F1 2010: Stred poľa

Ambiciózne tímy, ktoré bažia po sladkej odmene za tvrdú prácu. Tak by sa dala charakterizovať zostava, ktorá bude pravidelne bojovať o body.
Vydané  Text: 
**AT&T Williams** _Williams FW32/Cosworth CA2010-V8_ 9 Rubens Barrichello (BR) 10 Nico Hülkenberg (D) Zostava tímu Williams je spojením extrémov: Na jednej starne je tu Rubens Barrichello, služobne najstarší pilot F1. Na druhej strane Nico Hülkenberg, jeden z najmladších. Skúsený Brazílčan proti nováčikovi z nemeckého Porýnia. Williams chce po priemerných rokoch opäť zaútočiť na špičku. Posledné víťazstvo zaznamenal pred vyše piatimi rokmi. Množstvo sponzorov sa scvrklo. S Cosworthom pod kapotou Williams stavil na nezávislosť a na kartu rizika. Už v roku 2006 získal s týmto výrobcom motorov rozličné skúsenosti. Motory boli silné, ale aj nestabilné. Nový model FW32 je odklonením od konzervatívnej minuloročnej koncepcie a veľmi sa neponáša ani na najviac kopírovaný Red Bull. „Hlavnú pozornosť,“ prezrádza šéf techniky, „sme venovali vylepšeniu prúdenia okolo zadnej časti.“ _Plusy_ **Kombinácia jazdcov** Ideálna dvojica mladého talentu so skúseným veteránom **Náskok vo vývoji** Inžinieri začali skôr s konštrukciou auta FW32 _Mínusy_ **Rozpočet** Portfólio sponzorov sa naďalej zmenšuje **Cosworth** Každá zmena motora prináša riziko **Renault F1 Team** _Renault R30/Renault RS27/2010-V8_ 11 Robert Kubica (PL) 12 Vitalij Petrov (RUS) Renault už nie naozajstný továrenský tím, 75 percent firmy je v rukách investičnej firmy Genii Capitals. Napriek tomu nechá väčšinový akcionár Gerard Lopez nastúpiť tím v overenej zostave. „Pracuje u nás 480 ľudí. To je dôkaz, že to myslíme vážne.“ Rozpočet bol v porovnaní s minulým rokom skrátený o 17 percent, navyše chýbajú aj veľkí sponzori. Žlto-čierne lakovanie je odkazom na prvý monopost Renault RS 01. Model R30 sa výrazne líši od filozofie ostatných áut. Je to najkratšie auto v poli. Nádrž je vďaka nízkej spotrebe paliva menšia ako u konkurencie a namiesto do dĺžky rastie do šírky. Okrem Roberta Kubicu sa do kokpitu posadí prvý Rus v F1 Vitalij Petrov, ktorý má otvoriť Renaultu nový trh. _Plusy_ **Kubica** V Poliakovi má Renault špičkového pilota **Efektívnosť** Renault už v dobrých časoch vedel úsporne narábať s peniazmi _Mínusy_ **Nový manažment** Aký schopný bude tím bez Briatoreho a Symmondsa **Technika** Vyšvihne sa tím späť hore po dvoch rokoch priemernosti? **Force India F1 Team** _Force India VJM03/Mercedes FO108W_ 14 Adrian Sutil (D) 15 Vitantonio Liuzzi (I) Tím Force India sa v roku 2009 vypracoval zo zadných pozícií do stredu poľa. Giancarlo Fisichella mal v Spa víťazstvo na dosah. Hlavne na rýchlych úsekoch sa Force India vďaka dobrému odporu vzduchu cítila ako ryba vo vode. Inžinieri ešte pod vedením Jamesa Keya, ktorý začiatkom marca 2010 prestúpil do Sauberu, sa tento rok sústredili na to, aby optimalizovali auto aj na pomalšie úseky. Na to najali osem nových špecialistov na aerodynamiku, aby vyťažili aerodynamický tunel na pravidlami povolenú hranicu 60 hodín. Poplach, že dozorný orgán ukončuje činnosť tímu pre neporiadok v účtovníctve, našťastie utíchol. Tím v polovici februára predložil potrebné doklady. Nový testovací jazdec Paul Di Resta má rozhýbať základných pilotov k ešte lepším výkonom. Di Resta bude jazdiť každý piatok. _Plusy_ **Partneri** Technická podpora od McLarenu a Mercedesu **Technický** tím Auto postavila zohraná partia inžinierov _Mínusy_ **Rozpočet** Tímu pre neporiadok v účtovníctve hrozil koniec, sponzori občas neplatia **Odchody** Tesne pred sezónou odišlo viacero dôležitých ľudí **Scuderia Toro Rosso** _Toro Rosso STR5/Ferrari 056-V8_ 16 Sébastien Buemi (CH) 17 Jaime Alguersuari (E) Bolo to ako nový začiatok. Tím ToroRosso stojí od 13. marca 2009 pred úlohou sám skonštruovať vlastné auto prakticky od prvej do poslednej skrutky. O tieto veci sa mu doteraz staral veľký brat Red Bull a jeho génius Adrian Newey. S cieľom opísať náročnosť úlohy, citoval technický riaditeľ Giorgio Ascanelli čínskeho diktátora Mao Ce-Tunga: „Nehovorme o tom, čo budeme robiť na druhom brehu rieky, najprv musíme postaviť mosty a lode, aby sme rieku prekročili.“ Znamená to teda: Navýšenie počtu zamestnancov zo 165 na 257, výstavbu infraštruktúry, odkúpenie starého aerodynamického tunela Red Bullu v Bicesteri, návrh a výrobu šasi, vývoj aerodynamiky, podvozku a prevodovky. A okrem toho ešte aj manažment kvality a zvládnutie nárazových testov. Preto šéf tímu Franz Tost stavil na dvojicu pilotov z minulého roku. _Plusy_ **Kľúčové postavy** Šéf tímu Tost a technický riaditeľ Ascanelli majú všetko pod palcom **Motory Ferrari** Pevná veličina technickej stránky _Mínusy_ **Počiatočné ťažkosti** Zákaznícky tím sa stal konštruktérom **Budovanie tímu** Pribudlo 90 nových ľudí na palube **Jazdci** Nepresvedčiví a majú málo skúseností
Viac informácii o sezóne 2010 sa dočítate v amš F1 Špeciál 2010, ktorý je práve v predaji.