JAZDA: Mercedes SLS AMG
Nový športový vrchol ponuky Mercedesu si naši kolegovia z nemeckej redakcie auto motor und sport vyskúšali na vlastnej koži. Miesto činu: legendárny okruh Laguna Seca.
Vydané Text: Redakcia
Momentálne sme ale v slnečnej Kalifornii. Čaká na nás okruh Laguna Seca. Schneider nám dáva tipy, ako si užiť jazdu: „Začni s ESP v polohe Sport alebo Sport Plus, potom prejdi na manuálne radenie a ku koncu môžeš skúsiť ESP aj vypnúť.“ Radíme sa na konci boxovej uličky. Čaká nás jazda ako na horskej dráhe okorenená niekoľkými zákrutami na trojku a legendárnou šikanou Corkscrew. Na plný plyn prechádzame horizont tesne pred ňou okupujúc stred cesty. Potom ľavý obrubník a hneď pravý obrubník poznačený čiernymi stopami pneumatík. Tu treba poriadne dupnúť na plyn a smerovať auto do prázdna. Pravá časť šikany je kdesi dole a berie sa na slepo. „Krátko dvojku a potom hneď späť na trojku,“ radí Schneider. „Treba sa riadiť stromom oproti. Vtedy zatočíš a vieš, že máš správnu líniu. SLS sa nenechá vyviesť z miery, precízne drží stopu a poslúcha pokyny vodiča.
Jazdné vlastnosti sú neutrálne, výborné rozloženie hmotnosti 47:53 sa podarilo dosiahnuť predovšetkým uložením komponentov pohonu. „V rámci Mercedesu sme prví, čo máme celohliníkovú konštrukciu, prví s usporiadaním transaxle a prví s dvojspojkovou prevodovkou,“ dodáva šéf AMG Volker Mornhinweg. Atmosférický motor 6.2 V8 (420 kW/571 k) je známy aj z iných modelov AMG, no bol dôkladne modifikovaný. Napríklad dostal mazanie so suchou kľukovou skriňou. Sedemstupňová dvojspojková robotizovaná prevodovka pôvodom od firmy Getrag.
Tá dala chlapcom od AMG poriadne zabrať: „Moji inžinieri museli riadiacu jednotku kompletne preprogramovať. Museli sme jednoducho naučiť ju správať sa kultúrne predovšetkým pri bežnej jazde. Využili sme skúsenosti z modelu SL 63, ktorý pracuje s technicky veľmi príbuzným riešením spojky,“ opisuje strastiplnú cestu Mornhinweg. Aj vďaka tomu však SLS zrýchli z 0 na 100 km/h za úžasných 3,8 sekundy. Pravda, vodič sa musí spoľahnúť na elektroniku. Na radiacej páke je poloha RS (Rennstart = pretekový štart), potom treba podržať brzdu, vytočiť motor, pustiť brzdu a ide sa.
Opačným smerom je to podobne impresívne. V sériovej výbave sú síce za 19-palcovými diskami kolies oceľové kotúče, no pretekárom ich odporúčame vymeniť za výrazne ľahšie keramické. Niektorí konkurenti síce reagujú ostrejšie na pedál, no aj so štandardnými pneumatikami stojí Mercedes z rýchlosti 100 km/h už po 32 metroch.
O pozornosť sa auto stará aj mimo okruhu. Bublanie osemvalca otáča krky aj na slávnej promenáde v Pebble Beach, ktorá už zažila nejedného exota. Na bežnej ceste SLS posádku doslova šokuje komfortom a relatívnym pohodlím. Konkurencia to bude mať ťažké.
Mercedes aj AMG si od novinky veľa sľubujú. Celé auto vzniklo pod dohľadom Mornhinwega, ktorý projekt presadil na najvyšších miestach. Retro-dizajn a krídlové dvere prišli až neskôr. „Aj keď sme použili myšlienky legendárneho modelu 300 SL pri návrhu SLS AMG, nechceli sme urobiť len prostú reinkarnáciu. Nie som fanúšikom retro automobilov,“ hovorí Mornhiweg. A čo elektrická verzia SLS AMG, o ktorej sa hovorí už niekoľko mesiacov? „Hej, prvú jazdu s tým autom si dám ako vianočný darček. Samozrejme, že tam chýba zvuk osemvalca, no aj elektrický pohon má svoju emocionálnu stránku a dokáže byť zaujímavý. A verte mi, aj pri elektromotore sa dá pohrať so zvukom. Základná konštrukcia elektrickej a benzínovej verzie sa zhoduje, na bezpečnostných štruktúrach nemusíme vôbec nič meniť. Voľný priestor využijeme pre lítium-iónové batérie, motory budú štyri v maximálnej blízkosti kolies. Krásne na tom je to, že elektromotor sa dá veľmi precízne regulovať. Zo stránky dynamiky to skrýva skvelé možnosti. Nechajte sa prekvapiť.“
To je však hudba budúcnosti, konkrétne roku 2013. Dovtedy Mercedes ešte predstaví roadster, odľahčenú verziu Black Series a uspokojí minimálne 3 500 nedočkavcov. Objednávky už ležia v centrále na stole.
Text: podľa MPI Martin Ruisl
Foto: Hans-Dieter Seufert
**Technické údaje**
**Karoséria**
Dĺžka x šírka x výška: 4 638 x 1 939 x 1 262 mm, rázvor 2 680 mm. Prevádzková/celková hmotnosť 1 620/1 935 kg. Batožinový priestor 176 l. Objem palivovej nádrže 85 l.
**Podvozok**
Vpredu aj vzadu nezávislé zavesenie kolies na dvojitých trojuholníkových ramenách a pružiacich vzperách, stabilizátor vpredu aj vzadu. Vpredu aj vzadu kotúčové brzdy s vnútorným chladením. Rozmer pneumatík vpredu 265/35 R19, vzadu 295/30 R20. Pohon zadných kolies, sedemstupňová dvojspojková robotizovaná prevodovka.
**Motor**
Atmosférický osemvalec do V, zdvihový objem 6 208 cm3. Výkon 420 kW (571 k) pri 6 800 ot./min., krútiaci moment 650 Nm pri 4 750 ot./min.
**Jazdné výkony**
0 – 100 km/h 3,8 s Max. rýchlosť 317 km/h
Spotreba 13,2 l/100 km
Emisie CO2 308 g/km
**Cena**
Základná cena verzie 177 310 €