25 rokov fenoménu BMW M3

Pri príležitosti osláv športového modelu bavorskej automobilky sme pripravili technicko-historický prehľad verzií BMW Motorsport od ich zrodu, až po dnešok.
Vydané  Text: 
BMW M3 nie je iba dúhované písmenko prilepené vedľa označenia modelového radu. Dôkazom, že pôvodná koncepcia našla tajný odvar na dokonalú symbiózu auta a vodiča, je obrovský kult osobnosti prvej generácie E30. Nadšenci obdivujú priamočiarosť, charakter, jazdné vlastnosti, silu a častokrát svojej M3 pripisujú životné prídavné mená. Ostatní pokračovatelia sú na tom veľmi podobne, i keď čas už nahlodal priamočiaru osobnosť „veľkého M“. Na druhej strane však priniesol progres motorizácii, výkonu a civilizovanosti. Skalný fanúšik by mohol tvrdiť, že nové M3 už nie sú to, čím bývali. Pravdou však ostáva, že novodobé kreácie si získali veľkú zákaznícku obľubu a divíziu M udržali v čiernych číslach.
[BMW M3 E30](http://img.topky.sk/autoviny/big/275807.jpg) **Počiatok – generácia E30** I keď sa prvé mediálne informácie z roku 1985 o prichádzajúcom BMW M3 domnievali, že top kategóriu výkonov bude zvládať jedine s použitím prepĺňania, bavorská bielo-modrá vrtuľa rozhodla inak. Vtedajší najvyšší šéf Eberhard Kuenheim zveril prípravu a vývoj projektu Paulovi Roschemu z Motorsport GmbH. Išlo sa na istotu. Po krátkej úvahe bol zvolený štvorvalec bez prepĺňania, len s atmosférickou chuťou do otáčok. Nízky objem mal výhodu malej hmotnosti, ktorej navrch pridal vysoký krútiaci moment. Žolíkom rýchleho vývoja sa stal agregát z pretekárskeho M1, ktorý mal náhodou rovnaké vzdialenosti medzi valcami ako štvorvalec. Odrezal sa preto pár spaľovacích komôr a za dva víkendy sa už skvel hotový motor. Náročné testy prebiehali na Nürburgringu. Tu sa vzápätí zistilo, že výfukový systém sa pri extrémnej teplote rozťahuje až o 25 mm a prichádza do styku s vlastným uložením. Následne praská a rozdrapkaný kov odchádza do večných lovíšť. Riešenie bolo viac ako jednoduché, vymenili sa podložky a M3 bola pripravená predstaviť sa na autosalóne vo Frankfurte v roku 1985. Prvá M-trojka vážila výborných 1 200 kg, na jedného koňa výkonu tak pripadlo 6,15 kg. O úsporu hmotnosti sa postarali najmä plastové dielce spojlera, nárazníkov, prahov a veka nádrže. Maximálna rýchlosť siahala v roku uvedenia na trh (1986) k hranici 235 km/h. Vznikli najrôznejšie špeciálne edície (viď. tabuľka), a úspechy na športovom poli sa množili. Ľahké kupé dokázalo získať double v 24 hodinovke na Nürburgringu, či uspieť v nemeckom šampionáte cestovných vozidiel. Cena M3 bola u nemeckých dílerov nastavená na 58 000 mariek. Pre porovnanie, druhé najdrahšie auto trojkovej rodiny bol 325i Convertible za 43 300 mariek.
[BMW M3 E36](http://img.topky.sk/autoviny/big/275654.jpg) **Nasledovník – E36 deväťdesiatych rokov** Hranatá, a podľa niektorých i najškaredšia „M-trojka“ sa dostala k zákazníkom v roku 1992. Poňatie a koncepcia sa zmenili. Už tu nestálo vozidlo pripravené pretekať, ale cestný, výkonný a pohodlný atlét. Pod prednú kapotu stojacu nad konzervatívnymi svetlometmi sa nasťahoval šesťvalec s produkciou 210 kW (286 k). K štvorventilovej technike pribudol VANOS – variabilné časovanie ventilov. Medzi atmosféricky plnenými agregátmi stál na špičke pyramídy s krútiacim momentom 320 Nm pri 3 600 otáčkach a 97 koňmi na jeden liter objemu. Z nuly na stovku zrýchlil za rovných 6 sekúnd a pri 250 km/h ho zastavila až všemocná elektronika riadiacej jednotky. Spotrebu 9,6 litra na sto kilometrov dopĺňali upravené katalyzátory s kyslíkovými senzormi.
