Španielky sa hádam neurazia pri takomto úvodnom prirovnaní. Seatu však od nás patrí aj dvojnásobný titul krásy. Kombi s označením ST sa nám v rámci modelového radu Ibiza najviac páči a zároveň ide aj o najkrajšie malé kombi v aktuálnej ponuke.
Predná časť interiéru nás nemá čím prekvapiť, poďme preto dozadu. Dlhšia karoséria dovolila konštruktérom veľkorysejšie tvarovanie zadných dverí, čo znamená pohodlnejšie nastupovanie. Batožinový priestor prístupný cez veľké piate dvere ponúka v základnom usporiadaní 430 litrov a príjemne nízku nakladaciu hranu. Vymoženosť v podobe nastaviteľného dvojitého dna, ktoré by vyrovnalo schodík po sklopení zadného sedadla, sme však neobjavili. Maximálny ponúkaný objem je 1 164 litrov, čo je najmenej v rámci konkurencie. Seat nás celkom potešil primeraným užitočným zaťažením 515 kilogramov, brzdený príves môže vážiť do 1 200 kilogramov. S takýmito hodnotami sa konkurencie báť nemusí, no ani nevytŕča.
Podvozok bol v podstate prevzatý z hatchbacku aj so športovými jazdnými vlastnosťami, dobrou stabilitou a citlivým riadením. Cesty okolo Barcelony nie sú veľmi náročné na komfort a ponúkajú skôr zaujímavé zákruty, ktoré ulahodili našim športovým dušičkám. Pre ne je rozhodne najlepšou voľbou agregát 1.2 TSI, ktorý sa do Seatu montuje len v silnejšej verzii 77 kW/105 k. Prekvapilo nás, že agregát sa tu kombinuje podobne ako v Škode Fabia len s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Uspokojivé vysvetlenie sme od zástupcov automobilky pre túto voľbu nedostali.
Strednú benzínovú motorizáciu zatiaľ predstavuje známy agregát 1.4. Či a kedy bude nahradený modernejším 1.2 TSI (63 kW/86 k) je zatiaľ neznáme. Seat tiež neuvažuje ani nad športovými verziami FR či Cupra s motorom 1.4 TSI. Rovnako zamietnutá bola aj verzia so zvýšeným podvozkom a potenciálnymi terénnymi ambíciami.
Naftovú ponuku tvoria moderné agregáty so vstrekovaním common-rail s objemom 1,6 a 1,2 litra. Práve základný trojvalec v nás vyvolal veľkú zvedavosť. Kultúrou chodu ani dynamikou nezaprie počet valcov a pomerne malý objem, no od svojho neslávneho predchodcu 1.4 TDI je na míle vzdialený. Zaujímavé je, že Seat napriek relatívne nízkemu výkonu a krútiacemu momentu zvolil rovnaké odstupňovanie prevodovky ako pri silnejších dieseloch. A tých päť stupňov je dosť ďaleko od seba, takže pretekárske ambície treba nechať doma. Počas jazdy sa nás indikátor preradenia snažil držať v nízkych otáčkach, takže výrobcom uvádzané spotreby by nemuseli byť nereálne. Údaje sme však nemohli overiť ani prostredníctvom palubného počítača, pretože testované auto ním nedisponovalo.
Segment malých kombi dostal štvrtého do partie, ktorý mieri skôr na športovo orientovaných majiteľov. Seat má nôž na krku a každý úspešný ťah preto potrebuje ako soľ. Pri Ibize ST bude veľa závisieť od ceny, ktorú sa však dozvieme až pri štarte predaja začiatkom júla.
Text: Martin Ruisl
Foto: Seat
Technické údaje**Model** **1.2 12V****1.4 16V****1.2 TSI****1.2 TDI****1.6 TDI****1.6 TDI****Motor/počet valcov** R/3R/4R/4R/3R/4R/4**Zdvihový objem**cm31 1981 3901 1971 1991 5981 598**Výkon**kW/k51/7063/8677/10555/7566/9077/105 pri ot./min.5 4005 0005 0004 0004 2004 400**Krútiaci moment**Nm112132175180230250 pri ot./min.3 0003 8001 550 – 4 1001 500 – 3 4501 500 – 2 5001 500 – 2 500**Dĺžka x šírka x výška**mm4 227 x 1 693 x 1 445**Rázvor**mm2 469**Batožinový priestor**l430/1 164**Zrýchlenie 0-100 km/h**s14,612,410,2/10,0\*14,512,210,9**Maximálna rýchlosť**km/h163177190168178188**Kombinovaná spotreba**l/100 km5,55,95,3/5,1\*\*3,94,24,2**Emisie CO2**g/km128139124/119\*\*102109109
\* s prevodovkou DSG, \*\* so štart-stop systémom