Revolúcia v mobilite: Gordon Murray T.25

Automobilový konštruktér Gordon Murray, ktorý sa podpísal pod vznik najrýchlejšieho vozidla svojej doby, McLarenu F1, prichádza s prepracovaným projektom mestského minivozidla T.25.
Vydané  Text: 
„Mac“ F1 nespomíname náhodou. Jeho kvality spravili z osoby Gordona Murraya žijúcu legendu, ale postarali sa aj o revolúciu v kategórii superšportových vozidiel. Dodnes nevznikol tak výkonný, technicky vyšperkovaný, charakterný a praktický superšport. Táto „benzínová stopa“ sa pretavila aj do nedávno predstaveného konceptu mestského vozidielka, konkurujúceho predovšetkým Smartu ForTwo. Vývoj trval viac ako 15 rokov a Gordon si medzitým vytvoril vlastnú značku (Gordon Murray Design). Odkazov na McLaren sem tvorca ale preniesol niekoľko: dohora sa vyklápajúce dvere, pozícia vodiča v strede osi vozidla, dve dodatočné miesta po bokoch, dobrá dynamika, výborné jazdné vlastnosti, praktickosť, a predovšetkým zábava. T.25 má polomer otáčania iba 6 metrov, čo predstavuje špičku svojej kategórie. Dĺžka sa zastavila na 2,4 metroch a šírka sa ustálila pri 1,3 m. Pri takto kompaktných rozmeroch sa na bežné parkovacie miesto zmestia až tri kreácie Gordona Murraya vedľa seba. Váha 575 kg kombinuje špeciálne vystrojenú karosériu s vymeniteľnými panelmi, ktoré výrazne znižujú náklady na opravu. Redukovaný počet dielov, optimalizované časti pre čo najmenšiu striekanú plochu a výroba z recyklovateľných materiálov znižujúcich ekologické zaťaženie. Bezpečnostná klietka poskytuje i napriek mini rozmerom deformačné zóny, k slovu sa dostala ochrana chodcov, plochá podlaha zabezpečuje dokonalé obtekanie vzduchu a zadná náprava prináša nezávislé odpruženie známe z vyšších segmentov. Predstavená verzia je poháňaná benzínovým trojvalcom s objemom 660 kubických centimetrov umiestneným pred zadnou nápravou. Disponuje 4 ventilovou technikou s časovaním. Maximálny výkon 37 kW (51 k) pri 7 000 ot./min. je podporovaný krútiacim momentom 57 Nm pri 4 000 otáčkach. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 16,2 sekundy a maximálna rýchlosť sa zastaví na 145 km/h. Poloautomatická sekvenčná 5 stupňová prevodovka prispieva ku kombinovanej spotrebe 3,86 litra na 100 km/h a bezkonkurenčnej emisii výfukových plynov 86 g/km. V pláne je ale aj elektrická verzia T.27. V interiéri sa za vodičom, umiestneným v ideálnej jazdeckej polohe, odvezú dvaja dospelí a 160 litrov batožiny. Možná je i kombinácia jazdca a 720 litrov bagáže. Variabilita je porovnateľná s vozidlami kategórie MPV. Samostatnú kapitolu tvorí výroba. Čo to sme už spomenuli, v globále ale Gordon Murray vytvoril celý komplex technických riešení a postupov, ktoré výrazne redukujú náklady na výrobu (úspora 80 %), opravy, či finálnu likvidáciu. Produkcia bude prebiehať nekonvenčne: predávať sa budú len licencie, takže model T.25 sa bude objavovať pod rôznymi značkami a možno i menami.