[BMW M3 E36 GTR](http://img.topky.sk/autoviny/big/275808.jpg) BMW M3 E36 sa oproti sériovej trojke znížilo o 31 milimetrov, namontované boli 17 palcové disky kolies a takmer každá súčiastka šasi bola upravená pre služby vyššiemu výkonu. Pretekárska verzia GTR zdolala na začiatku deväťdesiatych rokov (1993) s Johnnym Cecottom (podľa ktorého bola nazvaná aj špeciálna edícia M3 E30) a Krisom Nissenom seriál Warsteiner-ADAC GT Cup. 20. júla 1995 BMW „feceliftovalo“ agregát na objem 3,2 litra a výkon 236 kW (321 k) pri 7 400 otáčkach. Rekordný krútiaci moment tak poskočil na 350 Nm. O dva roky neskôr prišla do výbavy aj sekvenčná prevodovka SMG.
[BMW M3 E46 Coupe](http://img.topky.sk/autoviny/big/275657.jpg) **Nové milénium – šesťvalec pokračuje (E46)** Predstavenie sa opäť udialo na domácej pôde, vo veľtržnom Frankfurte nad Mohanom. Čo predošlá E36 nepobrala na kráse, nová generácia poctivo dohnala. Elegantné krivky a vyvážené hrany nepodľahli diktátu času dokonca ani dnes. Pod epicentrom kapoty začalo znova tĺcť radové šesťvalcové srdce. Nový benzínový sval s objemom 3 246 kubických centimetrov pumpoval vynikajúcich 252 kW (343 k) pri 7 900 ot./min. Maximum krútiaceho momentu 365 Nm sa vynorilo pri 4 900 otáčkach a pomer výkon-objem osciloval na 105 koňoch na liter. Stále však ani stopa po kompresore, či turbodúchadle. Nastúpila však múdra elektronika s 32 bitovou sústavou a 25 miliónmi operácií za sekundu. Akcelerácia z 0 na 100 km/h preskočila časomieru pri 5,2 sekundách, veľmi podobných 5,4 s potrebovala tretia generácia na pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h. Zábava za volantom neostala bokom: príchod na svet oslavovalo tlačidlo M Driving Dynamic Control prepínajúce komfortný režim do športového nadšenia a handling, priame riadenie, spätná väzba a zadný diferenciál s variabilným uzamykaním (prvýkrát v M3) sa stali súčasťou pevnej štruktúry DNA.
[BMW M3 E46 CSL](http://img.topky.sk/autoviny/big/275667.jpg) Obzvlášť nadšené reakcie vyvolalo uvedenie špeciálnej série M3 CSL v roku 2003 (často si ho jazyk pletie s štvordverovým kupé Mercedes CLS). Iniciály umne skrývali heslá Coupé, Sport a Lightweight. Kupé v matnej šedi sa podrobilo premyslenej redukcii hmotnosti 110 kg pri súčasnom zachovaní komfortu. Karbónová strecha, špeciálne úpravy a výkon podstrelený na 245 kW (360 k) dokázali vystreliť s 1 385 kg hmotnosti z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy, z nuly na 200 km/h to zabralo adrenalínových 16,8 s. Hitom sa ale stal pomer váhy a výkonu 3,85 kg na jedného koníka, deklasujúci oveľa potentnejších konkurentov.
