LÁKADLÁ JEDNEJ STOPY
Začíname hneď zostra. Honda celý minulý rok dráždila postupne uvoľňovanými fotkami nového športového turistu s finálnym označením VFR 1 200 F. Fanúšikovia značky a rýchleho cestovania sa veru majú na čo tešiť. Ak ideme zo strany dizajnu, tak na futuristické tvary, ktoré k Honde už prirástli. Budúcnosť sa dostala aj do rámu. Jej srdce predstavuje štvorvalcový motor do V, kedysi neoddeliteľný prvok japonskej DNA. Novým motorom s objemom 1 237 cm3, výkonom 127 kW (173 k) pri 10 000 otáčkach za minútu a krútiacim momentom 129 Nm pri 8750 otáčkach za minútu to iba začína. Pokračuje šesťstupňovou prevodovkou (na želanie aj dvojspojkovou robotizovanou), kardanovým hriadeľom a letmo uloženým zadným kolesom. Nechýba ani prepracovaný brzdový systém a prívetivé jazdné vlastnosti. Za tento hit sezóny zaplatíte 14 090 eur. Z opačného pólu je zatiaľ iba štúdia BMW C1-E. Bavori ňou ukazujú, ako môže vyzerať budúcnosť individuálnej mestskej dopravy. Na pohon slúžia lítium-iónové batérie a konštrukcia si dáva za úlohu maximálne ochrániť pasažiera v prípade nárazu. Keďže ako základ slúži BMW C1, nechýbajú drobnosti ako viacbodový bezpečnostný pás, čelné sklo či odkladací priestor.
Do mestskej džungle a okolia smeruje Kawasaki Versys. Zástupca populárneho segmentu malých endúr si vďaka liatym kolesám najlepšie rozumie s asfaltom, aj keď mu proti srsti nebude ani ľahký terén. Rok 2010 znamená okrem tvarovej obmeny aj niekoľko zaujímavých vylepšení v oblasti ergonómie a funkčných detailov ako spätné zrkadlá či viac pohodlia pre spolujazdca. Zábavu podporuje radový dvojvalec s objemom 649 cm3, výkonom 47 kW (64 k) pri 8 000 otáčkach za minútu a krútiacim momentom 61 Nm pri 6 800 otáčkach za minútu, ktorý na zadné koleso prenáša 6-stupňová prevodovka a reťaz. Dráždenie uzatvára cena 7 495 eur za verziu bez ABS.
Ducati po dlhšom čase zvažovania predsa len vypúšťa na cesty veľké enduro pre cestovateľov, ktorí vyžadujú pohodlie, no pritom si potrpia na jazdné vlastnosti. Tieto požiadavky nepredstavujú pre Ducati Multistrada žiaden problém. Do priehradového rámu z oceľových trubiek sa dostal dvojvalcový motor do L s objemom 1 198,4 cm3, výkonom 110 kW (150 k) pri 9 250 otáčkach za minútu a krútiacim momentom 119 Nm pri 7 500 otáčkach za minútu. Z technických riešení zaujme letmo uložené zadné koleso poháňané cez šesťstupňovú prevodovku reťazou či pre minimalizáciu hmôt urezané výfukové potrubie. Vodičovmu pohodliu slúži pohodlne vyzerajúce sedadlo a ochranný štít. Motorkári, ktorých neodradí ani zatiaľ nezverejnená a primerane vysoká cena, sa môžu tešiť i na plne nastaviteľný podvozok a kombináciu toho najlepšieho, čo v Taliansku vyrábajú. Samotný výrobca pritom tvrdí, že Multistrada spĺňa požiadavky na športovú, turistickú, mestskú a enduro motorku.
Medzi klasiku sa bezpochyby radí aj americký Harley-Davidson. Jeho model Fat Boy, zaradený do kategórie softail, oslavuje dvadsať rokov predaja, čo je dôvod na oslavu. Preto v tomto roku príde verzia Special. Jej najvýraznejšie znaky hovoria aktuálnym jazykom v kombinácii s retro prvkami. Za súčasnosť spomenieme tmavé čierne lakovanie s chrómovými doplnkami, za minulosť plné 17-palcové kolesá s „balónovými“ pneumatikami a prachovky na prednej vidlici. No a vzduchom chladený motor s objemom 1 584 cm3, krútiacim momentom 125 Nm pri 3 500 otáčkach za minútu a šesťstupňová prevodovka, ktorá posiela silu na zadné koleso pomocou remeňa, si zaslúži iba povzdych – Harley.
Posledným z lákadiel prichádzajúcej sezóny je japonské Suzuki. Po minuloročnej ofenzíve bude tento rok pokojnejší, no i tak sa predstavuje veľký turista GSX 1250F. Technicky vychádza z odhalenej verzie Bandit, no pridáva kapotu v turistickom štýle a výškovo nastaviteľné sedadlo. Motor s objemom 1 255 cm3, výkonom 72,5 kW (98,5 k) pri 7 000 otáčkach za minútu a krútiacim momentom 107 Nm pri 3400 otáčkach za minútu si rozumie predovšetkým so strednými otáčkami. Model GSX 1250F boduje spoľahlivosťou a praktickými drobnosťami ako ukazovateľ zaradeného rýchlostného stupňa.
Text: Martin Šebesta
Foto: výrobcovia