Transilvania Adventure: slovenská účasť v extrémnej súťaži

V poradí deviaty ročník Transilvania Adventure Trophy (TAT) opäť hostil slovenské farby. Náš skúsený Superwinch Trophy Team Slovakia sa v kategórii „Extrem“ umiestnil tesne za prvou desiatkou.
Vydané  Text: 
Slováci sa na svoje štvrté vystúpenie na vrcholnom podujatí tohtoročnej sezóny pripravovali v atmosfére poriadneho zhonu. Nové portálové nápravy pre dramaticky upravené Suzuki Samuraj prišli len štyri týždne pred štartom. K tomu sa pridala ešte kompletná prestavba podvozkových častí jedného z bojovníkov, výroba vlastných 100 % mechanických uzávierok, ako i spánkový deficit technikov a posádky. Jej prezenčné obsadenie zaznamenalo oproti minulému roku iba minimálne zmeny. Do spevnenej a upravenej kabíny usadli Stan Andraščík, Slavo Plesko, Jimny Pišta Malák a Gabi Seman. Správy prichádzajúce z miesta konania za posledné dni pred štartom hovorili o neustálych prívalových dažďoch a búrkach. Mnohí bývalí „extrémisti“ tak zamierili do ľahšej kategórie „Hobby“ a vo vrcholnej skupine napokon štartovalo 26 tímov, z toho štyri slovenské. Program začínal klasickým nedeľňajším prológom a následne krátkou etapou priamo do hlavného kempu, ktorý sa síce tohto roku počas priebehu súťaže nesťahoval, no prístup doň bol obmedzený rozbahneným brodom, takže okrem terénnych vozidiel sa tam nedostal nik. Po minulé roky výborná logistika pretekov však tento rok výrazne pokrivkávala a miestami sa priam potkýnala. Nejasný program sa menil doslova z hodiny na hodinu a taktike žiadneho z tímov to určite nepomáhalo. Slovákov v rozpútanom boji držala pri sile japonská spoľahlivosť a vlastné umenie navigácie zradným terénom. Schopnosti špeciálnych Samurajov pokoriť najdrsnejšie úseky hraničila so schopnosťami najostrejších off-roadov. Jediný problém mali Slováci s brzdami, ktoré skrátka odmietali poslušnosť a neraz sa postarali o krušné chvíle. V prvej polovici 158 kilometrovej etapy už Superwinch Trophy Team Slovakia atakoval miesta v prvej desiatke celkového poradia. Predposledný deň ráno sa však rozplynuli všetky nádeje na špičkový výsledok. Nešťastne prerazený chladič takmer odstavil motor na jednom JimUAZe. Zastavil sa pri plnom zaťažení v dlhom prudkom výjazde a v prvom momente to vyzeralo, že už sa nikdy neroztočí. Keďže servis bol v tej chvíli vzdialený takmer 100 kilometrov, malicherná porucha vystavila posádke šesť hodinový účet a stratu minimálne piatich miest v konečnom hodnotení. O tom sú však preteky v krajine upírov, nevyspytateľnosť k nim skrátka patrí. Organizačný guláš sa však dovaril až deň po návrate slovenských bojovníkov. Doma sa s prekvapením dočítali, že organizátori im dodatočne naparili, nevedno za čo, ďalších vyše päťsto trestných bodov a z peknej deviatej priečky sa napokon stala jedenásta…