Novinky: Náhľad roka 2010

Rok 2010 sa ešte ponesie v znamení krízového vývoja. Automobilky sa po rokoch hojnosti sústreďujú na menšie segmenty a úspornejšie modely.
Vydané  Text: 
**Čerstvý vietor** Aktuálna hospodárska situácia sa prejavuje rôzne. Kým niektoré, predovšetkým európske koncerny chrlia jednu novinku za druhou, iné značky, hlavne spoza oceánu, viac či menej stagnujú. Tešiť sa môžeme tiež na viacero technologických noviniek. Tlak na znižovanie emisií a spotreby stále rastie a mnoho výrobcov už dlhšie sľubuje pohonné systémy, ktoré tieto požiadavky splnia. To znamená nové, väčšinou prepĺňané motory, inteligentnejšie prevodovky a čoraz viac elektrických pomocníkov. V segmente miniautomobilov bude pravdepodobne zatiaľ pokoj. Tu sa čaká na modelovú ofenzívu nasledujúcich rokov, no ešte predtým automobilky poriadne zásobia vyššie segmenty. Medzi malými automobilmi bude začiatok roka patriť vanom. Automobily ako Kia Venga či Citroën C3 Picasso bude atakovať nová generácia modelu Opel Meriva. Navrátilec do koncernu GM už pri koncepte naznačil riešenie bočných dverí otváraných od seba bez B-stĺpika, ktoré sa dostane aj do sériovej verzie. Súrodenec Merivy Corsa dostane facelift, ktorý by ju mal udržať v boji proti novinkám ako Citroën C3/DS3 či VW Polo. Druhý menovaný by mal dostať aj viacero súrodencov od kváziterénnej verzie Cross cez športové GTI až po sedan s označením Classic. Vizuálne osvieženie čaká aj populárnu Škodu Fabia a jej súrodenca Roomster. Ich dizajn nebol prijatý úplne jednoznačne, takže česká automobilka má čo zlepšovať. Na jeseň 2010 sa medzi malé autá opäť vráti značka Audi. Prémiový súrodenec Pola ponesie názov A1 a mal by sa ponúkať s troj- i päťdverovou karosériou a špičkovou výbavou. Generačná výmena čaká tiež dvoch japonských zástupcov Nissan Micra a Suzuki Swift. Nižšia stredná trieda má svojich kľúčových hráčov čerstvo vynovených, do partie ešte pribudne nová generácia Fordu Focus. Jej techniku predznamenáva nedávno predstavený C-Max, s ktorého uvedením na trh si však automobilka dáva poriadne načas. Pri viacerých modeloch sa čaká na ďalšie karosárske verzie. Pre Opel Astra je určite v pláne kombi, rodinu Renault Mégane posilní kupé-kabriolet. Citroën čaká generačná výmena modelu C4, ktorá by mala byť jedným z hlavných ťahákov jesenného parížskeho autosalónu. Spolu s ním sa predstaví aj prémiovka DS4 a krátko po ňom aj faceliftovaný van C4 Picasso. Francúzsky koncern PSA intenzívne pracuje na nových motoroch, tak sme zvedaví na výsledok tohto snaženia. Ťažiť by z neho mali aj ostatné modely, predovšetkým kompaktného segmentu. V ňom sa plánuje realizovať aj koncern Toyota, ktorý v roku 2010 faceliftuje model Auris. Spolu s vizuálnymi zmenami príde aj hybridná verzia. Toto pohonné ústrojenstvo sa dá očakávať aj pod plechmi nového kompaktného Lexusu so zatiaľ neznámym označením. Mierne oživenie čaká aj kompaktné vany, kde sa vedľa faceliftovaného Volkswagenu Touran predstavia aj Chevrolet Orlando a nová generácia Mazdy 5. Výnimočne pokojná by mala byť v roku 2010 stredná trieda. Veľké veci sa budú diať až koncom roka, keď sa má predstaviť úplne nový Volkswagen Passat a nástupca Peugeotu 407. Obaja by mali zaujať pozíciu vlajkovej lode v modelovom portfóliu, čo znamená moderné motory a špičkovú elektroniku. Facelift pre Ford Mondeo tak nebude jednoduchou úlohou. Náročnú misiu v prémiovom segmente má pred sebou aj nové Volvo S60. K športovo ladenému sedanu by malo koncom roka 2010 pribudnúť rovnako strihnuté kombi V60, obe verzie bude charakterizovať vysoká bezpečnosť a moderná elektronika. Vo vyššej strednej triede sa najviac pozornosti bude upierať na novú generáciu radu 5 od BMW. Novú podobu technicky spriazneného radu 6 však Mníchov zatiaľ neavizuje, isté je len kombi. V jej tieni dokončí Mercedes modelovú ofenzívu novej triedy E. Do úplnosti chýba kabriolet a športový sedan CLS. Pohyb nastane aj pre krízu v trochu zanedbanom segmente SUV. Nováčikom na poli je Dacia, ktorej model Duster tu bude už na jar. Väčšiu pozornosť však pritiahne nová generácia spolupráce Wolfsburgu, Ingolstadtu a Stuttgartu, ktorej výsledok už pomaly zbieha z výrobnej linky v Bratislave. Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne spoznáme ešte v roku 2010, Audi Q7 asi až neskôr. Spoločným menovateľom je odľahčená konštrukcia a efektívnejšia technika. Pre koncern to bude tiež prvý hybridný model. V cenovo dostupnejších vodách bude loviť iný slovenský koncernový produkt. Hyundai už predstavil svoje nové kompaktné SUV ix35, v priebehu roka 2010 ho doplní nová generácia modelu Kia Sportage. Do podobných vôd má namierené aj avizovaná novinka od Mitsubishi. Zatiaľ nepomenovaný model by mal zhmotniť myšlienky konceptu cX a v ponuke značky sa zaradí pod nedávno modernizovaný Outlander. V sériovej verzii by mal doraziť aj crossover s logom Mini, ktorý sa čoraz častejšie vyskytuje s názvom Colorado. Fanúšikovia športových automobilov však v roku 2010 nebudú mať veľa dôvodov na radosť. Väčšina divochov už predviedla svoje svaly. Ako najzaujímavejšia novinka sa tak javí sériová verzia konceptu Honda CR-Z. Malé kupé vzniká na báze hybridného modelu Insight a tiež pôjde o hybrid, no podstatne živšie naladený. Zdá sa, že takto by sa mohla oživiť sláva ľudových športovcov. Do tohto segmentu totiž pribudne aj výsledok spolupráce Toyoty a Subaru, no to sa už pohybujeme za hranicami roka 2010. Text: Martin Ruisl Retuše: Christian Schulte a Automedia