Fotogaléria:Videonavigácia?: Skúsili sme

Téma náprav je aktuálna stále viac – niektoré značky šetria a prechádzajú zo sofistikovanejších riešení na jednoduchšie. Pozrite si rozdiely medzi nimi.


Nápravy vozidiel patria k dôležitým súčastiam podvozka a ich konštrukčné riešenie má nezanedbateľný vplyv na výsledný komfort a jazdnú stabilitu. Kolesá môžu byť zavesené k automobilu rôznymi spôsobmi. Prinášame vám krátky prehľad toho, čo pri pohľade zospodu môžete na aute nájsť.

Neľahkou úlohou náprav je prenášať hmotnosť karosérie na kolesá a zároveň prenášať hnacie, brzdné a zotrvačné sily. Svojím pohybom tak musia zaručiť presné a dostatočne pevné vedenie kolies a taktiež potrebné odpruženie vozidla. Nápravy osobných automobilov delíme podľa rozloženia na predné a zadné, podľa funkcie na hnacie-hnané, riadiace-neriadiace a podľa konštrukcie uchytenia kolies na pevné (kolesá sú priečne spojené pomocou nosníka do jedného celku) a nezávislé (každé koleso je zavesené samostatne, kolesá sa pri pružení navzájom priamo neovplyvňujú).

**McPherson**

Ide o najčastejšie používaný typ prednej nezávislej nápravy v automobiloch nižšej a strednej triedy. Zavesenie kolies sa skladá z priečnych (väčšinou trojuholníkových) ramien, otočných telies s nábojmi kolies, tlmičov pruženia, vinutých pružín a priečneho stabilizátora. Výhodou tejto konštrukcie je jednoduchosť a kompaktnosť celku. Toto riešenie preto využívajú aj niektoré prémiové značky ako napr. BMW. Usporiadanie McPherson sa však využíva aj pri zadných nápravách, ako je to v prípade Dacie Duster 4×4.

**Lichobežníková náprava**

Tvorí ju dvojica priečnych ramien trojuholníkového tvaru nad sebou s kratším horným ramenom. Pružina a tlmič sú spojené cez kĺb s dolným ramenom tak, aby nezaberali veľa miesta. Dobre odladený systém zaručuje výborné jazdné vlastnosti a využívajú ho zvyčajne vozidlá vyšších tried ako napr. nový Mercedes-Benz triedy C.

**Viacprvková náprava (Multilink)**

Toto nezávislé zavesenie tvorí viac priečnych, príp. aj pozdĺžnych ramien, vďaka čomu je možné optimálne nastaviť požadované kinematické vlastnosti a hlavne zaručiť vedenie kolies v každom jazdnom režime. Výhodou tohto riešenia je aj nízka hmotnosť a eliminácia odskakovania kolies typického pre polotuhú zadnú nápravu. Využíva sa na oboch nápravách vo vyšších triedach a štandardom je v modeloch prémiových značiek ako napr. pri Audi, BMW, Mercedes-Benz atď.

Inzercia

Inzercia

**Kľuková (polotuhá) náprava s vlečnými ramenami spojenými torznou priečkou**

Kolesá sú zavesené na pozdĺžnych ramenách, ktoré sú prepojené U profilom pôsobiacim ako stabilizátor. Hlavná výhoda nápravy je jej priestorová nenáročnosť a konštrukčná jednoduchosť. Využíva ju väčšina vozidiel nižších tried s predným pohonom a v rámci šetriacich opatrení na ňu prešla napr. aj aktuálna generácia Škoda Octavia (pri slabších výkonových verziách). Ako je všeobecne známe, na nerovnom povrchu (najmä v rýchlych zákrutách) je náchylnejšia na odskakovanie.

**Wattov priamovod**

Ide o zlepšenie polotuhej zadnej nápravy s vlečenými ramenami o dve priečne ramená, ktoré sa navzájom ovplyvňujú a zachytávajú bočné sily od kolies. Vo výsledku sa akákoľvek priečna sila pôsobiaca na jednej strane okamžite vykompenzuje rovnakou silou na druhej strane, čo zvyšuje stabilitu vozidla. Wattov priamovod v súčasnosti využíva napr. Opel v modeloch Astra alebo Zafira Tourer.

**De Dion**

Špecifický typ hnanej zadnej nápravy, ktorú prvýkrát použil gróf De Dion v roku 1896 a využívala sa najmä v športových automobiloch. Spája prednosti nezávislého zavesenia kolies a tuhej nápravy. Kolesá sú spojené napevno tuhým nosníkom, čím je fixovaná ich vzájomná poloha. Rozvodovka a diferenciál sú však od nápravy nezávislé a sú spojené napevno s rámom alebo karosériou, vďaka čomu sa znížila hmotnosť neodpružených častí a tým zlepšili jazdné vlastnosti. Pôsobenie priečnych a pozdĺžnych síl môže byť zabezpečené rôzne: stabilizátorom, Panhardskou tyčou, Wattovým priamovodom, či ako v prípade nového Renaultu Twingo, resp. Smartu forfour, dvomi priečnymi ramenami za osou kolies vychádzajúcimi zo stredu pomocného rámu. Okrem spomínaných modelov De Dion používa aj elektromobil Mitsubishi i-MiEV.

**Tuhá náprava**

Niektoré off-roady používajú aj tuhé nápravy, ktoré sa môžu pochváliť jednoduchou konštrukciou a robustným vyhotovením. Toto vyhotovenie profituje najmä v teréne v situácii, keď sa ocitne jedno koleso na vyššie položenom bode ako druhé, zostane svetlá výška pod nápravou nezmenená. Jej slabinou je však vyššia neodpružená hmota, slabšia ovládateľnosť a horšie jazdné vlastnosti, keďže sa nemôžu kolesá pohybovať po nerovnostiach nezávisle. Býva odpružená listovými pružinami, vinutými pružinami alebo vzduchovými vakmi.

Pokračujte na ďalší príspevok »