JAZDA: Citroën C3
Prvá generácia Citroënu C3 si našla veľa priaznivcov a na Slovensku sa používala aj ako plnohodnotné rodinné auto. Dokáže nový model vyrovnať úspech svojho predchodcu?
Vydané Text: Redakcia
Na výber sme dostali dva agregáty, ktoré tvoria vrchol benzínovej a naftovej ponuky. Na jednej strane bol k dispozícii preplňovaný naftový 1,6-litrový motor s výkonom 110 konských síl. Pre milovníkov vône benzínu bol pripravený agregát 1,6 VTi s výkonom 120 k. Exteriér pôsobí od predchodcu emotívnejšie. Jemné hrany priťahovali aj mužské pohľady, čo síce nie je prioritná cieľová skupina malého Citroëna, no snaha vymaniť sa z krízy a nové pohľady na budúcnosť vytvárajú triede malých automobilov nové cesty na uplatnenie sa. Pero dizajnéra vtlačilo novej generácii dynamické tvary, čomu zodpovedajú aj niektoré interiérové doplnky a s motorom 1.6 HDi v našom prípade aj 17-palcové disky kolies. Verzie, ktoré sme mali k dispozícií na prvé zoznámenie sa, mali na náš vkus niekedy až priveľa chrómovaných dielcov, ktoré mohli poslúžiť aj prípadne liposukcii.
Interiér už pri povrchnom pohľade poriadne zahanbí ten predchádzajúci. Na rozdiel od predchodcu tento má prehľadne usporiadané ovládače a kvalitou ho predstihol o niekoľko generácií. Prístrojovú dosku vypĺňajú najmodernejšie prístroje s jemným nádychom retra. V Citroëne sme zvyknutí na digitálne ukazovatele všetkého, čo sa len dá. Nová C3 spája športovo ladený retro štýl s digitálnym ukazovateľom stavu paliva a ďalšími potrebnými údajmi. Vkusne a štýlovo je ladená celá palubná doska. Interiér prekvapí aj nečakane veľkým priestorom pre posádku na predných sedadlách. Spolujazdcovi navyše vytvorilo priestor na nohy vykrojenie v palubnej doske. Pocit z veľkého priestoru podporí aj čelné sklo Zenith, ktoré končí až nad hlavami vodiča a jeho spolujazdca. Citroën sa niektorými detailmi interiéru dotýka prémiového segmentu, k čomu pomáha aj nová hifi zostava, ktorá dodáva autu šmrnc o triedu vyššie usadeného vozidla. Napriek relatívne krátkej karosérii si svoje miesto v novom Citroëne C3 našiel aj pomerne slušný batožinový priestor s objemom 300 litrov.
V ponuke si klient nájde známe motorizácie. Okrem spomínaných 1,6-litrových verzií by sa medzi benzínovými mohli objaviť ešte 1,1- a 1,4-litrové varianty. K naftovým zase 1,4 (70 k) a 1,6 (90 k). Ekológia sa nevyhla ani vývoju pohonných jednotiek. Ekologickí maniaci sa preto potešia údaju 99 gramov na kilometer, čo je množstvo emisií, ktoré vypúšťa do ovzdušia 1,6-litrový naftový motor s filtrom pevných častíc. „Kacírom“ je benzínová 1,6 s automatickou prevodovkou, ktorá si dovolí vypustiť do ovzdušia 160 g/km CO2. To je v porovnaní s konkurenciou priemerná hodnota, a tak si vo Francúzsku môžu spokojne povedať, že úloha zalepiť ústa ekoparanoikom je zvládnutá.
Citroën ohlásil tiež aplikáciu štart/stop systému do roka 2011. S jeho pomocou by mohli agregáty dosiahnuť emisie 90 g/km CO2. Okrem toho sa do výroby chystá aj dvojspojková automatická prevodovka a úsporný trojvalec. Znižovanie spotreby paliva a teda aj množstvo emisií majú na svedomí najnovšie trendy v podobe znižovania hmotnosti či aerodynamického odporu. Na slovenskom trhu by sme mohli nový Citroën C3 privítať začiatkom budúceho roka.
Text: Samuel Vanko
Foto: Citroën
Technické údajeTyp motora 1.1i**1.4i**1.4 VTi 95**1.6 VTi 120**1.4 HDI 70**1.6 HDI 90**1.6 HDI 110Usporiadanie/počet valcov R/4**R/4**R/4**R/4**R/4**R/4**R/4Zdvihový objemcm31 124**1 360**1 397**1 598**1 397**1 560**1 560Max. výkonkW/k44/60**54/75**70/95**88/120**50/70**68/92**82/112 pri ot./min.5 500**5 400**6 000**6 000**4 000**3 750**4 000Max. krútiaci momentNm95**118**135**160**160**230**270 pri ot./min.3 250**3 300**4 000**4 200**2 000**2 000**2 000Dĺžka x šírka x výškamm 3 941 x 1 728 x 1 524Rázvormm2 466Batožinový priestorl300Zrýchlenie 0 – 100 km/hs16,5**14,2**10,6**9,9**15,6**12,7**9,9Maximálna rýchlosťkm/h155**163**184**190**163**182**190Kombinovaná spotrebal/100 km5,9**6,1**5,8**5,9**4,2**3,8**4,4Emisie CO2g/km137**140**134**136**110**99**115