PRIEBEŽNE AKTUALIZOVANÉ Naživo z Nemecka! Shell Eco Marathon

Prinášame vám živé spravodajstvo z nemeckého okruhu Lausitzring, kde prebiehajú boje o to, kto prejde s minimom paliva maximálnu vzdialenosť.
Vydané  Text: 
Nenaštartuj a vyhraj! Piatok 14:30 Francúzsky tím z univerzity v Nantes zobral tohtoročnú súťaž útokom. Vyhlásenie o tom, že stredajší výkon nebol ešte to pravé, mysleli naozaj vážne. V priebehu dneška sa im podarilo výsledok vylepšiť o výrazných 482 km a aktuálny rekord stanovili na hodnotu 4 896 km, ktoré ich vozidlo prejde na ekvivalent litra paliva. Posádky sú pri vymýšľaní technológií veľmi vynaliezavé. Francúzsky tím ESSTIN vyvinul veľmi zaujímavé spojenie GPS navigácie a riadenia celého vozidla. spojili údaje z GPS s riadením kolies a vypínaním motora. Softvér vyhodnotí profil trate a podla toho dáva pokyny autopilotovi, kedy vypnúť motor, kedy, na ako dlho zapnúť, ako na akú rýchlosť zrýchliť a ako si na trati vybrať ideálnu stopu. Všetky tieto údaje napomáhajú jedinému cieľu – dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu a eliminovať chybu pilota. Piatok 12:30 Preteky sú v plnom prúde. Na trati sa predbiehajú vozidielka oboch kategórií a z tribún znie povzbudzovanie tímov. Keďže všetky tímy tvoria študenti, vládne medzi súťažiacimi priateľská nálada. My sme neodolali ponuke vyskúšať jedno z vozidiel kategórie Urban Concept a vydali sme sa s ním na trať. Jazda bola zaujímavá, najmä jej začiatok, keď som sa musel s mojimi 190 cm zmestiť do malého priestoru. Klaustrofóbia sa nedostavila, na druhej strane to bol zaujímavý pocit, keď sa nedalo spoľahnúť na spätné zrkadlá a jediný výhľad bol smerom dopredu. Taktika na čo najnižšiu spotrebu velila jasne: pridávať čo najmenej a pokiaľ to bolo možné, využívať zotrvačnosť a vypínať motor. Výsledky snaženia vyzerajú veľmi zaujímavo. Po premeraní spotrebovaného paliva vyšla spotreba 0,94 l/100 km a na liter paliva by som prešiel 106,03 km. V porovnaní s najlepšími súťažiacimi je to mizivý výsledok, ale keď to porovnáte so spotrebou aktuálnych vozidiel, tak sa pohybujete v ríši snov. Shell Eco Marathon nie je iba o výsledkoch a minimálnej spotrebe, ale aj o príbehoch. Jeden z nich napísal tím z aalborskej univerzity. Vážne sa im pokazila jedna z dôležitých súčiastok, bez ktorej neboli schopní pretekať. Preto im neostávalo nič iné, len sadnúť do auta a ponáhľať sa po náhradnú domov. Cestu medzi východom Nemecka a severom Dánska s dĺžkou 900 km zvládli a mohli pokračovať v pretekoch. Piatok 10:30 Bitka s počasím dopadla úspešne a autíčka od rána krúžia po trati na Lausitzringu. Štvrtok 14:30 Počasie sa s usporiadateľmi zatiaľ hrá. Vytrvalý dážď sa postaral o to, že pre dnešok riaditeľ pretekov definitívne zrušil preteky. Všetci veria, že sa naplní predpoveď počasia, ktorá na zajtra sľubuje minimálne ustatie zrážok. Ak by sa to nepotvrdilo, ostávajú v platnosti výsledky zo včerajšej jazdy. V nej sa francúzskemu tímu podarilo dosiahnuť vynikajúci výsledok, keď ich vodíkom poháňané vozidlo absolvovalo na ekvivalent litra paliva až neuveriteľných 4 414 km. Štvrtok 13:00 Aktuálny stav na trati vôbec nevyzerá ružovo. Nad okruhom sa usadili mraky a od rána