Hneď na úvod je potrebné uviesť, že označenie 63 AMG je trochu mätúce. Tak ako v prípade CL 63 AMG, predstaveného minulý týždeň, aj tu sa namiesto pôvodného atmosférického osemvalca s objemom 6 208 centimetrov kubických objavil nový 5,5 litrový V8 Biturbo. Označenie 55 AMG, používané v minulosti, sa však nekoná. Vznikali by zbytočné zmätky. Faktom však je, že emisné kvóty a ekomaniaci pôsobia čoraz intenzívnejším tlakom, no inžinieri stíhajú prinášať nové nápady z rysovacích dosiek do reality dostatočne rýchlo. Menšia „litráž“ motora sa preto vonkoncom nepodpísala pod úbytok sily. Práve naopak, 400 kW (544 k) pri 5 500 ot./min. a 800 Nm dosahovaných v rozpätí 2 000 až 4 500 otáčok má od podvýživy ozaj ďaleko.
Motor váži len 204 kilogramov (bez náplní) a pracuje s dvojicou turbodúchadiel s medzichladičom vzduchu. Moderné spôsoby mu nie sú cudzie – štvorventilová technika, variabilné časovanie ventilov na strane nasávania i výfuku, hliníkový kľukový hriadeľ a priame vstrekovanie s piezoelektrickými injektormi dokážu zdokonaliť termodynamiku a znížiť emisie. Tie sa, mimochodom, i vďaka manažmentu generátora a štart-stop systému, pohybujú na pomerne „ekologickej“ hodnote 244 gramov vypúšťaných na jeden kilometer jazdy. Spotreba paliva sa pri pokojnej nohe, no najmä hlave, pohybuje v kombinovanom cykle pri oblasti 10,5 litrov.
Pre nadšencov schopných zaplatiť hocijakú sumu za akéhokoľvek ušľachtilého koňa navyše máme dobrú správu. Aj v S 63 AMG je k dispozícii AMG Performance package (výkonový balíček), ktorý upgradne výkon na 420 kW (571 k) a krútiaci moment poctí nárastom o 100 Nm (na celkových 900 Nm) pri „podlahových“ otáčkach v rozmedzí 2 250 až 3 750. AMG Bitrubo dostane plniaci tlak zvýšený z jedného na 1,3 barov a efektný, nekresťansky drahý karbónový kryt, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani v NASA.
V neposlednom rade sa do pŕs bije nová sedemstupňová automatická prevodovka Speedshift MCT (Multi-Clutch Technology) s váhou zníženou o 80 kg. Zvláda nálož papierových hodnôt, a pritom stíha byť i ekologická. Disponuje šetriacim režimom Controlled Efficiency (režim C) spolupracujúcim s magnéziovým telom a kompaktnou „mokrou“ spojkou, ležiacou v olejovom kúpeli, ktorá nahrádza tradičný menič krútiaceho momentu. Vďaka nižšej rotačnej zotrvačnosti reaguje okamžite a bez strát typických pre prechádzajúce spôsoby prenosu.
Teoretickú matematiku a štatistiku dokáže S 63 naplniť ohromne. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 4,5 sekundy (stále je reč o luxusnom a výbavou preplnenom sedane) a maximálna rýchlosť sa pod elektronickým obmedzovačom zastaví na obligátnych 250 km/h. Nemusíte si ho však dávať odstraňovať tuningovým firmám, automobilka vyjde sama rada v ústrety. Mali by ste si však v liste výbavy zaškrtnúť spomínaný Performance balíček. Vtedy sa dostaví plný potenciál, ktorý luxusnú triedu S dotlačí až k 300 km/h. Zrýchlenie sa však zlepší len o nepostrehnuteľnú jednu desatinu sekundu.
Aby sme sa pri toľkých návykových číslach nepozabudli, musíme pár slov utrúsiť i o zmenenej vizáži. Trieda S prešla faceliftom už pred pár mesiacmi, AMG sa prišlo pochváliť až dnes. Nadväzuje na rozvetvenú rodinu a prichádza s dvoma pásmi LED diód v nárazníku. Ten je hlavným hrdinom celej prednej časti. Doterajšie obliny a vypuklé časti nahrádzajú tri hranaté sekcie vyplnené veľavravnou mriežkou a bočnými dvojitými žiabrami pred kolesami. Nápis V8 dopĺňa dvojzmysel Bitrubo a drsné, no i nesmierne elegantné 20 palcové lúčové disky kolies obúvajúce pneumatiky s rozmerom 255/35 R 20 vpredu a 275/35 R20 vzadu predznamenávajú cestu upravenej zadnej časti. Ak si odmyslíme facelift klasického „eska“, ktorý prišiel s novými svetlometmi, kráľom zmien sa stane naznačenie difúzora, trojité vykrojenie a štyri lesklé koncovky výfukov, z ktorých dva krajné sú cielene sploštené. Pôsobí to mierne disharmonicky, no zvukový efekt je zaručený.
O výbave nemá takmer zmysel hovoriť. Od aktívneho pruženia schopného vozidlo automaticky znížiť o 15 mm, či naopak nadvihnúť o 40 mm (pomocou spínača), cez kilometre káblov elektroniky zadného komplexu LCD monitorov, klimatizovaných a masážnych sedadiel, až po priestorový zvuk (jeden z najlepších v triede) vychádzajúci z high-endového Bang & Olufsen BeoSound, je do vozidla možné objednať takmer úplne všetko mysliteľné, i nemysliteľné. S 63 AMG, ktorý nenápadne prišiel o svoju atmosférickú dušu, vymenenú za dvojité turbodúchadlá je prístupný úprave klasického, no i predĺženého „Long“ rázvoru. Tých pár slovenských zákazníkov sa vydá loviť už v septembri tohto roku. O cenách môže pomerne reálnu predstavu urobiť nemecká cenová tabuľka, kde krátka verzia štartuje na 144 000 €, a kde sa dlhá točí okolo hodnoty 151 368 eur vrátene 19% dane.
Technické údaje: S 63 AMG**Motor**V8 Biturbo**Zdvihový objem (cm3)**5 461**Vŕtanie x zdvih (mm)**98,0 x 90,5 mm**Kompresný pomer**10,1 : 1**Váha suchého motora (kg)**204**Výkon (kW/k)**400/544 420/571\*pri ot./min.5 500 5 500\***Krútiaci moment (Nm)**800 900\*pri ot./min.2 000 – 4 500 2 250 – 3 750\***Zrýchlenie 0-100 km/h (s)**4,5 4,4\***Maximálna rýchlosť (km/h)**250\*\* 300\***Spotreba (l/100 km)**10,5**Emisie CO2 (g/km)**244\*
\* údaje platia pre AMG Performance Package
\*\* elektronicky limitované