Malý športový hybrid od Hondy nadväzuje na dedičstvo modelu CR-X z osemdesiatych rokov minulého storočia. Poháňa ho však moderná technika v podobe kombinácie benzínového štvorvalca 1.5 i-VTEC (84 kW/114 k) a pomocného elektromotora (10 kW/14 k) v usporiadaní mild-hybrid. Spoločným úsilím zvládnu motory maximálne 91 kW/124 k, zaujímavejších je však 174 Nm krútiaceho momentu v pásme 1 000 – 1 500 otáčok. Na športové auto s prevádzkovou hmotnosťou 1 245 kg to nie je veľa, no Honda to kompenzuje agilným naladením podvozku a riadenia. Cieľovou skupinou pre tento model majú byť zákazníci, pre ktorých praktické kritériá auta nehrajú až takú dôležitú úlohu. Zadný rad sedadiel je totiž len do počtu a aj batožinový priestor so základným objemom 225 litrov a vysokou nakladacou hranou neohúri. Keď sklopíte zadné operadlo, získate čosi vyše 400 litrov, takže malá Honda zvládne aj menšiu dovolenku vo dvojici.
Počas krátkych testovacích jázd v okolí Štúrova sa ukázalo, že napriek nie veľmi pôsobivým číslam vie model CR-Z zanechať dojem. Ten prvý určuje futuristická palubná doska s ovládacími prvkami orientovanými na vodiča. Dominantou je z jeho pohľadu kombinovaný digitálny rýchlomer a otáčkomer s meniacim sa podsvietením (dá sa vypnúť). Športovo tvarované sedadlá sa tiež nechcú nechať zahanbiť, no v zákrutách sme ich zhodnotili ako nie úplne dostatočné. V ponuke sú tri režimy jazdy. Začíname zo strednej polohy Normal, no tlačidlo Sport vyzerá lákavo. Pozitívnym prínosom tohto režimu je tuhšie riadenie a deaktivácia niektorých ekopomocníkov ako je napríklad indikátor preradenia. Väčšinu trasy sme absolvovali s týmto nastavením, v ktorom je auto veľmi komunikatívne a motor sa so športovou zvukovou kulisou rád drží vo vyšších otáčkach. Napriek neskrývaného potešenia z vymetania zákrut a stability definovanej širokým rozchodom a relatívne krátkym rázvorom, by sme možno privítali ešte o chlp tvrdší podvozok a lepšiu spätnú väzbu riadenia. Samozrejmosťou je ekologický režim Econ, ktorý by mal vodiča motivovať k ekologickej jazde. Meniace sa podsvietenie a zbieranie kvetiniek už poznáme z modelu Insight, na ktorého základe CR-Z stojí. Štandardnou výbavou je štart-stop systém, ktorý sa aktivuje už pri dobrzďovaní do križovatky (treba vyradiť do neutrálu). Vodič by mal aspoň z času na čas sledovať ikonku pedálom spojky ovládaného systému, pretože intenzita jej blikania naznačuje potrebu opätovného naštartovania spaľovacieho agregátu. Výrobca mu podľa európskej metodiky uvádza priemernú spotrebu 5 l/100 km. Počas zoznamovacej jazdy sme však dali prednosť športovosti.
Technické údaje **Model** **1.5 i-VTEC IMA** **Motor/počet valcov** R/4elektromotor **Zdvihový objem**cm31 497 **Výkon**kW/k84/11410/14 pri ot./min.6 1001 500 **Krútiaci moment**Nm14578 pri ot./min.4 8001 000 **Dĺžka x šírka x výška**mm4 080 x 1 740 x 1 395 **Rázvor**mm2 435 **Prevádzková hmotnosť**kg1 245 **Batožinový priestor**l225 **Zrýchlenie 0 – 100 km/h**s9,9 **Maximálna rýchlosť**km/h200 **Kombinovaná spotreba**l/100 km5,0 **Emisie CO2**g/km117
Honda CR-Z sa ponúka v štyroch stupňoch výbavy. Základný S štartuje na 21 700 €, no okrem kompletnej bezpečnostnej výbavy a klimatizácie neobsahuje veľa. Našou voľbou by bola verzia GT (24 100 €) na 16-palcových zliatinových diskoch a s xenónovými svetlami. K maximu chýbajú už len kožené sedadlá a panoramatická strecha.
Honda CR-ZModelCena €**1.5 i-VTEC IMA S****21 700****1.5 i-VTEC IMA Sport****22 900****1.5 i-VTEC IMA GT****24 100****1.5 i-VTEC IMA GT Top****25 300**
Text: Martin Ruisl
Foto: Honda