Jazda: Toyota Auris Hybrid Synergy Drive

Toyota vie, že v oblasti hybridnej technológie má celkom slušný náskok. Cez nový Auris ju teraz ponúka širšiemu okruhu zákazníkov.
Vydané  Text: 
Rozširovanie záberu Toyota Auris hybrid presne zapadá do projektov značky, ktoré hovoria o tom, že do roku 2025 chce mať hybridného zástupcu v každom segmente a s nimi aj relevantný podiel na trhu. Pokiaľ neustane všeobecný tlak na znižovanie emisií a spotreby, tak postupom času môžu byť hybridy stále aktuálnejším riešením. Auris je momentálne jediným vozidlom vo svojej triede, ktoré ponúka všetky aktuálne verzie pohonu – benzínovú, naftovú, aj hybridnú. Hybridná verzia dostala aerodynamicky optimalizované nárazníky, kolesá, pneumatiky s nízkym valivým odporom a bielu perleťovú farbu. Auris išiel ale ešte ďalej. Od väčšieho brata Priusu prevzal hybridnú technológiu s benzínovým motorom s objemom 1,8 litra a technológiou VVT-i, ktorú dopĺňajú batérie pod podlahou batožinového priestoru. Spolu vyvinú výkon 100 kW (136 k), čo by malo postačovať na splnenie bežných prepravných požiadaviek. Interiér sa až na dva detaily nelíši od aktuálneho Aurisu. Tými sú volič automatickej prevodovky a otáčkomer, ktorý sa premenil na ukazovateľ využitia energie a ukazuje, nakoľko ekologicky vodič jazdí. Výhodou hybridného Aurisu je možnosť jazdy čisto na batérie, bez spaľovacieho motora. V tomto režime prejde dva kilometre do rýchlosti 50 km/h. Nie je to veľa, ale postačí to na bezemisnú jazdu v centrách miest. Okrem toho má vodič možnosť voľby medzi preferenciou elektrickej jazdy, ekologickej jazdy, alebo plného využívania výkonu. V reálnej premávke Auris podvedome presviedča vodiča, aby maximálne využíval elektrický pohon a neopúšťal zelené pole výkonu. Ale niekedy treba aj zrýchliť, predbehnúť či vyštverať sa do kopca. V týchto momentoch sa prejavili úskalia variátorovej prevodovky. Pri vyššej požiadavke na výkon vyleteli otáčky motora, auto zahučalo, no výkon sa dostavil veľmi pozvoľne. Na predbiehanie preto treba dobrý odhad a niekedy aj odvahu. Dynamické zrýchlenie neohuruje, ale o to Aurisu ani nejde. Jeho doménou je vychovávať vodičov k pokojnej ustálenej jazde, pri ktorej je najväčším emocionálnym zážitkom sledovanie nízkych hodnôt spotreby. Text: Martin Šebesta Foto: Toyota