Japonské automobilové inžinierstvo sa pod krídlami Mazdy stalo aktívnym zberateľom ocenení a titulov. Od roku 1955, kedy sa spustila produkcia vozidiel, dokázala značka nazhromaždiť celkovo až 1 131 cien z celého sveta. Nemenej zaujímavé je i to, že viac ako polovica z nich (655) prišla do vitrín v posledných ôsmych rokoch, teda v čase, keď sa v roku 2002 objavili prvé Zoom-zoom kreácie. Od tohto roku, rozvíreného udalosťami po útokoch na svetové obchodné centrum v USA, sa 249 z nich týkalo titulu „Automobil roka“.
**Oceňovaný wankelov rotačný motor**
Začiatok sedemdesiatych rokov poznačil príchod Mazdy RX-2, ktorá za krátky čas stala Automobilom roka v Japonsku a Spojených štátoch amerických. Jej rotačný wankelov motor začal písať úspech tohto typu agregátu ziskom Ceny za priemyselný technologický vývoj (The Mainichi Industrial Technology Development Award). Nasledovníčka RX-7 zhrabla na počiatku svojej cesty za tromi generáciami Auto roka 1978, v USA ho pokrstili ako Najlepšie športové vozidlo (1979) a domáce Japonsko si ho uctilo Autom desaťročia na začiatku osemdesiatych rokov. V novom miléniu prišlo pokračovanie v podobe RX-osmičky s motorom prekrsteným na Renesis. Menšia spotreba paliva a emisná norma Euro IV zabezpečila ocenenie Medzinárodný motor roka v troch kategóriách: Najlepší nový motor, Najlepší motor vôbec a ocenenie v kategórii 2,5 až 3,0 litre. Paradoxný na tom bol fakt, že objem rotačného wankela bol iba 1,3 litra (2 x 0,654 l). Anglické zákony však pre takéto motory počítali objem dvojnásobný (2,6 l).
**Kompaktná trieda**
Súčasná podoba Mazdy 2 vyhrala v roku 2008 titul Svetového auta roka. Prvé moderné kompaktné vozidlo značky, model 323, presvedčil porotu v ankete Európske auto roka a rovnaký titul súčasne zaknihoval aj v Japonsku, Austrálii a na Novom Zélande (1981). Americkí importéri si za „svoju“ zvolili 323-ku o dva roky neskôr. Tučných 74 ocenení ale prekonala nástupkyňa Mazda 3 s 99 titulmi za pomerne krátke obdobie 2003 až 2010. Opäť Európske auto roka a lokálne víťazstvá v Česku, Dánsku, Japonsku i Turecku prišli v čase uvedenia na trh. Rôčik neskôr sa jej Auto roka ušlo až v deviatich krajinách. Posledným úspechom prvej, faceliftovanej generácie, bol Thajský titul vozidla roka. Súčasná verzia elegantnej trojky stihla nazbierať už 23 cien za dva krížiky svojho života.
**Environmentálne aktivity**
V Spojených štátoch amerických sa súčasná podoba malého roadstera MX-5 dočkala uznania v ankete Najefektívnejšieho dvojmiestneho vozidla od agentúry EPA (Environmental Protection Agency). V podujatí Zelené vozidlo zasa hybridný systém Mazda triumfoval pred dvoma rokmi. Predchádzajúca Mazda 6 (facelift) dostala od Ekologickej dopravnej agentúry cenu Najlepšieho veľkého rodinného auta v Anglicku. Nasledujúca šestka sa stala Najzelenším benzínovým vozidlom pre kráľovský holandský cestovný klub. Avšak najekologickejším horúcim želiezkom v ohni záchranárstva planéty sa stal i-stop systém (štart-stop). Podarilo sa mu uchmatnúť už šesť ocenení za kratučký jeden rok. Výskum v oblasti revolučných nanotechnologických katalyzátorov používaných v benzínových motoroch, ktoré sa dočkajú nasadenia v zelenej SKY-technológii (2011), ocenila organizácia JSAE ešte v tomto roku.
**Rekordy a čísla**
Opäť tu stojí šibalská Mazda MX-5, ktorá sa zapísala do Giunnessovej knihy rekordov ako najpredávanejší otvorený, dovjsedadlový športiak v histórii. Druhé svetové prvenstvo si prisvojila pretekárska Mazda 787B, ktorej sa dodnes ako jedinej podarilo vyhrať 24-hodinovku Le Mans s rotačným wankelovým motorom. Stala sa i prvým a posledným Japoncom, ktorému sa tento pretekársky sen podarilo splniť. A rotačný agregát si pripisuje opätovné prvenstvo: Mazda RX-7 je s 1,8 miliónmi kusov dodnes najpredávanejším vozidlom s wankelovým patentom pod kapotou.
Japonský samuraj sa napriek modelovej prevahe konkurentov dokázal postaviť vývojovej invenčnosti so cťou a počas svojej povojnovej automobilovej histórie priniesť množstvo technickej nápaditosti i oceňovanej kvality.