[BMW M3 Coupé E92](http://img.topky.sk/autoviny/big/275658.jpg) **Dnešný high-power: V8 v generáciách E90/92/93** Štvrtý pokračovateľ ságy nastúpil s novou generáciou trojky v roku 2007 ako kupé E92. Zvláštnym značením k nemu čoskoro pribudlo kupé–kabrio E93 s pevnou a ťažkou skladacou strechou ako i sedan E90. Treba podotknúť, že napriek vynikajúcim kvalitám a obrovskej sile 309 kW (420 k) a 400 Nm vytekajúcich z osemvalca s objemom 3 999 kubických centimetrov sa charakter výrazne zmenil. BMW rezignovalo na staré hodnoty a prispôsobilo modernú M3 konzumnej väčšine zámožných zákazníkov bažiacich po imidži a zrýchleniach v priamke. Hmotnosť vzrástla, zoznam výbavy sa niekoľkonásobne predĺžil a rozzúrený šesťvalec nahradil ťažký osemvalec. Na druhej strane sa tak M3 prvýkrát priblížila k prestížnej superšportovej kategórii a dizajnovo naozaj vyrástla do nenásilnej elegancie a krásy. Zrýchlenie sa najmä kvôli spomenutým prehodnoteným zásadám skrátilo iba o 0,1 na 4,8 sekundy a maximálna rýchlosť je stále obmedzená na obligátnych 250 km/h. Osemvalec do V točí až 8 400 ot./min. a na dosiahnutie kombinovanej spotreby 12,4 litra na 100 km mu pomáha najmodernejšia technika inteligentného energetického manažmentu, regenerácie brzdnej energie a odpájateľného dynama. K riadeniu sa pripojil posilňovač Servotronic, pohonnému ústrojenstvu dvojspojková prevodovka, systém Dynamic Stability Control (DCS) a režim, ktorým možno voliť tri druhy odozvy agregátu na plynový pedál. **Charakter najsilnejších Mutácií BWM radu 3** sa zmenil o 180 stupňov. Meno ostalo, pozícia silovej kultúry taktiež a akúsi životnú povahu predošlých modelov prišiel vystriedať moderný, a pre dnešný iPod svet dokonale pripravený stroj. Minulosť sa však zmeniť nedá. V prípade BMW M3 môžeme pokojne konštatovať, že vďaka za to. Budúcnosť plná emisných obmedzení a palivových reštrikcií nám totiž chystá nemalé prekvapenia… Vývojová línia BMW M3 (1986 – 2010) **Model (Označenia)** **Obdobie produkcie** **Výkon** ****M3 (E30)**** **1986-1990** 147 kW/ 200 k ****M3+ (E30)**** **1988** 147 kW/ 200 k ****M3 Evolution (E30)**** **1988** 162 kW/ 220 k ****M3 CAT Evolution (E30)**** **1988** 143 kW/ 195 k ****M3 CAT (E30)**** **1989-1990** 143 kW/ 195 k ****M3+ Evolution (E30)**** **1989-1990** 158 kW/ 215 k ****M3 Evolution Convertible (E30)**** **1988-1989** 147 kW/ 200 k ****M3+ Evolution CAT Convertible (E30)**** **1988-1989** 143 kW/ 195 k ****M3+ Evolution CAT Convertible (E30)**** **1989-1991** 158 kW/ 215 k ****M3 DTM (E30)**** **1989** **-** ****M3 Cecotto Ravaglia (E30)**** **1990** 158 kW/ 215 k ****M3 Cecotto switzerland (E30)**** **1990** 158 kW/ 215 k ****M3 Sport Evolution Coupe (E30)**** **-** 175 kW/ 238 k ****M3 Sport Evolution Convertible (E30)**** **-** 175 kW/ 238 k ****M3 Coupe (E36)**** **1992-1995** 210 kW/ 286 k ****M3 Convertible (E36)**** **1994-1995** 210 kW/ 286 k ****M3 Sedan (E36)**** **1994-1995** 210 kW/ 286 k ****M3 GTR (E36)**** **1993** 238 kW/ 325 k ****M3 Euro-Spec (E36)**** **1994** 210 kW/ 286 k ****M3 GT (E36)**** **1995** 217 kW/ 295 k ****M3 LTW (E36)**** **1995** – ****M3 Evolution Imola Individual (E36)**** – – ****M3 Compact (E36)**** **1996** – ****M3 Coupe (E36)**** **1995-1999** 236 kW/ 321 k ****M3 Convertible (E36)**** **1996-1999** 236 kW/ 321 k ****M3 Sedan (E36)**** **1995-1998** 236 kW/ 321 k ****M3 Coupé (E46)**** **2000-2006** 252 kW/ 343 k ****M3 Convertible (E46)**** **2000-2006** 252 kW/ 343 k ****M3 GTR Street (E46)**** **2001-2002** 283 kW/ 385 k ****M3 GTR Racing (E46)**** **2001-2002** 331 kW/ 450 k ****M3 CSL (E46)**** **2003** 265 kW/ 360 k ****M3 CS (E46)**** **2005** 265 kW/ 360 k ****M3 Coupé (E92)**** **od 2007** 309 kW/ 420 k ****M3 Convertible (E93)**** **od 2008** 309 kW/ 420 k ****M3 Sedan (E90)**** **od 2008** 309 kW/ 420 k ****M3 GT2 (E92)**** **2008** – ****M3 GT4 (E92)**** **2009** – ****M3 GTS (E92)**** **2010** 331 kW/ 450 k







Inzercia