Dažďom ukrutne zaliata pretekárska trať v Sosnovej a na štarte žiarivo zelená Fabia RS. Jej motor 1.4 s dvojitým prepĺňaním a výkonom 132 kW naberá otáčky. Poďte s nami pritlačiť pedál plynu až na podlahu!
Motor letí do otáčok s nevídanou chuťou – aby aj nie, namiesto predchádzajúceho naftového závažia je pod kapotou novej Fabie benzínová jedna-štvorka a prevodovka dostala sedem natesno poskladaných stupňov. Razantnému rozjazdu bráni mokrý povrch – výrazný krútiaci moment turbomotora je potrebné dávkovať s väčšou opatrnosťou. Stačia však dva-tri prejazdy známou traťou a RS sa nám dostáva pod kožu. Aj keď v porovnaní s predchádzajúcou divokou Fabiou je vlastne všetko úplne inak. Nová RS sa vzdala manuálnej prevodovky a ťažkého turbodieselu s výkonom 96 kW (131 k) a vymenila ich za ľahší a o viac ako tretinu výkonnejší benzínový motor s objemom 1,4 litra. K výbornému výkonu 132 kW, respektíve 180 k si pomáha najmä dvojitým prepĺňaním: v nízkych otáčkach mechanickým kompresorom a vo vysokých turbodúchadlom. Jedinou prevodovkou je sedemstupňový dvojspojkový automat DSG, avšak s radením na volante. Aj keď sa to niekomu nemusí páčiť (pre mnohých je manuál manuálom), toto riešenie vítame: ani pri drsnom zaobchádzaní na trati sa žiadne trhanie nekoná a navyše by ste sa museli pre obmedzené miesto v motorom priestore zmieriť s manuálnym „päťkvaltom“. Takto máte prevodovku so siedmiymi stupňami (a manuál sa aj tak nedodáva).
Najlepší je manuálny režim, pri ktorom sa nám zdalo, že súkolesie kmitá najrýchlejšie, ale športový automatický mód je na okruhu taktiež ako doma. Ak bežné nastavenie „hádže“ rýchlosti jedna radosť tak, že ešte skôr ako prejdete pár metrov, máte už zaradenú šetrnú päťku, ostrejšie nastavenie drží otáčky v tých správnych výškach. Na podradenie pred zákrutou či obmedzenie šmyku počas výjazdu na klzkom povrchu je však aj tak najlepšie radiť páčkami pod volantom. Na technickej trati, akou je i okruh v Sosnovej, sedem stupňov neprekáža, pretože radíte medzi dvojkou a štvorkou. V bežnej premávke sa nám však pri niektorých situáciách zdalo, že podraďovanie zo sedmičky na takú štvorku je až zbytočne zdĺhavé. V manuálnom režime musíte na oplátku stále strážiť, akúže to rýchlosť máte práve zvolenú.
Fabia RS prešla množstvom úprav podvozka, ktoré z nej urobili pomerne hravé auto i na okruhu. Keď sme v bežnej premávke strúhali pochvalné grimasy nad tým, ako stabilne sedí na ceste s vyjazdenými koľajami, tak na okruhu žmurkáme na citlivé reakcie a výborne predvídateľné správanie. Vozidlo je v duchu dnešných čias výraznejšie nedotáčavé. Tu akoby sme zavetrili príbuznosť s Golfom GTI. V daždi sa hodí vypnúť elektronickú pomoc, avšak v tomto prípade sa deaktivuje iba protipreklzový systém, ESP tak ostáva v strehu. „Elektronická uzávierka diferenciálu“, či inak systém XDS, sa zíde najskôr v rýchlych a suchých zákrutách, kde pomáha jemným pribrzďovaním vnútorného kolesa obmedziť nedotáčavosť a zrýchliť výjazd. Pracuje na podobnom princípe ako známe EDS, na rozdiel od neho však k snímaču otáčok kolies pridáva aj údaje zo senzora natočenia volantu a priečneho zrýchlenia ESP. Zásahy tohto „zlepšováka“ sú taktiež jemnejšie.
Elektronika by však bola nanič, ak by základ – čiže karoséria, nebola zohratý so zavesením kolies. O 15 mm znížený podvozok, iné športové tlmiče i pružiny a naopak mäkší stabilizátor dodatočne zlepšujú trakciu predných kolies, a tak si na okruhu môžete užiť svoje. Radovánky pri brúsení obrubníkov trochu kazí vyššia pozícia za volantom, daná „nešportovo“ vysokou stavbou karosérie a sprava do kolena tlačiaci stredový panel, ktorého dôrazné prejavy v prudkých oblúkoch prekážajú ešte viac, ako v bežných Fabiach. Sedadlá s tuhším čalúnením sú však výborné, príjemne sa drží aj tlstejší volant s perforáciou. A páčky otáčajúce sa spolu s volantom môžete obsluhovať aj s poriadne prepletenými rukami na výjazde z „vracačky“.
Výbava nie je vôbec zlá, obzvlášť s ohľadom na priaznivú cenu 17 999 €. Hill-Holder i DSG dostanete zadarmo, solídne audio a tempomat taktiež. Z príplatkov si môžete užiť množstvo farebných kombinácií laku karosérie a kolies so strechou (na okruhy tmavé disky s čiernou strechou, pred bary oboje v bielom?). Športovci s priestorovo náročnou výbavou, či pretekárske rodinky môžu siahnuť aj po ojedinelom kombi s priaznivým príplatkom 390 € – a vďaka dlhšej karosérii a lepšej aerodynamike dokonca i s vyššou maximálnou rýchlosťou! Až tam potom vynikne… keď dáte autu plnú nálož!
Text: Michael Kudela
Foto: Jiří Steiger
**Traja hlavní súperi pre novú RS
1. Renault Clio Sport** Ťažký súper: 2,0 l/203 k, ktorý vie točiť 7 200 ot./min., síce o 3 901 € drahší a iba trojdverový, ale aj tak – jeho hravosť (verzia Cup) i záťah stoja za to.
**2. Seat Ibiza Cupra** Dvojča Fabie: rovnaký motor, 17- palcové disky a taktiež tvrdé pruženie, emotívnejší vzhľad. Avšak len troje dverí a o 4 501 € vyššia cena.
**3. Mini Cooper S** Schopná imidžovka: výborná jedna-šestka so 184 k, lepšia dynamika, neprekonateľný imidž. Malá karoséria a o to vyššia cena: 23 000 €.