduškov – zakladateľov môžu histórie chtivé oči vidieť na najvyššom poschodí automobilového múzea značky Mercedes-Benz v nemeckom Stuttgarte.