Mercedes-Benz G 350 CDI vs. Prinoth T4S
Na tridsiate narodeniny sme Mercedesu triedy G pripravili netradičný darček. Poslali sme ho na liečebný pobyt do českých Krušných hôr, kde na naňho čakalo neobvyklé stretnutie.
Vydané Text: Redakcia
Naše sebavedomie povzbudené tým, že sme prišli s Mercedesom triedy G, jedným z najschopnejších terénnych automobilov, na ktorý sme navyše obuli snežné reťaze od českého výrobcu Pewag vhodných do tých najťažších podmienok, tak dostalo priúčku hneď na začiatku. Pri zdolaní mierneho svahu vedúceho k vleku sme totiž zapadli do hlbokého snehu. Keď sme prišli s prosbou za pánom Štefanom, či by nás niečím nevytiahol, bolo jasné, že to bude práve ratrak. Ten, ktorý sme chceli pokoriť v rýchlosti výjazdu na zjazdovku. Pýtať sa nás, či máme niečo na vytiahnutie, bolo preňho zrejme zbytočné (a bolo), a tak nám ihneď podával oceľové lano s hákom. Ozvalo sa pípanie, ratrak sa pohol a na podvozku sediaci Mercedes s ľahkosťou vytiahol. Kráter, ktorý tam po nás ostal, potom ratrak a jeho pán za krátku chvíľu, s ladnosťou virtuóza, úhľadne zahladili.
V tej chvíli sme prišli na to, prečo nás na svoju zjazdovku pustil. Schopnostiam svojho miláčika, ratraku Prinoth T4S, totiž bezvýhradne dôveroval. Zároveň bol však, ako veľký fanúšik terénnych vozidiel, prístupný každej zábave: „Tiež mám off-road, ale s manuálom. Keď niekde zapadnem, väčšinou sa z toho dostanem pomocou spojky. S automatom by to nešlo.“ Okrem lyžiarskeho areálu a ratraku vlastní František Štefan ešte špeciálny bager určený na prácu v ťažko prístupnom teréne. „Ten ma živý počas roka, toto mám skôr ako relax.“
Dráhu na zápolenie máme vyhradenú na okraji modrej zjazdovky. Pretekár s ratrakom dal pokyn svojmu kolegovi, aby nasmeroval lyžiarov na opačnú stranu. Takto ráno ich tam našťastie nebolo mnoho. Chvalabohu. Aj tak však budil strieborný Mercedes na zjazdovke veľkú pozornosť: „Stalo sa niečo? Vy tu budete filmovať?“ Jedna elegantná dáma dokonca prejavila záujem aj o samotné auto: „A čo to vlastne je? Mercedes? A koľko stojí? Toľko?! Veď je to také škaredé hranaté auto. Za to by som toľko peňazí nikdy nedala,“ reagovala na našu odpoveď, že tento konkrétny kus má cenovku presahujúcu 76-tisíc € (2 289 580 Sk). Asi by sme jej ťažko vysvetľovali, že práve vďaka hranatým tvarom, už tridsať rokov nepodliehajúcim žiadnym módnym vplyvom, sú ľudia ochotní utratiť takúto kopu peňazí.
Späť k pretekom. Čisto teoreticky by sme mali mať nad ratrakom rýchlostnú výhodu. Jeho prepĺňaný šesťvalec Scania s objemom deväť litrov disponuje výkonom 238 kW (324 k) a maximálnym krútiacim momentom 1 337 Nm. Hydrostatická jednotka Rexroth zaisťujúca prostredníctvom rozety prenos sily na pásy s 1 365 mm dlhými oceľovými lištami (kompletná súprava stojí približne 30 670 €/923 964 Sk) rozhýbe ratrak na maximálnych 22,5 km/h. Vidlicový trojlitrový šesťvalec nášho Mercedesu má síce „len“ 165 kW (224 k) a 540 Nm, sedemstupňová samočinná prevodovka by nám však aj so zaradenou redukciou mala poskytnúť potrebnú výhodu. Otázkou však zostáva, ako sa bude správať povrch zjazdovky pod váhou 2,2 t prenášanou 265 mm širokými pneumatikami. Prinoth aj s prednou radlicou a so zadnou frézou váži síce okolo 8,5 tony, lenže takmer 1,5 m široké pásy prenášajú túto hmotnosť na omnoho väčšiu plochu.
Zaraďujeme redukciu, v manuálnom režime prevodovky volíme dvojku, uzavierame diferenciály a vyrážame. I keď je povrch zjazdovky upravený a spevnený, stále sa zabárame. V tej chvíli je jasné, že to asi nedopadne dobre. Svoju prevahu ratrak korunoval tým, že spustil frézu a počas jazdy zároveň upravoval zjazdovku. Skúšame zľahka pridať plyn, na čo Mercedes zareaguje zrýchlením. Dokonca sa približujeme na dohľad ratrak, lenže ten sa už otáča naspäť. V zápale boja sme sa ani nestačili pozrieť na rýchlomer, aby sme skontrolovali rýchlosť. „Chcete to skúsiť ešte raz?“ pýta sa nás František Štefan. „Môžete pokojne pridať, zjazdovku ste mi veľmi nezničili a ja som išiel s polovičným plynom,“ s úsmevom pochováva naše posledné nádeje. Napriek tomu sa nevzdávame a prijímame druhú šancu, aj keď vieme, že na celkové víťazstvo to stačiť nebude. Sme však pripravení zmieriť sa aj s remízou.
