Audi vyhralo s naftovými špeciálmi R15 TDI 24-hodinové preteky v Le Mans. Už deviatykrát, čím dobehlo legendárnu značku Ferrari! Aby niekomu nebolo ľúto, pridalo k dobru ešte dva rekordy.
Viac víťazstiev si na svoje konto doteraz pripísala už iba značka Porsche. Audi sa však bije do pŕs aj vďaka oslave prvého víťazstva v Le Mans s použitím variabilnej geometrie turbíny (VTG) a súčasného rekordu v prejdenej vzdialenosti vďaka účinnosti a spoľahlivosti svojich dieselových motorov.
Pri 78. ročníku pretekov sa práve tieto dve vlastnosti ukázali byť rozhodujúcimi. Všetky tri prototypy Audi R15 TDI, ktoré nasadil Audi Sport Team Joest, jazdili celú vzdialenosť bez najmenších technických problémov a po najrýchlejších pretekoch Le Mans všetkých čias obsadili prvé tri miesta. Tým sa značke Audi podaril po rokoch 2000, 2002 a 2004 po štvrtý raz trojitý triumf v Le Mans.
**Vyhrávali sériové komponenty**
Celkovo deviaty triumf nemeckej značky umožnila aj technológia, ktorú v uplynulých troch rokoch oddelenie Audi Sport vyvíjalo pod prísnym utajením. Motor V10 TDI s výkonom okolo 440 kW (cca 600 k) dostal prepĺňanie turbokompresorom s variabilnou geometriou (VTG), ktoré sa v sériových modeloch Audi dodávajú štandardne.
**Nové poznatky pre vývoj downsizingu**
„V Le Mans sa stretávame s teplotami okolo 1 000 stupňov Celzia, ktoré pri sériových motoroch ešte nepoznáme,“ vysvetľuje Ulrich Baretzky, vedúci oddelenia techniky motorov Audi Sport. „Kvôli downsizingu sa aj vývoj sériových motorov dostane do porovnateľnej oblasti teplôt. Preto je VTG dobrým príkladom, ako v Audi funguje transfer technológie medzi automobilovým športom a sériovou výrobou.“
V roku 2010 boli požiadavky na naftové motory obzvlášť vysoké pre obmedzenia, vyplývajúce z nových predpisov. „V tomto roku sme úplne nevyčerpali potenciál motora V10 TDI, aby sme mali absolútnu istotu. Preto nám bolo už pred pretekmi jasné, že nebudeme mať najrýchlejšie auto – ale veľmi spoľahlivé a účinné. Cieľom vývoja pri R15 plus bola o približne 20 percent vyššia účinnosť. To sa nám podarilo,“ povedal po pretekoch Dr. Wolfgang Ulrich, šéf Audi Sport.
**Vzkriesená rivalita – francúzsko-nemecký boj**
Víťazné Audi R15 TDI s posádkou Timo Bernhard (Nemecko), Romain Dumas (Francúzsko) a Mike Rockenfeller (Nemecko) absolvovalo za 24 hodín celkovo 397 kôl. Prejdenou vzdialenosťou 5 410 km prekonalo trio rekord z roku 1971, ktorý vytvorila posádka Dr. Helmut Marko a Gijs van Lennep na Porsche 917. Tento rekord bol doteraz považovaný za neprekonateľný pretože na rovinke Hunaudières sa v tom čase jazdilo bez spomaľovacích šikán.
„Boli to jedny z najnapínavejších pretekov v histórii Le Mans, boj bez ohľadu na následky. Toto trojité víťazstvo je štvrtým trojitým triumfom Audi v Le Mans a bezpochyby je to najcennejšie a najtvrdšie vybojované víťazstvo v našej histórii,“ konštatoval Rupert Stadler, predseda predstavenstva Audi AG. „Peugeot bol veľkým súperom, ktorý od nás vyžiadal maximum. Preto Francúzom patrí náš rešpekt,“ zložil pomyselný klobúk najvyšší šéf značky.
Druhé miesto obsadila posádka Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Treluyer, ktorej museli mechanici po kontakte so zvodidlami dvakrát vymieňať prednú kapotu.
Veľkú smolu mala víťazná posádka z roku 2008, Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish, ktorá bola v úvodnej fáze pretekov tímom Audi s najlepším umiestnením. Rekordný víťaz z Le Mans Tom Kristensen sa musel v sobotu večer vyhnúť pomalšiemu vozidlu kategórie GT2. Pri tom dostal v zákrute „Porsche“ šmyk a zadnou časťou narazil do zvodidiel. Rýchlou jazdou sa ale posádka opäť prebojovala do vedúcej skupiny a nakoniec skončila na stále pódiovom treťom mieste.