Jazda: Peugeot BB1

Bratislava sa zaradila vedľa európskych metropol ako Berlín, Paríž, Miláno či Madrid. Čím? Tým, že sa v nej predstavil koncept Peugeot BB1.
Vydané  Text: 
Osedlali sme budúcnosť! Značka Peugeot sa pri príležitosti svojho dvojstého výročia rozbehla vpred a ponúka široké možnosti individuálnej mobility budúcnosti. Medzi možnosti, ako budeme jazdiť vo veľkých a preplnených mestách patria aj elektromobily. Jedným z nich je Peugeot BB1, dnes ešte len štúdia, ale pojazdná. A s ňou sme mali možnosť prejsť pár metrov po bratislavskom centre. Peugeot BB1 rúca zaužívané predstavy o automobile a prichádza s originálnym riešením. Napriek dĺžke iba 2,5 metra pojme na palubu až štyroch pasažierov. Podarilo sa to tým, že vo vozidle sa sedí rovnako ako na motorke či na skútri. Samotná automobilka si zvolila zaujímavý a výstižný popis tohto vozidla – Jeho otec je motorka, jeho mama je auto. Aj keď z praktického hľadiska si vieme predstaviť, že jednoduchšie by to bolo asi naopak. Vo vozidle sa naozaj sedí ako na motorke. Vodič má pred sebou motocyklové riadidlá a sedí mierne naklonený dopredu. Zadný pasažier sedí za ním a nohy si naťahuje okolo vodičovho sedadla. Rovnako je to aj v prípade spolujazdca. Môžeme povedať, že veľmi rýchlo získate pocit, že BB1 sú vlastne dva spojené skútre prikryté automobilovou strechou. Napriek tomu je z vozidla veľmi dobrý výhľad a pokiaľ nepresahujete bežné ľudské rozmery, nepostrehnete žiadne priestorové obmedzenia. Štúdia sa nevyznačuje zvlášť dynamickými jazdnými vlastnosťami, veď to nie je ani jej poslaním. Zaujímavá je z iného hľadiska. Na naozaj malom priestore prevezie štyroch pasažierov a to s nulovými emisiami a spotrebou. O jej pohyb sa starajú dva synchrónne elektromotory s permanentnými magnetmi umiestnené netradične v nábojoch zadných kolies, čo umožnilo naplno využiť vnútorný priestor. Vysokonapäťové lítium-ionové batérie si našli priestor pod zadným sedadlom. Pred vodičom nie sú žiadne pedále, všetko sa ovláda ako skúter – otáčaním riadidiel meníte smer, otáčaním pravej rukoväte pridávate a spomaľujete, brzdíte páčkou pri pravej ruke. Jednoduché, praktické a priestorovo veľmi skromné. Vozidlo dosahuje celkový výkon 15 kW (20 k) a krútiaci moment 640 Nm. To znamená, že z miesta sa odpichne v momente (na 30 km/h sa dostanete za 2,8 s, na 60 km/h za 6,8 s), ale dosiahne maximálnu rýchlosť iba 90 km/h. Na presúvanie sa v meste to stačí a nik nepredpokladá, že BB1 niekedy uvidí tabuľu, ohraničujúcu hranice mesta. Napriek tomu má dojazd 120 km, čo pokrýva bežné potreby mestskej mobility. Nabíjanie trvá 6 hodín, ale už za 40 minút máte naspäť 80 percent kapacity batérií. Na výlety to nie je, cestu do roboty, na nákup a domov s tým zvládnete. Nezvyčajný je aj tichý chod automobilu. Pri jazde nič nepočujete. Žiaden zvuk motora, iba odvaľovanie sa pneumatík. To je nebezpečné aj pre okolie, ktoré nepočuje, že sa blíži nejaké vozidlo. V prospech aerodynamiky sa svojej existencie vzdali aj klasické spätné zrkadlá, ktoré nahradili kamery a displeje v interiéri. Peugeot BB1 predstavuje budúcnosť mestských vozidiel. Do reálnej prevádzky by sa mal dostať v priebehu troch rokov. Či a nakoľko to bude reálne, uvidíme. Zatiaľ vieme povedať, že by to bolo zaujímavé riešenie na odstránenie smogu a hluku. Otázkou ostáva, nakoľko si zvykneme a prijmeme takúto budúcnosť. Je veľmi pravdepodobné, že nič iné nám neostane. Ale snáď to pomôže aspoň ovzdušiu a nášmu životnému prostrediu. Martin Šebesta Foto: PANER