JAZDA: Renault Kangoo Be Bop Z.E.

Elektrická verzia Renaultu Kangoo Be Bop má k sériovej produkcií mimoriadne blízko. Testovací prototyp navyše výrazne naznačuje, s akou technologickou výzbrojou vstupuje Renault do súboja s emisiami.
Vydané  Text: 
Niečo nám tu nesedí. Všetci ľudia, ktorých stretávame v uličkách parížskeho predmestia Mareile sa na nás škaredo pozerajú. Pritom Renault, v ktorom sa okolo nich pohybujeme, vyzerá v podstate ako obyčajné Kangoo Be Bop, akých sa po Francúzsku pohybujú stovky. Tento je však úplne ticho, nevydá ani hláska. Preto tie pohľad. My sa však usmievame na plné ústa. Sedíme totiž v aute budúcnosti. Pod veľkosériovými plechmi Renault testuje pohon na elektrinu, ktorý sa už čoskoro má postarať o penizionovanie klasického spaľovacieho motora. Už v roku 2011 majú z Francúzska vyraziť tri sériové modely s elektrickým pohonom od mestského auta až po dodávku. O ich pohon sa bude starať trojfázový elektromotor, ktorý pri 12 000 otáčkach dosahuje výkon 44 kW.
Zaujímavejší je však, ako vlastne pri všetkých elektromotoroch, krútiaci moment. Celých 190 Nm je k dispozícii od nuly. Už v tých najnižších otáčkach tak akékoľvek auto bude mimoriadne svižné. Široký rozsah využiteľných otáčok posiela prevodovku do evidencie nezamestnaných. Systém si vystačí s jedným fixným prevodom. Napriek tomu je celý systém pomerne ťažký. Spolu s riadiacou elektronikou a komplikovaným systémom kvapalinového chladenia vytlačí ručičku váhy na 160 kilogramov. Entuziastom, ktorí vidia v blížiacom sa konci spaľovacích motorov aj koniec zábavy za volantom, odkazujeme: Nie je dôvod! Be Bop okamžite po ľahkom dotyku nohy s pedálom divoko vyráža dopredu. Trochu neprirodzené je len to ticho, ktoré sa v štvormiestnej kabíne udrží až do zákonom povolenej rýchlosti v obci 50 km/h. Sem-tam sa ozvú len pneumatiky a mimo mesta aj aerodynamika. Je to však mimoriadne nenápadný šum. V tomto smere sa cítime ako v špičkových limuzínach tej najvyššej triedy.
Rýchlomer sa blíži k číslu 80 km/h a autu začína trochu dochádzať dych. Bodaj by aj nie, pretože motor má dosť práce. Batérie totiž vážia až 250 kilogramov a to spolu s relatívne ťažkým motorom poriadne škrtí dynamiku. Z pohľadu vyváženia a polohy ťažiska je umiestnenie batérii ideálne. Aspoň papierovo by ich poloha pod podlahou mala byť prínosom pre jazdné vlastnosti. Nadváhu je však v zákrutách cítiť, Kangoo Be Bop sa do nich vrhá len veľmi neochotne. Kapacita 15 kWh stačí Renaultu na nejakých 100 kilometrov jazdy. Výrobca pritom sľubuje, že ešte pred spustením sériovej výroby by sa táto hodnota mala zvýšiť aspoň na 160 km. Napriek tomu s týmto autom na dovolenku asi nevyrazíte, pre elektrický pohon to nie je to pravé orechové. Zatiaľ sa zdá byť pre tento pohon ideálna pozícia druhého, mestského auta v rodine. A aby auto uspokojivo zvládalo každodenné cesty do práce, do školy či na nákupy, je tu k dispozícii systém rekuperácie energie. Elektromotor tak pri brzdení priebežne dobíja batérie, čím sa zvyšuje aktuálny dojazd. Vodič to najviac pocíti, keď dá dole nohu z plynu, no nestúpi na brzdu. Auto napriek tomu okamžite a pomerne prudko spomaľuje.
Akumulátor sa do plnej kapacity dobíja z bežnej elektrickej siete. Prípojka je v prednej časti. Pri štandardnom pripojení, napríklad doma v garáži, to trvá osem hodín. Rýchlodobíjacie stanice potrebujú len 30 minút, no ich časté využívanie sa časom prejaví na klesajúcej kapacite batérii a tým pádom kratšom dojazde. Francúzi sú v tomto realisti: životnosť batérii uvádza výrobca len na 6 rokov. Potom treba zainvestovať do nových. Alebo do úplne nového auta. Čo bude lacnejšie? Cena je celkovo problémom týchto chvályhodných ekologických aktivít. Nejde však len o komponenty, montáž elektromobilov je ešte stále pomerne komplikovaná a vyžaduje si viac času a špeciálne zaškolených ľudí. Očakávať nejaký prudký pokles v najbližších rokoch sa ešte nedá, no ani ceny fosílnych palív asi nepôjdú týmto smerom. Francúzi si napriek tomu myslia, že už nastal ten správny čas. Renault plánuje auto ponúkať predovšetkým na lízing, ktorý sa bude účtovať podľa počtu prejdených kilometrov. Bilancia nákladov by sa mala ďalej zlepšiť odpredajom použitých batérii. Tie totiž nebudú úplne nepoužiteľné, uplatniť sa môžu v oblastiach s nižšími energetickými nárokmi, napríklad ako dočasné zásobníky pre veterné elektrárne. Úspech elektromobilov je, ako aj pri ďalších alternatívach, závislý od infraštruktúry. V tomto smere je zaujímavý najmä systém Quickdrop, ktorý Renault prezentoval v koncepte Fluence Z.E. Systém funguje tak, že batérie vám jednoducho za chvíľku vymenia a vy idete ďalej. Ak to bude fungovať, tak smelo do toho. Zvyšok technológie už Francúzi výborne zvládli. Text: Dirk Gulde a Martin Ruisl Foto: Renault **Technické údaje** **Karoséria** Dĺžka x šírka x výška 3 871 x 1 829 x 1 812 mm, rázvor 2 313 mm. Prevádzková hmotnosť 1 591 kg. **Podvozok** Vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu pozdĺžne ramená spojené torznou priečkou. Pohon predných kolies, jednostupňová redukčná prevodovka. **Motor** Trojfázový elektromotor s magnetom s permanentným budením. Výkon 44 kW pri 12 000 ot/min, krútiaci moment 190 Nm. Lítium-iónová batéria, kapacita 15 kWh. **Jazdné výkony** Max. rýchlosť 130 km/h Dojazd 100 km **Uvedenie na trh** Neplánuje sa. V tomto koncepčnom automobile Renault vyvíja a testuje komponenty pre budúce sériové automobily s elektrickým pohonom. Prvý produkt tohto vývoja sa má predstaviť v roku 2011.