Jazda: Audi A1

Automobily sa stali módnym doplnkom a niet sa čo čudovať, že podliehajú trendom. Ten najaktuálnejší reprezentuje nové Audi A1, ktorým prémiová značka vstupuje do dosiaľ neprebádaného segmentu.
Vydané  Text: 
**Malý náznak veľkých zmien** Opulentné SUV sa, aspoň smerom na západ od nás, stávajú spoločensky neprijateľnými. Niet sa čo čudovať, pretože život s nimi je predovšetkým v mestách dosť problematický. Pre istú skupinu ľudí sa však výber auta stal o to komplikovanejšou procedúrou. Presne na nich má namierené nové Audi A1. Malé auto s prémiovým imidžom pre ľudí, ktorí majú veľa peňazí a nepotrebujú za ne až tak veľa praktickosti. Že to zaváňa myšlienkami, s ktorými pred časom BMW oživovalo kultovú značku Mini? A prečo nie, no Audi to vzalo z modernej stránky. Model A1 je tak postavený na overených koncernových komponentoch a namiesto retrošarmu stavia na praktický štýl dneška. Dizajn charakterizujú známe prvky a čisté línie. Jednou z možností individualizácie exteriéru je lakovanie oblúkov nad dverami v inej farbe, ako má zvyšok auta. Zaujímavo sú riešené masívne tretie dvere s plne integrovanými zadnými svetlami, ako majú modely Q5 a Q7. Interiér poteší hlavne vodiča a predného spolujazdca. Audi si dalo záležať na prémiovom imidži a zároveň dodalo aj istú mieru hravosti, akú táto kategória automobilov pripúšťa. Výsledkom je asi najlepšia palubná doska, akú momentálne štyri kruhy ponúkajú. Inžinieri si dali záležať predovšetkým na informačno-zábavnom systéme. Vrcholom je navigácia prevzatá z modelu A8, ktorá časom bude zvládať aj zobrazovanie máp s reálnymi vizuálmi od Google Maps. Ovládacie rozhranie MMI je umiestnené v strede, dotykový systém však ostal exkluzivitou topmodelu A8. Vôbec nám však nechýbal. Zobrazovanie informácií má na starosti výklopný farebný 6,5-palcový displej umiestnený vo vrchnej časti palubnej dosky. Vodič má navyše medzi ukazovateľmi umiestnený monochromatický displej, ktorý sa ovláda tlačidlami na volante. Audi týmto odsunulo konkurenciu do druhej ligy. „Á-jednotka“ nie je koncipovaná ako rodinné auto, no v druhom rade sa dá chvíľu posedieť. Prirodzene, reálna ponuka priestoru pre kolená bude závisieť od nastavenia predných sedadiel. Kontaktu hlavy so strechou sa však vyšší ľudia nevyhnú. V porovnaní s Mini, kde sú zadné sedadlá len do počtu, to však nie je zlý výsledok. Podobne je na tom aj priestor pre batožinu. Audi ho vie vybaviť aj dvojitým dnom. Takže keď sa rozhodnete urobiť z 270 litrov 920, tak stačí iba jednoducho sklopiť delené operadlo a máte to aj s rovnou podlahou a minimálnou nakladacou hranou. Základná ponuka motorov obsahuje štyri prepĺňané agregáty z koncernových regálov, všetky vybavené štart-stop systémom a rekuperáciou energie pri brzdení. V rámci prvých jázd v okolí Berlína sme preklepli všetky z nich a jednoznačným víťazom je kombinácia 1.4 TFSI (90 kW/122 k) s dvojspojkovou robotizovanou prevodovkou S-tronic (alternatívou je šesťstupňový manuál). Ochotný ťah v stredných otáčkach typický pre moderné benzínové turbomotory sa k dynamickému charakteru auta hodí najlepšie. Druhou voľbou by bol asi silnejší diesel 1.6 TDI (77 kW/105 k) tesne nasledovaný benzínovým základom 1.2 TFSI (63 kW/86 k). Oba motory sa kombinujú len s päťstupňovou prevodovkou s dlhším odstupňovaním, čo trochu utláča dynamiku. To však pomerne hravo vykompenzujú spotrebou. Na chvoste ostal slabší diesel 1.6 TDI (66 kW/90 k) (päťstupňový manuál, neskôr bude aj s prevodovkou S-tronic), Audi s ním pôsobilo nemotorne. Od hatchbacku, ktorého pohotovostná hmotnosť ledva prelieza cez hranicu jednej tony, sa však očakáva niečo úplne iné. Na prvom mieste je agilita podporená presným elektrohydraulickým riadením. Audi stojí na vydarenej platforme aktuálneho Volkswagenu Polo, no inžinieri sa hodnú chvíľu hrali s nastavením pre ešte športovejšie jazdné vlastnosti. Aj v rýchlostiach okolo 180 km/h, ktoré umožňujú nemecké diaľnice, je auto pokojné a veľmi dobre ovládateľné. Naladenie je však závislé od stupňa výbavy, ktorý ovplyvňuje aj veľkosť diskov kolies. Základom sú 15-palcové, maximum je až 18 -palcov. Počas testovacích jázd sme mali obuté 16- a 17–palcové pneumatiky. Komfort bol pritom celkom prijateľný aj v hrboľatých uliciach Berlína. Audi s modelom A1 prináša koncepciu moderného luxusu medzi malé autá. Pravdepodobne žiadny z konkurentov s dĺžkou pod štyri metre neponúka taký presvedčivý balík kvality a dynamiky. Cenová politika so základom tesne pod 16 000 € však nie je nastavená pre naše končiny. Text: Martin Ruisl Foto: Audi Technické údaje Audi A1**Motor** **1.2 TFSI****1.4 TFSI****1.6 TDI****1.6 TDI****Usporiadanie/palivo** R4/benzínR4/benzínR4/naftaR4/nafta**Prevodovka/počet stupňov** M/5DSG/7M/5M/5**Zdvihový objem** cm31 1971 3901 5981 598**Maximálny výkon**kW/k63/8690/12266/9077/105 pri ot./min.4 8005 000-4 400**Maximálny krútiaci moment**Nm160200230250 pri ot./min.1 500 – 3 5001 500 – 4 0001 500 – 2 5001 500 – 2 500**Dĺžka × šírka × výška**mm3 954 × 1 740 × 1 416**Rázvor**mm2 496**Batožinový priestor**l270/920**Maximálna rýchlosť**km/h180203182190**Zrýchlenie 0 – 100 km/h**s11,78,911,510,5**Kombinovaná spotreba**l/100 km5,15,33,83,9**Emisie CO2**g/km11812299103**Základná cena**€15 99019 84018 10019 300