Posol dizajnových zmien: Renault DeZir

Renault zverejnil s predstihom pred jesenným parížskym autosalónom prvé fotografie nového konceptu DeZir. Elektromotorom poháňané červené kupé sa má stať ukazovateľom dizajnového smeru Renaultov blízkej budúcnosti.
Vydané  Text: 
**Dizajnová reč** DeZir, vôbec prvý projekt nového šéfdizajnéra francúzskej značky Laurensa van den Ackera si berie inšpiráciu zo sloganu „Drive the Change“. Výsledkom je dvojmiestne kupé (d x š x v = 4 225 x 1 968 x 1 163 mm), pracujúce s obrovskými blatníkmi, ktoré hostia 21-palcové kolesá. Karoséria kombinuje rovné a vtiahnuté tvary, dvere sa vyklápajú protibežne nahor ako filozofia disharmonickej jednoty Jin a Jang. Pri pozornom obdive je však badať akási skrytá podoba s Audi R8. Nielen vyfarbenými a prevŕtanými kvázi bočnými panelmi „side blades“, vyrobenými z hliníka, ale i hrou so zadnými svetlami a „tunelom“ pod nimi. Absencia okna za pasažiermi je kompenzovaná dvomi kamerami vytvárajúcimi panoramatický obraz. Predná plocha, ktorá sa stane charakteristickou črtou všetkých modelov Renault, je však na výsosť originálna a vzdáva hold histórii výkonných športových vozidiel zvučných mien. Dominantným odtieňom interiéru je biela, aj keď nechýbajú náznaky červenej. Materiály použité v interiéri sú ušľachtilé – čalúnenie bielou kožou a výzdoba sedadiel, palubnej dosky a podlahy spolu s načerveno lakovaným stredovým panelom a doplnkami. Dvojsedadlová predná lavica je jednodielna. Centrálna dotyková obrazovka zahŕňa navigačný systém, ktorý synchronizuje informácie o výletoch s denníkom vodiča za účelom optimalizovať task manažment a plány ciest. Software zabudovaný do prístrojovej dosky poskytuje v reálnom čase informácie o štýle jazdy a spotrebe energií pomocou zábavného rozhrania, využívajúceho grafiku v štýle videohier. **Orgány pohybu** Spojený názov DeZir sa priamo odvoláva na renaultovský podpis Z.E. (Zero emission). Koncept je poháňaný elektrickým motorom uloženým pred zadnou nápravou, kvôli optimalizovaniu rozloženia hmotnosti medzi prednými a zadnými kolesami. Vertikálne inštalované lítium-iónové batérie s kapacitou 24 kW/h sa nachádzajú za sedadlami a poskytujú vozidlu autonómiu 160 km. Jeho výkon a krútiaci moment vzrástol oproti bežnejšie používaným verziám na 110 kW (150 k) a krútiaci moment dosiahol 226 Nm. Päťsekundovej akcelerácii na 100 km/h sekunduje zrýchlenie z nuly na 50 km/h za oduševnené 2 sekundy. Na výber sú tri možnosti dobitia batérii: štandardné dobitie s využitím bežnej domovej zásuvky (plne nabitie za 8 hodín), rýchle načerpanie síl s využitím 400V trojfázového prúdu (nabije na 80% za 20 minút), alebo revolučná rýchla výmena batérii vďaka Quick Drop technológii (výmena batérie za 3 minúty). Hmotnosť sa podarilo udržať na uzde vďaka karosérii z kevlaru. Oceľový trubkový rám je podobný tomu, ktorý bol použitý v pretekovom Mégane Trophy. DeZir s ním dokonca zdieľa aj niektoré podvozkové črty, najmä dvojité lichobežníkové zavesenie. No i aerodynamika si vypýtala veľkú pozornosť. Zakapotovaný podvozok s prúdnicovým dizajnom a zadný difúzoru nakoniec vyhladili koeficient odporu vzduchu (Cd) na čísielko 0,25. Balík energetickej efektívnosti obsahuje rekuperáciu brzdnej energie. Technológia, ktorú pri tom využíva, je založená na rovnakých princípoch ako KERS (Kinetic Energy Recovery System – Systém rekuperácie kinetickej energie) používaný vo Formuly 1. Keď auto spomalí, energia je regenerovaná a uložená do batérií. V prípade DeZiru môže byť použitá na dočasné zvýšenie výkonu pomocou tlačidla umiestneného na volante. **Invenčná krv** Laurens van den Acker (45) prevzal úlohu šéfa dizajnu v automobilke Renault v máji 2009 a nahradil tak svojho predchodcu, Patricka le Quémenta, ktorý po 22 rokoch vo funkcii odišiel do dôchodku. Práve le Quément bol zodpovedný za dizajn Twinga so „žmurkajúcimi očami“, či tak často diskutovaného Renaultu Mégane predchádzajúcej generácie. Svojho času povedal: „Esencia dizajnu automobilu nie je harmónia a vyváženosť. Je omnoho dôležitejšie nájsť tú správnu nevyváženosť.“ Či jeho nástupca bude zdieľať rovnaký názor, zatiaľ zostáva tajomstvom. Van den Acker je známy častým využívaním foriem vĺn, piesočných dún a púštnej trávy vanúcej vo vetre, čo neznie veľmi ako nevyváženosť v dizajne jeho predchodcu. Laurens van den Acker je pôvodom Holanďan. Pracoval pre značky Audi, Volvo, Ford a v roku 2006 sa stal šéfom dizajnu značky Mazda. Táto práca ho zaviedla do Japonska, kde si ho všimol Carlos Ghosn, súčasný prezident spoločnosti Renault. Van den Acker je zodpovedný aj za dizajn Dacie a spoznáte ho podľa excentrických tenisiek hýriacich výraznými farbami. Technické údaje**Motor** Elektrický synchrónny s rotorovou cievkou**Pohon** Elektrický s aktívnym diferenciálom**Prevodovka** Priama s redukciou a meničom jazdy vpred/vzad**Kapacita/Typ batérie**kW/h24/Li-ion**Dojazd**km160**Maximálny výkon**kW/k110/150**Maximálny krútiaci moment**Nm226**Maximálna rýchlosť**km/h180**Zrýchlenie 0 – 100 km/h**scca 5**Zrýchlenie 0 – 50 km/h**scca 2**Hmotnosť**kg830**Pneumatiky** 245/35 R 21