Japonská značka si v týchto dňoch pripomína deväťdesiat rokov od svojho vzniku. Príbeh jej mena sa však nespája iba s revolučným wankelovým motorom, ale i s radom nezabudnuteľných a technicky vyspelých modelov.
**Rojko a génius**
Félix Wankel nemal nikdy vodičské oprávnenie a nikdy nechodil na vysokú školu. Vždy ale sníval o tom, že jedného dňa postaví alternatívny motor s plochou spaľovacou komorou a tenkým diskom, ktorý sa bude v strede spaľovacej komory otáčať. Kenichi Yamamoto sa týmto konceptom natoľko nadchol, že spoločnosť Mazda tento patent v roku 1961 kúpila. Prvý wankelov motor vznikol v Hirošime. Vibroval však takým spôsobom, že poškriabal vnútorné steny komory rotora. Táto chyba sa podarila odstrániť lepším tesnením a lubrikačnými technológiami. Prvá produkčná verzia motora s dvomi rotormi sa objavila v modeli Cosmo Sport (1967). Pracovala s kotúčovými skriňami s trojuholníkovými diskovými rotormi, pričom v ich strede bol uložený excentrický hriadeľ. Priestor medzi okrajom motora a stenami skrine sa používal na nasávanie, kompresiu, ako i zapálenie zmesi a vyfukovanie. Prevádzka bola plynulá a motor rád pracoval vo vysokých otáčkach. Tlak vytvorený v motore totiž priamo otáčal excentrickým hriadeľom a nebolo ho tak potrebné meniť na rotačný pohyb pomocou spojovacích tyčí ako pri klasickom piestovom motore.
Tento konštrukčný základ dodnes používajú takmer 2 milióny športových vozidiel Mazda vrátane víťazov WRC, 24-hodinovky Le Mans (model 787B v roku 1991), ako i dnešného štvordverového kupé RX-8 RENESIS.
**Zelená svadba – vodík a rotačný motor**
Rotačná technológia má oproti klasickej technológií spaľovacích motorov na vodík niekoľko výhod. Zmiešanie takéhoto paliva so vzduchom je oveľa dôslednejšie, pretože zmes je silnejšia a proces nasávania trvá dlhšie. Ani spätný ráz nepredstavuje problém, pretože otočná nasávacia komora je oddelená od spaľovacej, zostáva chladnejšia a nie sú v nej žiadne nasávacie ani výfukové ventily, ktoré by sa mohli zohriať. Za viac ako 20 rokov vývoja sa Mazde podarilo túto kombináciu priviesť do stavu, kedy je schopná účinne poháňať upravený van Mazda5 Hydrogen RE Hybrid i kupé RX-8 Hydrogen RE.
**Skrotenie piestu – netradičný systém štart-stop**
V Mazde vedeli, že ak dokážu zastaviť benzínový motor s kompresiou a expanziou hnanými piestami v správnej polohe, mohli by iniciovať opätovné naštartovanie vznietením paliva. To by však muselo byť palivo vstreknuté priamo do valca. Zrodila sa preto technológia priameho vstrekovania benzínu s označením i-Stop. Pracuje ako štart-stop systém, ktorý po zastavení vypne motor a zároveň pomocou pokročilého riadiaceho softvéru motora rozmiestni piesty. Keď vodič znova zošliapne akcelerátor, palivo sa vstrekne do správnej spaľovacej komory a motor za 0,35 sekundy znova plynule naštartuje. Tento čas je v porovnaní s konvenčnými technológiami takmer dvojnásobne kratší.
**Nanotechnológia a vzácne kovy**
Na keramickom povrchu katalyzátora sú zasadené vzácne materiály, ktoré reagujú s výfukovými plynmi a „katalyzujú“ ich toxíny. Molekuly vzácnych kovov sa pri vysokých teplotách môžu zhlukovať, čo znižuje ich schopnosť čistiť výfukové plyny. Pred niekoľkými rokmi inžinieri spoločnosti Mazda použili jednodielnu nanotechnológiu a zasadili čiastočky vzácnych kovov do keramickej základne ako samostatné objekty tak, aby sa nezdružovali. Na výrobu nových katalyzátorov je teraz potrebných až o 70 percent menej drahých materiálov, pričom výkon zostáva rovnaký. Zároveň vypracovali filter pevných častíc (DPF) so štruktúrou na keramickej báze, ktorá umožňuje uvoľňovanie molekúl kyslíka pri spaľovaní pevných častíc nafty.
**Chudnutie ako súčasť filozofie**
V Mazde ju volajú „gramová stratégia“. Má za úlohu znížiť hmotnosť vozidiel, pretože ľahšie auto spotrebuje menej paliva a s rovnakým motorom dosahuje agilnejšie jazdné vlastnosti. Na adekvátnu váhu jednotlivých dielov sa vyvinul nový počítačový software simulujúci správanie sa pri záťaži, pre pridávanie bodových zvarov a zváraných spojov na nové miesta karosérie sa vyvinula technológia výroby nástrojov. Svetlo sveta uzreli vysokopevnostné ocele, či ľahšie neodymové magnety pre reproduktory.
Dizajn sa v minulosti profiloval veľmi konzervatívne, až priehľadne. Moderné Mazdy však prišli s dynamickými tvarmi a emotívnejším prejavom podporovanými agresívnymi štúdiami a koncepčnými vozidlami. Automobilka sa v posledných rokoch priblížila viac k európskemu zákazníkovi a ponúkla mu zaujímavú alternatívu k zabehnutej nemeckej, či talianskej konkurencii. Takže, všetko najlepšie!