Smart ForTwo Electric Drive sa prvýkrát „rozsvietil“ v roku 2007. Vtedy sa do ulíc Londýna rozpŕchla 100 kusová testovacia flotila. Skúsenosti nákupný vozík posvätili a dnes sa zazelenala už jeho druhá generácia.
Tradičné vlastnosti minivozidla ostávajú. Dĺžka 2,5 metra, miesto pre dvoch „nakupujúcich“ a obratnosť poľnej myši unikajúcej pred mestským dravcom. Elektrickú verziu spozná šikovné oko na zelenom bezpečnostnom ráme tridion, zliatinových nazelenalých diskoch, spätných zrkadlách a gigantickom nápise s logom zástrčky.
Ucho bude mať väčší problém, pretože spaľovací motor sa nekoná. Žiadny hybrid, nijaký miešanec. Čistý elektromobil s batériami umiestnenými pod podlahou a 40 koňovou elektrárňou v zadnej časti. Zmena oproti Benjamínovi prvej generácie je práve v uskladňovaní energie. Spočiatku sa montovali sódium-nikel-chloridové (NaNiCl) akumulátory pracujúce v rozmedzí teplôt 280 až 320 stupňov Celzia. Chladenie bolo nevyhnutné. Dnes prichádzajú časom preverené lítium-iónové „úložiská“ od Tesla Motors, umožňujúce štart aj pri polárnych 23 stupňoch pod nulou. Pri rovnakej veľkosti stúpla ich kapacita na 16,5 kWh, čo umožnilo predĺžiť dojazd zo 100 km na mestskému tvorovi postačujúcich 135 km. Po víťaznom zápase s premávkou sa môže hrdina prísť nabiť do bežnej elektrickej siete s napätím 220 voltov. Na načerpanie síl potrebných k prejdeniu optimálnych 30 – 40 km stačí byť „tankovacou“ pištoľou pripojený iba 3 hodiny.
Motor v londýnskych skúšobných Smartoch vyvinul 20 kW (27 k). Z tohto pohľadu prináša druhá generácia tuning v podobe možnosti krátkodobého dvojminútového zvýšenia na 30 kW (40 k). Efekt sa vyvolá plným zošliapnutím akcelerátora do podlahy (kickdown). Krútiaci moment 120 Nm je prístupný okamžite a prevodovka pokojne pracuje s jedným jediným prevodovým stupňom – ako v trolejbuse. Zrýchlenie z 0 na 60 km/h presviští za 6,5 s a maximálna rýchlosť je limitovaná na 100 km/h.
Vozidlo s vnútorným elektronickým manažmentom sleduje napätie, energiu a teplotu. Ak sa niektorý z týchto parametrov dostane k svojej limitnej hranici, systém automaticky zníži výkon systému tak, aby nedošlo k poškodeniu. Môže sa tak stať, že pri konštantnej čipernej jazde po dlhej ulici sa vozidlo prehreje a mozog systému vám odoberie časť „šťavy“.
Smart ForTwo Electric Drive stojí na základe verzie kupé/kabrio s plátenou strechou skladajúcou sa v harmonike na miesto zadného okna. Výbava je farebná, môže zahŕňať klimatizáciu s automatickou reguláciou teploty, autorádio, elektrický posilňovač, elektrické okná a spätné zrkadlá, kožený volant a radiacu páku, či zliatinové disky kolies.
Smart sa nepokúšal vyvinúť náhradu za komplexné vozidlo schopné prejazdiť svet, ale stvoriť novú alternatívu mestského pohybu, v mnohých štátoch podporovanú daňovou politikou úľav a bonusov.
**Štátna podpora ekologickej mobility**
Francúzsko sa snaží „super ekologickou motiváciou“ vo výške 5 000 € pre každé vozidlo produkujúce menej ako 60 gramov CO2 na kilometer. Veľká Británia má bonus 5 000 libier a Belgicko 4 540 €. V Dánsku sú tieto vozidlá vyňaté z extrémne vysokej registračnej dani a Monako prideľuje pomoc 9 000 eur pre majiteľov elektrických vozidiel. V Spojených štátoch amerických pôsobí federálne daňové zvýhodnenie 7 500 dolárov plus miestne úľavy podľa daného štátu. Čína vyčlenila dotáciu vo výške 6 500 eur a najviac sa osmelilo Japonsko, ktoré dotuje ekologickú mobilitu výškou až 11 000 dolárov. A čo na to Slovensko?