vytrvalo leje. Riaditeľ pretekov vzhľadom na bezpečnosť jazdcov zatiaľ zrušil preteky a štart bude až v momente, keď prestane pršať a aspoň trochu obschne trať. Tomuto rozhodnutiu sa vôbec nečudujeme, veď niektoré súťažné vozidlá jazdia iba na troch kolesách a úplne všetky obúvajú uzučké cyklistické kolesá. Napriek tomu musíme s radosťou oznámiť, že pretekári dosiahli pozoruhodné výsledky. Vzhľadom na predpoveď počasia sa prvé jazdy išli výnimočne už včera a francúzskemu tímu z polytechnickej univerzity v Nantes s vozidlom poháňaným vodíkom sa podarilo dosiahnuť výkon, ktorý po prerátaní na ekvivalent litra benzínu hovorí, že s litrom benzínu by vedeli prejsť vzdialenosť 4 414 km. To je približne vzdialenosť z Moskvy do Lisabonu, alebo, ak chcete, tak na cestu okolo rovníka by im stačilo 10 litrov benzínu. Toľko potrebuje bežné auto na cestu do Nitry a späť. Francúzi svojim výkonom stanovili nový oficiálny rekord podujatia, keď päť rokov starý výsledok prekonali o takmer 600 km. Pokiaľ sa počasie neumúdri, tak sa to stane aj oficiálnym výsledkom, aj keď organizátori spolu so samotnými súťažiacimi tvrdia, že majú šancu tento výsledok prekonať. Momentálne im v tom bráni iba počasie. Zatiaľ je na Lausitzringu pokoj. Ozveme sa hneď, keď sa umúdri počasie a odštartujú preteky. Shell Eco Marathon, ako sa podujatie oficiálne nazýva, predstavuje azda najväčšiu súťaž mladých konštruktérov. Študenti stredných a vysokých škôl navrhujú a stavajú prototypy na rôzne pohony a s nimi jazdia po okruhu s cieľom dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu. Keďže ide naozaj o prototypy, tak aj ich výsledky vyzerajú tak, že v reálnej premávke a s reálnymi autami ich dosiahneme asi až o niekoľko storočí. Aktuálneho 26 ročníka sa zúčastňuje 213 súťažiacich tímov z 22 krajín. Po minulé roky sa zúčastňoval aj slovenský tím z košickej technickej univerzity pod vedením prof. Slobodu, avšak tento rok sa im nepodarilo načas dokončiť auto, tak radšej zostali doma a venujú sa jeho vývoju na budúci ročník. Asi tretinu súťažiacich tímov tvoria stredoškoláci, zvyšok sú univerzitní študenti. Súťažné vozidlá môže poháňať jedno z ôsmich palív: bezolovnatý 95-oktánový benzín (115 tímov), nafta (10), stlačený plyn (LPG) (6), vodík (53), skvapalnený plyn (GTL) (3), stopercentná bionafta a etanol (13) či solárna energia (13). Tento rok sa do súťaže prihlásilo aj 10 vozidiel, ktoré využívajú na pohon viac ako jeden zdroj energie. Preteká sa v dvoch základných kategóriách: medzi prototypmi a mestskými konceptmi. Rozdiel medzi oboma kategóriami je veľmi jasný: prototypy musia mať minimálne tri kolesá a väčšinou majú prísne aerodynamické tvary, zatiaľ čo mestské koncepty sa často podobajú na reálne autá a od tohto ročníka majú aj batožinový priestor. Najlepšie to uvidíte, keď si pozriete priloženú galériu. V súťaži sa ráta každý gram, preto nečudo, že za volantmi či riadidlami vidno drobné dievčiny, ktoré dostávajú pokyny od svojich kolegov. Najúčinnejšia taktika je tá, ktorá ráta s maximálnym využívaním zotrvačnosti a minimálnym štartovaním motora. Preto často vidieť, ako sa vozidielko nečujne šinie po trati a len kde-tu naštartuje motorček.







Inzercia