Novinky od Land Roveru na Slovensku
Hneď tri modely uviedla na náš trh značka Land Rover. Visačky so slovenskými cenami sú tak pripravené pre Land Rover Discovery 4, Range Rover a Range Rover Sport.
Vydané Text: Redakcia
Inovovaná podoba všetkých troch vozidiel je známa už dlhšie, Land Rover s novinkami vyrukoval ešte na autosalóne v New Yorku. Špecifickým prípadom z trojice je model Discovery. Modernizáciu označuje výrobca ako novú generáciu, čiže nápis na zadnej kapote sa z trojky mení na štvorku. Ide zároveň o jednoduchý identifikačný znak, keď stretnete na ceste **Discovery 4**, máte do činenia s vylepšenou stálicou terénneho neba. K slovu samozrejme prišlo celkové dizajnové osvieženie, predná časť sa zaoblila a pribudli aj svetelné diódy.
Modifikáciami prešiel interiér, ktorý môže na želanie ubytovať až sedem osôb. Novým prvkom je displej palubného počítača umiestnený medzi okrúhlymi ukazovateľmi, pribudli prípojky pre externé audiozariadenia alebo kamerový systém. Na pohon slúžia naftové šesťvalce, pričom prvý z dvojice, známy agregát s objemom 2,7 litra (140 kW/190 k, 440 Nm), sa dá kombinovať s manuálom aj automatom. Oveľa zaujímavšími parametrami však disponuje druhý motor s objemom 3,0 litra, ktorého nasadenie je dôležitou súčasťou modernizačného procesu.
Land Rover Discovery 4**Motor a výbava****Cena v €****Cena v Sk**2.7 TDV6 S37 492,001 129 4842.7 TDV6 SE43 449,001 308 9452.7 TDV6 HSE51 133,001 540 4333.0 TDV6 SE52 792,001 590 4123.0 TDV6 HSE58 385,001 758 907
Stopy po pohonnej jednotke vedú do vývojového centra značky Ford v Dagenhame. Tu vznikali a od roku 2004 sa aj vyrábali naftové motory 2.7 V6, ktoré požívali automobilky Land Rover, Jaguar či koncern PSA. Neskôr dostal agregát dvojité prepĺňanie a napokon väčší objem 3,0 litra. Aktuálne ho možno nájsť vo vozidlách značky Land Rover, nasadený je aj v modelových radoch XF či XJ od Jaguaru. Čo teda novinka ponúka?
Predovšetkým ide o motor s najväčším krútiacim momentom vo svojej objemovej triede. Rovných, a teda zároveň rekordných 600 Nm je k dispozícii od 2 000 otáčok/min. Výkon 180 kW/245 k je na vozovku prenášaný výlučne prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky ZF. Discovery 4 nie je práve najľahšie auto, odpich z nuly na 100 km/h však s týmto agregátom zvládne za 9,6 sekundy. Pohonná jednotka zatláča do sedadiel veľmi slušne, čo sme okúsili počas úvodnej trasy vedúcej po spevnených cestách. Zároveň je kultivovaná a veľmi tichá, pozdávalo sa nám aj radenie prevodovky.
Druhá, ľahko terénna vložka našu spokojnosť umocnila. Sily má motor na rozdávanie, okrem toho na nespevnených cestách prichádza na pomoc mierne upravený systém Terrain-Response. Vzhľadom na výdatnú nádielku dažďovej vody v predchádzajúcich dňoch sme museli oželieť hlavnú terénnu časť s množstvom blata. Užívali sme si však špičkový komfort pruženia na poľných či lesných cestách, kde sa model Discovery 4 cítil ako ryba vo vode.
Predvádzací **Range Rover Sport 2010** odetý v čiernom šate robil počas prezentácie špióna. Celkovo až päť kamier snímalo prostredie okolo neho… Pointa samozrejme spočívala v niečom inom. Vodič môže napríklad sledovať, čo sa deje vzadu s prívesom alebo si podľa situácie môže vybrať, ktoré dva pohľady chce na centrálnej dotykovej obrazovke zväčšiť. Pri prejazde úzkymi lesným cestami tak detailnejšie vidí rezervu po bokoch alebo blížiace sa nástrahy.
Range Rover Sport**Motor a výbava****Cena v €****Cena v Sk**5.0 V8 Supercharged84 981,002 560 1383.0 TDV6 SE63 410,001 910 2903.0 TDV6 HSE68 561,002 065 4693.6 TDV8 HSE74 840,002 254 6303.6 TDV8 HSE Plus80 822,002 434 844
Novinkou v rámci faceliftu je podobne ak v prípade Discovery 4 modifikovaná predná časť či aplikácia svetelných diód. Výrazne prepracovaný bol interiér, do ktorého si možno okrem iného zaobstarať dotykový displej s dvojitou projekciou alebo asistenta diaľkových svetiel. Zmenami prešla motorová ponuka: vypadol diesel 2.7, čiže naftovým základom sa stal vyššie spomenutý motor 3.0 V6 (do klasického Range Roveru sa ale nemontuje). Naftový osemvalec 3.6 s výkonom 200 kW (272 k) a krútiacom momentom 640 Nm je k dispozícii aj po modernizácii. Pribudol však benzínový osemvalec 5.0 v prepĺňanej verzii (375 kW/510 k, 625 Nm). Jeho slabší atmosférický variant (276 kW/375 k, 510 Nm) sa u nás neponúka. Všetky motory sa kombinujú iba so šesťstupňovou automatickou prevodovkou ZF. Range Rover a Range Rover Sport dostali v novom modelovom roku 2010 napríklad aj nový systém, ktorý na základe simulácii prediktívne nastavuje adaptívne tlmiče.
Vynovené kúsky z Anglicka, konkrétne modely Discovery 4 a Range Rover Sport, podrobíme dôkladným redakčným testom, ktoré budú zverejnené v magazíne auto motor a šport ako aj na internetovej stránke autoviny.sk.
Text: Peter Michalec
Foto: Land Rover
Range Rover**Motor a výbava****Cena v €****Cena v Sk**5.0 V8 S/C112 095,003 376 9745.0 V8 S/C AB128 041,003 857 3633.6 TDV8 HSE88 096,002 653 9803.6 TDV8 Vogue94 701,002 852 9623.6 TDV8 Vogue SE103 076,003 105 2683.6 TDV8 AB112 901,003 401 256