Segmentu univerzálnych rodinných automobilov dominujú predovšetkým francúzske automobilky. Nové Dobló stojí proti silnej konkurencií Citroënu Berlingo, Peugeotu Partner, Renaultu Kangoo ale tiež Volkswagenu Caddy, Fordu Transit/Tourneo Connect či modelu Opel Combo. Ich spoločným znakom je škatuľovitá stavba karosérie s cieľom maximalizovať vnútorný priestor. Vizuálne však Dobló pôsobí užšie a vyššie ako konkurencia.
Fiat ponúka Dobló v úžitkovej i osobnej verzii. Pri dodávke sa dajú kombinovať dva rázvory (2 755 mm a 3 105 mm) a dve výšky strechy (rozdiel 245 mm). Od toho sa odvíja objem nákladového priestoru medzi 3,4 a 4,2 m3. Ešte niekoľko m3 sa dá pridať, ak sa majiteľ rozhodne pre preklopnú mrežu. Tá vytvorí klietku okolo vodiča a miesto spolujazdca sa stane súčasťou priestoru pre náklad. Fiat pre Dobló navrhol novú zadnú nápravu Bi-Link, ktorá je priestorovo mimoriadne nenáročná a pomerne robustná. Dobló tak ponúka medzi podbehmi vzadu až 1 230 mm. Okrem toho je dodávka šampiónom aj v disciplíne užitočné zaťaženie. Maximum môže byť až 1 tona, k čomu sa konkurencia len sťažka približuje. Na výber sú bočné posuvné dvere vpravo i vľavo, zadné dvere krídlové alebo výklopné a navyše ešte s možnosťou presklenia alebo zaplechovania. Komu by žiadna takáto kombinácia nevyhovovala, tomu Fiat ponúkne Dobló ako podvozok s možnosťou individuálnej nadstavby.
Osobná verzia nesie označenie Panorama. K dispozícii je s piatimi alebo siedmimi sedadlami, vždy však s kratším rázvorom. K dispoícii však časom bude aj zvýšená presklená strecha. Oproti úžitkovej verzií prináša Panorama bohatšiu výbavu a celkovo komfortnejšie prostredie pre posádku. Rozdiel je aj v technike, pretože osobná verzia sa dodáva so stabilizátorom aj na zadnej náprave, čo sa pozitívne prejavuje na jazdných vlastnostiach. Druhý rad sedadiel je v tomto prípade asymetricky delená lavica, tretí rad tvorí samostatná dvojica. Pri päťmiestnej konfigurácii je batožinový priestor 790 litrov, maximum je až 3 200 litrov.
Ponuka motorov obsahuje jediný benzínový štvorvalec 1.4 s výkonom 70 kW/95 k. Tento sa stane základom aj pre verziu Natural Power poháňanú zemným plynom. Ťažiskom ponuky sú naftové motory. Základom je agregát 1.3 (66 kW/90 k), asi najpopulárnejšou voľbou bude stredný diesel 1.6 (77 kW/105 k), špičkou je dvojliter (99 kW/135 k). Všetky agregáty sa dajú objednať so štart-stop systémom, 1.6 MTJ a 2.0 MTJ sa kombinujú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ostatné majú o stupeň menej.
Prvé osobné stretnutie sme absolvovali v Ledniciach na Morave. Prvý dojem po nasadnutí do auta je priestor. Kabína je vzdušná, trochu sa nám však nepáčila pozícia sedenia. Predné sedadlá sú pomerne blízko stredu vozidla a tak je pravé koleno vodiča natlačené na stredový panel. Na krátku zoznamovaciu jazdu sme zvolili motor 1.6 MTJ v osobnej verzií Panorama. Táto kombinácia je veľmi vyvážená a považujeme ju za ideál. Naladenie podvozka je dobrým kompromisom medzi jazdnými vlastnosťami a komfortom. Subjektívne sa nám však zdalo, že Berlingo so širším rozchodom zadnej nápravy (+ 24 mm) pri porovnateľnej výške sedí o chlp lepšie. Prvoradá je pri jazdných vlastnostiach bezpečnosť a tú má Dobló dobre zvládnutú.
Text: Martin Ruisl
Foto: Fiat