Teraz to už skúšame bez redukcie a s otvorenými diferenciálmi. Rozbiehame sa opatrne, obzeráme sa okolo seba a ratrak nikde. Bohužiaľ, neboli sme však takí rýchli, ako sme si mysleli. Iba sme pre fotenie dostali milosrdný náskok. Keď v spätnom zrkadle zbadáme štyri žiariace svetlá umiestnené na streche kabíny, spanikárime a dupeme na plyn. To sme však nemali robiť. Kolesá sa zaborili do snehu a na prístrojovej doske začala zúrivo blikať kontrolka systému ESP, ktorý sme na začiatku zabudli vypnúť. Rýchla deaktivácia stabilizačného systému ani zmiernenie tlaku na plynový pedál však už nedokázali odvrátiť krutú prehru. Ako cenu útechy nám František Štefan dáva možnosť usadiť sa za volant snežného ratraku, a dokonca ho i šoférovať.
Tak ako v osobnom aute, aj tu sa všetko začína správnym nastavením volantu, ktorý má vo svojom strede namiesto airbagu kontrolky a ovládacie prvky zadnej frézy. Ďalšiu armádu ukazovateľov a ovládačov má vodič na pravej strane. Nachádza sa tu i joystick s troma spínačmi, ktorými sa však nestrieľa, ale ovláda predná radlica schopná pohybu až v 12 rôznych smeroch.
Motor sa štartuje klasicky kľúčikom v zapaľovaní. Potom sa musí otočiť veľkým žltým kolieskom. „Je to niečo ako ručná brzda v aute,“ vysvetľuje náš inštruktor. Dvoma prepínačmi pod ním sa aktivuje hydraulika a zvolí sa jazda vpred alebo vzad. „Ovládanie pásov a zmeny smeru zabezpečuje elektronika, ty len otáčaš volantom. Riadenie je však veľmi citlivé, takže ak ho nemáš v rukách, polož si ich radšej sem.“ Ako sme sa totiž vzápätí presvedčili, ratrak reaguje aj na najmenší pohyb volantu. Ešte predtým, než sa sám vráti do stredovej polohy, sa už Prinoth začal otáčať. „Pridaj viac plynu, nech je ten obrat plynulý,“ radí František Štefan zo sedadla spolujazdca. Inokedy zasa: „To je priveľa, uber! Nie tak prudko. Nehýb s tým toľko! Zdvihni ten ratrak vyššie.“ Asi po dvadsiatich minútach bláznivého otáčania zľava doprava sa nám konečne darí ako-tak zladiť prácu s volantom a plynom, takže naše pohyby na zjazdovke už pre okolie nepredstavujú nebezpečenstvo. A ako darček za uznanie nášho pokroku dostávame úlohu zahladiť jazvy v snehu spôsobené Mercedesom. Tak do takéhoto upratovania sa pustíme s ozaj nefalšovanou radosťou.
Text: Michal Štengl
Foto: Jiří Steiger
Technické údajeModel Prinoth T4S**Mercedes-Benz G 350 CDI**Usporiadanie motora/počet valcov R/6**V/6**Zdvihový objemcm39 000**2 987**VýkonkW (k)238 (324)**165 (224)**pri otáčkachot./min.2 200**3 800**Krútiaci momentNm1 337**540**pri otáčkachot./min.1 500**1 600 – 2 400**Emisná norma Euromont II**Euro 4**Emisie CO2g/km-**302**Pohot. hmotnosť/užit. zaťaženiekg8 470/-**2 275/575**Dĺžka x šírka x výškamm4 985 x 4 000 x 2 750**4 662 x 1 760 x 1 931**Rázvormm**-**2 850Priemer otáčania vľavo/vpravomna mieste**11,3**Svetlá výškamm500**205**Nájazdový uhol vpredu/vzadu°-**36/27**Stúpavosť%-**80**Maximálny bočný náklon%-**54**Objem batožinového priestorul (VDA)-**250/1 580**Objem palivovej nádržel200**96**Pneumatiky testovaných vozidiel Pásy**265/70 R 16**Prenos sily Pohon zadnou rozetou, hydrostatická jednotka Rexroth**Stály pohon všetkých kolies, uzávierka medzinápravových diferenciálov a centrálneho diferenciálu**Maximálna rýchlosťkm/h22,5**177**Spotreba palivanafta17 l/h**10,8 l/100 km**Základná cena verzie približne 284 470 € (8 569 943 Sk)**76 696 € (2 310 530 Sk)**
Inzercia