Aktuálna generácia triedy E je kompletná. Mercedes ju uzavrel kabrioletom pre všetky ročné obdobia, ktorý ponúka viacero nových riešení pre segment štvormiestnych kabrioletov strednej triedy.
Verzia so skladacou strechou tvarmi aj technikou nadväzuje na vydarené kupé. Mercedes pre maximalizáciu komfortu inštaloval do kabrioletu triedy E niekoľko zaujímavých príplatkových systémov. Tým známejším je Airscarf. Ofukovanie krku pre pasažierov na predných sedadlách už stihla odpozerať aj konkurencia. V triede E však pribudla možnosť nasmerovania prúdenia. Lamely umiestnené v spodnej časti opierok hlavy sa dajú natáčať v rozsahu 36 stupňov.
Úplnou novinkou je Aircap. Jeho úlohou je ovplyvniť prúdenie vzduchu okolo priestoru pre pasažierov. Na ráme čelného skla sa nachádza deflektor, ktorý sa elektricky vysúva do výšky okolo šesť centimetrov. Vzadu medzi opierkami hlavy sa nachádza druhý deflektor, ktorého výška sa spolu s opierkami taktiež nastavuje elektricky. Systém sa dá aktivovať do rýchlosti 160 km/h a zostáva aktívny aj nad touto hranicou. Jeho prínos pre pohodlie cestovania môžeme len potvrdiť. Vetru sa v kabriolete nikdy nevyhnete. Ani v diaľničnej rýchlosti však fúkanie nebolo nepríjemné. V aute sa navyše dá bez problémov rozprávať štandardnou hlasitosťou bez potreby uberať tempo.
Kto chce aspoň chvíľku intimity, môže zavrieť strechu. Kabriolet triedy E zvláda operácie so strechou do rýchlosti 40 km/h. Bola to síce kacírska myšlienka zavrieť sa pred jarnými slnečnými lúčmi na ostrove Mallorca, no na chvíľu sme to urobili. Plátenná strecha rozhodne nie je núdzovým riešením. Solídny prešívaný kus látky s hrúbkou 23,5 mm ponúka veľmi dobrú izoláciu od vonkajšieho sveta.
Stranou nezostali ani bezpečnostné systémy. Kabriolety s pevným ochranným oblúkom sú už minulosťou, podporné štruktúry umiestnené za zadnými opierkami hlavy sú v prípade nebezpečenstva pripravené vystreliť sa v najkratšom možnom čase. Štandardom je sedem airbagov: predné, kolenný pre vodiča, bočné umiestnené v sedadlách a nové hlavové, ktoré sa vystrelia z vrchnej časti výplne dverí. Dokúpiť sa dá ešte dvojica zadných bočných airbagov.
Pre zoznamovacie jazdy sme mali k dispozícii takmer kompletnú ponuku motorov. Ako prvý sme zvolili prepĺňaný štvorvalec 250 CGI s výkonom 150 kW (204 k). Na príjemnú jazdu rozhodne stačí, športovcov však nepresvedčí. Dôvodom je fakt, že sa kombinuje len so staršou päťstupňovou automatickou prevodovkou. Zaujímavou voľbou aj do kabrioletu je diesel, napríklad základný 220 CDI. Kultúrny agregát stačí na príjemnú jazdu, navyše si za to vypýta len nejakých 5,5 litra nafty na 100 km. Na horskú etapu volíme šesťvalec 350 CGI s prevodovkou 7G-Tronic. Ten sa k autu svojim prejavom hodí asi najlepšie. Keď treba, vie byť mimoriadne svižný.
Hoci Mercedes vie robiť aj športové autá, trieda E je predovšetkým o pohodlí. Podvozok kabrioletu bezpečne sedí na ceste a poradí si s každou zákrutou. Tuhosť karosérie bola na pomerne kvalitných hladkých južanských cestách výborná. Uvidíme, či jej to vydrží aj v strednej Európe plnej jám a hrboľov.
Text: Martin Ruisl
Foto: Mercedes
Technické údaje**Model** **200 CGI****250 CGI****350 CGI****500****220 CDI****250 CDI****350 CDI****Motor/počet valcov** R/4R/4V/6V/8R/4R/4V/6**Prevodovka/počet stupňov** A/5A/5A/7A/7M/6M/6A/7**Zdvihový objem**cm31 7961 7963 4985 4612 1432 1432 987**Výkon**kW/k135/184150/204215/292285/388125/170150/204170/231 pri ot/min5 2505 5006 4006 0003 000 – 4 2004 2003 800**Krútiaci moment**Nm pri ot/min270310365530400500540 pri ot/min1 800 – 4 6002 000 – 4 3003 000 – 5 1002 800 – 4 8001 400 – 2 8001 600 – 1 8001 600 – 2 400**Dĺžka x šírka x výška**mm4 698 x 1 786 x 1 402**Rázvor**mm2 760**Batožinový priestor**l300/390**Zrýchlenie 0-100 km/h**s8,67,86,85,38,87,86,9**Maximálna rýchlosť**km/h231240250250232245250**Kombinovaná spotreba**l/100 km7,97,98,811,05,45,67,0**Emisie CO2**g/km185185206257143148185**Základná cena**€45 81549 86155 93071 51947 71949 86154 621