Volvo ovládlo športovú divíziu Polestar

František Pisarovič, 22.07.2015
Švédska automobilka odkúpila stopercentný podiel v divízii Polestar zaoberajúcej sa úpravami automobilov Volvo. Visí vo vzduchu alternatíva k M či AMG?

Podľa oficiálnych zdrojov automobilky, Volvo prevzalo divíziu Polestar po nedávnej spolupráci na príprave modelov S60 a V60 Polestar. Zaujímavé sú slová kompetentných hovoriace o využití hybridných technológií. V tejto oblasti o sebe Volvo preklamuje, že je najväčším producentom plug-in hybridov v Európe a tieto skúsenosti má v pláne využiť pre vývoj a výrobu športových automobilov novej generácie.

Ešte tento rok má Polestar v pláne predať okolo 750 kusov modelu S60/V60, na ďalší chystajú už dvojnásobok. To však bude možné dosiahnuť len zväčšením modelovej palety.

Okrem povestnej bledomodrej farby spája Volvo s Polestarom viacero úspechov - ako už komerčných, tak i pretekárskych. V motoršporte sa stretávajú už od roku 1996 a svet dokázali obohatiť o niekoľko zaujímavých modelov.

1996 – Flash Engineering Volvo 850 STCC

Prvýkrát na seba divízia Polestar upozornila tvorbou pretekárskeho Volva 850 pre trate novovzniknutého šampionátu STCC – Swedish Touring Car Championship. V tom čase však ešte nie pod terajším menom, ale ako Flash Engineering jazdca a majiteľa tímu, Jana Nilssona, prezývaného Flash. A aj napriek svojmu nezvyčajne hranatému vzhľadu automobil pomohol jazdcovi k zisku titulu ako v úvodnom roku 1996, tak i o rok neskôr v ešte silnejšej konkurencii.

Osemstopäťdesiatku nahradila v roku 1998 upravená S40, ktorá zožala viacero úsechov ako v rodnom Švédsku, tak i v ďalších pretekárskych sériách. Relatívne úspešnú S40 nahradila v roku 2003 S60-tka, no významnejší posun v úspechoch sa dostavil až s novým bydliskom divízie – už pod menom Polestar (od roku 2005) začala pôsobiť v meste Gothenburg a pracovať na novom špeciáli spaľujúcom bioetanol.

2007 - Polestar Volvo C30

Veľký comeback nastal po niekoľkých rokoch bez jazdeckého titulu až v roku 2009, kedy firma zmenila meno na súčasnú podobu a dostala „do parády“ najmenší model, C30. Tommy Rustad s ním zvíťazil v STCC a Robert Dahlgren priviedol vozidlo na najvyšší stupienok o rok neskôr.

Na oslavu týchto úspechov vytvorili C30 Polestar Concept, prvé cestné vozidlo tohto označenia. Bolo vybavené päťvalcom Volvo T5 a turbodúchadlom KKK K26, čo zaručilo výkon 336 kilowattov (451 HP) a krútiaci moment 510 Nm.Cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku potom dokázalo vystreliť až na 290 kilometrov za hodinu, čo je na hatchback nižšej strednej triedy nevídaný údaj. Do sériovej výroby však neprešiel.

2014 - Polestar Volvo S60/V60

Zatiaľ jediným sériovo vyrábaným modelom divízie Polestar je upravené Volvo S60 - či V60 vo variante kombi – s radikálne zvýšeným výkonom na 258 kilowattov (350 HP) a krútiacim momentom posadeným na 500 newtonmetrov. Upravený motor vychádza tentoraz zo šesťvalca T6 a twin-scroll turbodúchadlo Borg Warner mu pomáha plniacim tlakom 1,2 baru. O podvozok sa postarala spoločnosť Öhlins a upravený bol tiež vzhľad modelu, vrátane charakteristického bledomodrého laku karosérie. O bezpečné zastavenie sa starajú strmene Brembo, ktoré zvierajú kotúče s priemerom 371 mm vpredu a 302 mm vzadu.

Uverejnenie tohto auta vzbudilo nádej, že Polestar sa skutočne stane divíziou automobilky Volvo pre športové modely, podobne ako M GmbH pri BMW alebo AMG pri Mercedes-Benz. Tieto predpoklady sa napokon potvrdili a oficiálne zdroje už teraz naznačujú, že sa máme na čo tešiť.