Jazda: Saab 9-5

Naše obavy, že Saab 9-5 je iba prezlečený Opel Insignia, sa nenaplnili. V okolí jeho rodného Trollhättenu sme sa presvedčili, že švédsky sedan vyššej strednej triedy si zachoval svoju vlastnú tvár.
Vydané  Text: 
Saab prežil klinickú smrť. Zadlženú a nerentabilnú značku v marci odkúpila od koncernu General Motors holandská automobilka Spyker. Ako nám povedal generálny riaditeľ Jan Åke Jonsson, odrazovým mostíkom k rentabilite by mala byť práve 9-5, model vyššej strednej triedy. Ten strieda svojho predchodcu po dlhých 13 rokoch. Saab nikdy nešiel s hlavným prúdom. Zatiaľ čo o technike to až tak veľmi neplatí, pretože 40 percent dielcov je zhodných s Insigniou, vonkajšie tvary sa od zvyšku sveta úplne odlišujú. Originálny a s ničím nezameniteľný tvar sa odvoláva na štúdiu Aero X z roku 2006. Jeho autorom je šéfdizajnér značky Simon Padian a mal by patriť k veľkým lákadlám a triumfom tohto sedanu. Mimoriadne sa podarila predovšetkým zadná časť. Saab meria 5 008 mm, čím prerástol Audi A6 (4 927 mm), BMW 5 (4 899 mm), Jaguar XF (4 868 mm) aj Mercedes E (4 961 mm). Saab nabral svoju dĺžku najmä neobvyklo dlhými prednými a zadnými prevismi, lebo rázvorom 2 837 mm zaostáva za všetkými konkurentmi. Na vnútornom priestore, najmä vzadu, sa to však nijako negatívne neprejavilo. Vzhľadom na takú dlhú zadnú časť by sme však čakali viac miesta v batožinovom priestore ako iba 515 litrov. Menej má iba BMW 5 (500 l). Predné aj zadné sedadlá sú pohodlné a príjemne tvarované. Saab 9-5 je dostatočne svojbytný aj v interiéri. Masívna prístrojová doska sa podľa tradícií orientuje na vodiča. Má tri tubusy s klasickými ručičkovými prístrojmi, pričom doprostred rýchlomera sa dostal pomocný displej. Interiér nepôsobí v nižších verziách veľmi prémiovo, odporúčame siahnuť po tmavých odtieňoch. Príliš veľkú plochu na stredovej konzole, ktorú opticky nezmenšuje ani obrovský 8-palcový dotykový displej príplatkovej navigácie s jednoduchým ovládaním, nahradí od septembra, v rámci modelového roku 2011, na dotyk aj pohľad kvalitnejší materiál. Výrobca sľubuje aj lepšie dielenské spracovanie. Istotne sa nebudú meniť pozdĺžne mriežky nad tubusmi, ktoré vyzerajú zvláštne a istotne sa na nich bude usadzovať prach. Multifunkčný volant je v interiéri jediným vizuálnym spojivom so značkou Opel. Márne sme pátrali po spínacej skrinke na stredovom tuneli, motor sa štartuje tlačidlom. Saab 9-5 stojí na podvozku Opla Insignia, čo dokazuje identický rozchod kolies 1 585 mm. Naopak, rázvor sa natiahol o 100 milimetrov. Úplne odlišné je hlavné naladenie pružín, tlmičov a stabilizátorov, takže 9-5 ponúka príjemnú plavnosť, komfort a stabilitu v priamom smere. Aj hydraulické riadenie je oveľa presnejšie, citlivejšie, rýchlejšie reaguje a má lepšiu spätnú väzbu ako nemecké auto. V ponuke 9-5 nechýba za príplatok ani adaptívny podvozok s názvom DriveSense, ktorý sa dodáva k motorom 2.0T a 2.8 V6. Vodičovi dáva možnosť meniť charakteristiku pruženia, účinku posiľňovača a funkciu štvorkolky. Veľmi sa nám páčilo, že aj v športovom režime si, na rozdiel od Insignie, zachováva stále dosť komfortu. Na testovacom polygóne značky Volvo (ako sme sa dozvedeli, v ťažkých časoch si musia severské značky pomáhať) sme si ho vyskúšali s pohonom všetkých kolies so spojkou Haldex 4. generácie so schopnosťou meniť rozdelenie krútiaceho momentu medzi obe zadné kolesá (používa ho aj Škoda Yeti). Toto vyhotovenie má navyše vpredu namiesto nápravy McPherson zavesenie HiPerStrut s oddeleným uchytením čapu kolesa, ktoré zaisťuje agilnejšie jazdné vlastnosti a do riadenia prenáša menšie sily. Rovnaký podvozok má aj Insignia OPC, ktorý vyvinul práve Saab. Dovedna to Saabu 9-5 síce zaisťuje nadpriemernú stabilitu a agilitu pri prejazde zákrut a rýchlych manévroch, ale nedokáže zakryť značnú hmotnosť pohybujúcu sa od 1 725 do 1 945 kg. Rovnakú nápravu má aj naftová verzia 2.0 TTiD s dvoma turbami, ktorá sa rovnako ako základný motor 1.6T objaví na budúci rok. Všetky motory pochádzajú z koncernu GM vrátane 2.0T so 162 kW, ktorý sa nám z celej ponuky pozdával najviac. Má sympatický zvuk aj silu, je rýchly a pružný, dá sa k nemu objednať štvorkolka a spotreboval do 9 l benzínu na 100 km. Vo Švédsku sa však jazdí oveľa pokojnejšie a pomalšie, takže u nás to bude o čosi viac. Prepĺňaný šesťvalec subjektívne neponúka o toľko lepšiu dynamiku, navyše sa dodáva iba s automatickou prevodovkou, čo má za dôsledok spotrebu okolo 13 l. Automat sa dá objednať aj k 2.0T a 2.0 TTiD. Základný diesel 2.0 TiD so 118 kW ponúka priemernú dynamiku, spotrebu do 7 l/100 km a iba priemerné odhlučnenie. Vzhľadom na unifikáciu dielcov odviedli inžinieri Saabu kvalitnú prácu a napriek tomu, že neprišli so žiadnou prevratnou technickou inováciou, vtlačili 9-5 osobitý charakter. Auto sa na Slovensku objaví v druhej polovici júla a objednať si ho môžete už odteraz. Text: Michal Štengl Foto: archív a autor Technické údaje Saab 9-5**Motor** **1.6T****2.0T****2.8T****2.0 TiD****2.0 TTiD****Usporiadanie/palivo** R4/benzínR4/benzínV6/benzínR4/naftaR4/nafta**Prevodovka/počet stupňov** M/6M/6 (A/6)A/6M/6 (A/6)M/6 (A/6)**Zdvihový objem** cm31 5981 9982 7921 9561 956**Maximálny výkon**kW/k132 (180)162 (220)221 (300)118 (160)139 (190) pri ot./min.5 5005 3005 5004 0004 000**Maximálny krútiaci moment**Nm230350400350400 pri ot./min.2 20025002 0001 7501 750**Dĺžka × šírka × výška**mm5 008 × 1 868 × 1 466**Rázvor**mm2 837**Batožinový priestor**l515**Zrýchlenie 0 – 100 km/h**s9,57,9 (8,5)6,99,9 (10,1)8,8 (9,0)**Maximálna rýchlosť**km/h220240 (235)250215 (209) 230 (220)**Kombinovaná spotreba**l/100 km7,68,4 (9,4)10,65,3 (6,8)6,0 (6,8)**Emisie CO2**g/km179194 (218)244139 (179)159 (179)