Fotogaléria:Predstavenie: Lagonda
Aféra okolo oxidov dusíka pri motoroch TDI sa týka primárne Ameriky, dtknuté motory však jazdia po celom svete. Či je to aj prípad vášho auta, zistíte ľahko.
Na úvod sa patrí pripomenúť, že celá záležitosť nie je zďaleka tak žeravá, ako by sa mohlo zdať. Týka sa áut, ktoré sú už v prevádzke, a parametra, za ktorého prekročenie nehrozí vodičovi, resp. majiteľovi žiadna sankcia. Pri meraní emisií na stanici STK sa oxidy dusíka nesledujú a prípadné prekročenie laboratórnych limitov v reálnej prevádzke nemá vplyv na bezpečnosť alebo spoľahlivosť – ba dokonca vyššie emisie NOx majú súvislosť s nízkou spotrebou nafty.
Súčasná kauza sa týka motorov z radu EA 189, čo sú agregáty TDI s objemom 1,2 l (trojvalec) a 1,6 alebo 2,0 l (štvorvalce). Tieto motory boli dodávané do modelov Škoda Fabia II (v rokoch 2009 až 2014), Roomster (2009 až 2015), Rapid (2011 až 2015), Yeti (2009 až 2015), Octavia II (2009 až 2013) a Superb II (2009 až 2013) a ekvivalentných modelov ďalších značiek koncernu Volkswagen. V súčasnej dobe sa v Európe autá s týmito motormi nepredávajú, všetky nové vozidlá majú pohonné jednotky novej konštrukcie, ktoré spĺňajú normu Euro 6.
Koncern VW pre dotknuté vozidlá chystá „zavedenie technických riešení, ktoré eliminujú odchýlky v softvéri používanom pri naftových motorov“. Ich rozsah ani podoba zatiaľ nie sú známe, môžete si ale v predstihu zistiť, či sa vás problém vôbec týka. Na overenie stačí poznať VIN konkrétneho auta (je uvedený pod sklom, v motorovom priestore a v technickom preukaze) a zadať ho na webovej stránke:
pre značku Škoda