JAZDA: modely Volkswagen Bluemotion
V okolí Hannoveru sme naraz vyskúšali tri nové modely z ekologického radu Bluemotion od Volkswagenu. Najviac sme boli zvedaví na Polo s úplne novým trojvalcom 1.2 TDI.
Vydané Text: Redakcia
Polo Bluemotion sa dočká nového trojvalca 1.2 TDI. Nie je to však agregát, ktorý poháňal Lupo 3L (pozri priložený článok), ale jednotka stvorená „amputáciou“ jedného valca z agregátu 1.6 TDI. Spojením motora s výkonom 55 kW (75 k) a krútiacim momentom 180 Nm s technickými úpravami, ako sú pneumatiky so zníženým valivým odporom, indikátor preradenia, optimalizovaná aerodynamika, znížená svetlá výška (okrem Passatu) a najnovšie i štart-stop systém alebo odpojiteľný alternátor, sa podarilo dostať spotrebu na 3,3 l/100 km. V reálnej premávke sme neprekročili hranicu 4 l/100 km. Dynamika auta je dokonca lepšia (173 km/h, 13,6 s) ako pri Pole 1.6 TDI. Charakteristického zvuku trojvalca sa motor nezbavil, oproti 1.4 TDI PD známeho z Fabie je to balzam na dušu. Pozitívny dojem z akustického prejavu však kazilo dunenie v oblasti 1 800 ot./min. Nanešťastie, pre dlhý piaty prevodový stupeň je to v rýchlosti 100 km/h, v ktorých sa auto bude pohybovať asi najčastejšie.
Podľa rovnakého receptu na úsporu paliva varia aj Passat či Golf. Hlavne pri prvom z nich je potrebné rátať iba s priemernou dynamikou (193 km/h, 12,4 s), 77 kW (105 k) a 250 Nm je na 1,5 tony tak akurát. Za tých 5,3 litra nafty na 100 km (udávaných je 4,4 l) však horšia pružnosť stojí. Pri Golfe je dynamika o niečo lepšia (190 km/h, 11,3 s), rovnako ako pri Passate by jej však prospela šesťstupňová prevodovka. S orientačnou spotrebou okolo 4,8 l/100km (udávaných je 3,8 l) sme však boli nadmieru spokojní.
Text: Michal Štengl
Foto: archív
**Na okraj – všetko tu už bolo**
**Volkswagen a úsporné modely**
Počas prezentácie sme si vyskúšali tri modely VW s dnes používanými úpravami na zníženie spotreby. Už Polo II Formula E z roku 1983 s benzínovým motorom s objemom 1,1 litra (36 kW/50 k) malo ukazovateľ okamžitej spotreby a indikátor najvhodnejšieho okamihu preradenia. Model Golf III Ecomatic z roku 1993 poháňaný hladkým naftovým agregátom 1.9 SDI (47 kW/64 k) mal navyše štart-stop systém, ktorý vypínal motor pár sekúnd po zložení nohy z plynu. Keď ste chceli brzdiť motorom, museli ste funkciu deaktivovať tlačidlom na páčke smerových svetiel. Úplne najzaujímavejšia bola na aute priamo radená päťstupňová prevodovka s automaticky ovládanou spojkou. Zo začiatku sme sa trochu báli radiť bez spojky, neskôr sme si na to veľmi rýchlo zvykli. Spojkový pedál nemalo ani Lupo 3L, ktoré však dostalo robotizovanú prevodovku. Maximálne odľahčené auto (830 kg) poháňal rovnako ako Polo Bluemotion trojvalec 1.2 TDI. Ten mal objem 1 191 cm3 a celohliníkovú konštrukciu (v Pole z hliníka len hlava valcov). Naftu do valcov dopravovali združené vstrekovače čerpadlo-dýza pod tlakom až 200 MPa, motor dosahoval výkon 45 kW/61 k a maximálny krútiaci moment 140 Nm.