Nissan Juke odhalený

Nissan zaznamenal úspech so SUV Qashqai, a tak sa rozhodol pre repete o triedu nižšie, avšak s oveľa originálnejším vozidlom Juke. My sme sa s ním mohli stretnúť ešte ako s prototypom.
Vydané  Text: 
Dizajnérske centrum Nissanu v Londýne je moderná budova, akých tam existuje dvanásť do tucta. Avšak už pri vstupe zistíte podľa prísnej kontroly, že vnútri zaručene nesedávajú biele goliere strážiace pohyb kriviek v grafoch, no skôr kreatívni autori, ktorí sa s krivkami hrávajú po svojom. Keď sme zavítali do Londýna, písal sa ešte rok 2009. Pod prísnym embargom sme ako prví novinári mohli zhliadnuť vozidlo, od ktorého si Nissan veľa sľubuje. Vtedy to bol ešte celkom holý prototyp bez interiéru. Vnútro bolo zase uložené v makete, ktorá auto pripomínala len vzdialene. „Takéto modely bežne používame,“ vysvetľuje nám Acuši Maeda, vedúci dizajnér projektu malého crossoveru (pozri rozhovor vpravo). „Sú určené na overenie reakcií cieľovej skupiny a teda našich potenciálnych klientov.“ Aj my dostávame možnosť sadnúť si, s veľkou dávkou opatrnosti, do budúceho poloterénneho Nissanu. Nissan si je istý svojím krokom. Úspech, aký zaznamenal o triedu väčší model Qashqai, inšpiroval aj ďalších výrobcov a japonskej značke zaistil nárast odbytu v Európe z pol milióna áut na 602-tisíc vozidiel v roku 2008. Novinka Juke je však celkom iného razenia. Zatiaľ čo poprehýbaný predok sa na svet pozerá cez šesticu svetlometov, upokojená zadná časť pripomína kupé 370 Z. Ako správny crossover kombinuje Juke hneď niekoľko kategórií: k obligátnemu SUV môžeme pridať aj mestské auto (dĺžka je 4 135 mm, čo je o 143 mm viac, ako má Fabia) a vďaka dynamickým tvarom tiež už spomenuté kupé. Dravému dojmu pomáha klesajúca strecha, masívne blatníky či skrytá kľučka zadných dverí podobne, ako má vynálezca takéhoto riešenia Alfy Romeo 156. Interiér je podobne nekonvenčný, dizajnéri sa vraj inšpirovali doplnkami pre potápačov. Výplň dverí má pripomínať potápačské plutvy, trocha fantázie si vyžaduje prirovnanie centrálneho lesklého panelu k dýchacej maske. Na druhej strane konzola pod radiacou pákou bez preháňania vyzerá ako palivová nádrž motocykla. Aká bude funkčnosť dizajnovo odvážneho interiéru, to zistíme, až keď sa prvýkrát budeme môcť s vozidlom odviezť. Nateraz zostaňme pri konštatovaní, že batožinový priestor je veľmi obmedzený a čísla to potvrdzujú (251 l). No ani Qashqai nie je vzadu práve obor a zákazníkom to zjavne vôbec neprekáža. Silnou stránkou Nissanu Juke majú byť moderné agregáty (pozri tabuľku). Najsilnejšia benzínová verzia bude k dispozícii aj s pohonom všetkých kolies, s čím sa spája aj náhrada zadnej nápravy s vlečenými ramenami za multi-link. Štvorkolka má, pochopiteľne, základ vo viskóznej spojke, zaujímavosťou je použitie aktívneho zadného diferenciálu s dvojicou elektronických spojok, vďaka ktorým je možné prenášať viac krútiaceho momentu na vonkajšie koleso. Novinka sa začne predávať v októbri tohto roka. Svojimi originálnymi tvarmi by mohla osloviť nielen mužov, ale zrejme aj ženy – vodičky. Uvidíme, ako dokáže nekonformný Juke ísť v stopách úspešného, no konzervatívneho modelu Qashqai. Text: Michal Kudela Foto: Nissan **Na slovíčko** Acuši Maeda, šéf projektu Nissan Juke _Juke má veľmi neobvyklé tvary. Akých zákazníkov chcete s nimi osloviť?_ Očakávame, že 37 percent zákazníkov budú tvoriť ženy. Polovica zákazníkov by mala myť do 39 rokov. Predpokladáme, že budú bezdetní alebo len s jedným dieťaťom. _Vozidlo sa bude vyrábať v Anglicku aj v Japonsku. Kde očakávate väčší úspech?_ Nie je tajomstvom, že Nissan Juke bude svetový model, ktorý chceme postupne poslať aj do iných regiónov. _Zrejme najzaujímavejší na novom aute je jeho dizajn, ktorý vychádza zo štúdie. Plánovali ste už od začiatku takéto neobvyklé tvary?_ Áno, vývoj trval tri roky a celý ten čas sme pracovali s odvážnymi nápadmi. Pre sériovú verziu dostali zelenú originálne riešenia, ktoré zapadajú do štýlu ostatných modelov Nissan.