Pri prvej generácii modelu Cayenne sme sa mnohí pýtali, či je to ešte vôbec Porsche. Aj v Stuttgarte si polozili túto otázku a výsledkom je výrazne presvedčivejší nástupca. Prejavuje sa to vo všetkých oblastiach. Dizajn pôsobí športovejšie a elegantnejšie zároveň. Hoci auto narástlo do dĺžky o 48 mm (rázvor plus 40 mm), do výšky o 6 mm aj do šírky o 11 mm, je ľahšie. Inžinierom sa podarilo v závislosti od verzie rôznymi opatreniami ušetriť až do 180 kg, čo v praxi znamená o 5 až 10 % lepšiu dynamiku a o 20 až 25 % lepšiu spotrebu a emisie CO2. Je možno trochu postavene na hlavu, že Porsche je trochu viac hrdé na to druhé.
Dizajnový posun je evidentný aj v interiéri, ktorý prevzal inšpirácie predovšetkým z Panamery a pôsobí veľmi hodnotne. Cayenne ma posilnenú aj praktickú stránku s posuvnou delenou zadnou lavicou a mimoriadne veľkým batožinovým priestorom.
Technicky je to stále príbuzný Touaregu, hoci slovo Volkswagen nepadlo počas prezentácie ani raz. Podstatná je však úspora nákladov a o tej verejnosť vedieť nemusí. Zvlášť, keď ju takmer nevidí. K dispozícií je teda pohon všetkých kolies s variabilným rozdeľovaním krútiaceho momentu a príplatkovým aktívnym diferenciálom vzadu, osemstupňová automatická prevodovka a vzduchové odpruženie (tiež za príplatok). Zo stránky motorov sa zhodujú tri verzie: trojlitrový diesel, základný benzínový šesťvalec a hybrid. To patričné extra pridáva Porsche v podobe osemvalcov. Atmosférický model S ponuka výkon 294 kW/400 k, vrcholom je zatiaľ Turbo s výkonom 368 kW/500 k.
Testovacie jazdy sme začali modelom S, ktorý sme skúsili aj v teréne. Podľa zástupcov automobilky takto týrajú svojich miláčikov asi 4 percenta majiteľov v Európe. Porsche ponuka trojstupňový terénny režim elektroniky, ktorý reguluje cely pohonný reťazec. Prevody sú poskladane tak, aby prvý rýchlostný stupeň zastúpil aj redukčnú prevodovku. Rozpisovanie hodnôt terénnych schopnosti nemá veľký zmysel. Cayenne určíte zvládne to, čo väčšina jeho konkurencie.
Jazdu s Turbom začíname niekoľkými ostrými kolami na okruhu. Auto v rukách inštruktora sa snaží tváriť športovo, no dvojtonový kolos stojaci 20 centimetrov nad zemou športový nikdy nebude. Sila prepĺňaného motora je však nekonečná a s pohonom všetkých kolies cítite veľkú istotu aj na mokrej ceste. Jedine prevodovka k tomuto konceptu celkom nepasuje, radenie jej trvá pomerne dlho. Navyše v niektorých situáciách je osem prevodov akosi zbytočne veľa.
Zaujímavosťou je štart-stop systém, ktorý pri osemvalcoch zaviedla Panamera. V modeli Cayenne ho však Porsche posunulo ešte ďalej a musíme konštatovať, že jeho reakcie ako aj kultúrne správanie nemajú konkurenciu. Aj mnoho menších motorov by sa mohlo učiť.
Čerešničkou v programe bol hybrid, s ktorým sme vyrazili do centra Lipska. Konštrukčne ide o full-hybrid, ktorý je schopný jazdiť nejakých 2,5 kilometra aj čisto na elektrinu. Keďže systém pochádza z Volkswagenu Touareg, jeho schopnosti sú prakticky rovnaké. Cayenne teda dokáže aj plachtiť či účinne rekuperovať. Hneď na začiatku aktivujeme režim preferencie elektromotora. Aj vďaka tomu sa nám počas približne 30-kilometrového okruhu podarilo držať spotrebu okolo 9 l/100 km. Ešte fascinujúcejšia je však razancia, s akou sa dokáže hybrid pohybovať. Ak zabudnete na spotrebu a pošlete pedál plynu prudko na podlahu, oba motory sa postarajú o doslova raketové zrýchlenie. Vývojári by však ešte mohli trocha popracovať na komforte pripájania a odpájania motorov.
Druhá generácia modelu Cayenne môže s hrdosťou nosiť znak Porsche. Hoci je to stále veľký kus auta, medzi prémiovými SUV nastoľuje novú latku zo stránky jazdných vlastností, dynamiky i ekológie.
Text: Martin Ruisl
Foto: Porsche
Technické údaje**Model** **Cayenne****S****S Hybrid****Turbo****Diesel****Motor/počet valcov** V/6V/8V/6 + elektromotorV/8V/6**Zdvihový objem**cm33 5984 8062 9954 8062 967**Výkon**kW/k220/300294/400279/380368/500176/240 pri ot./min.6 3006 5005 5006 0004000 – 4400**Krútiaci moment**Nm400500580700550 pri ot./min.30003 500 – 5 3001 0002 205 – 4 5002000 – 2250**Dĺžka x šírka x výška**mm4 846 x 1 939 x 1 705**Rázvor**mm2 895**Batožinový priestor**l670 – 1780 (Hybrid 580 – 1 690)**Zrýchlenie 0-100 km/h**s7,8 (7,5)5,96,54,77,8**Maximálna rýchlosť**km/h230258242278218**Kombinovaná spotreba**l/100 km9,9 (11,2)10,58,211,57,4**Emisie CO2**g/km236 (263)245-270195
\* celkový výkon systému; Údaje v zátvorkách platia pre manuálnu prevodovoku.