JAZDA: Ford Ranger
Povestný ľah na brucho sa tentoraz nekonal. Aj napriek tomu sme nový Ford Ranger poriadne precvičili, veď pokyny sme rozdávali vo vojenskom priestore.
Vydané Text: Redakcia
Hlavným hrdinom celej akcie bol nový Ford Ranger. Oduševnený pracant prekypujúcimi úžitkovými vlastnosťami sa rozhodol navštíviť kozmetické štúdio. Maskérka mu premaľovala okále, niekdajšie hranaté svetlomety boli predĺžené smerom do bokov a prišlo tiež ich zvýraznenie v podobe módneho zatmavenia. Preštylizovaná bola aj maska chladiča na mohutnej prednej časti. Po novom dostala tvar „rovnoramenného lichobežníka“, ktorého boky tvoria plastové doplnky. Nechýbajú ani horizontálne lišty, tentoraz tri, pričom na vrchnej sa nachádza nápis Ranger. Zozadu prepracovaný model ľahko identifikujete podľa nových svetiel s čírou optikou. Inak je to starý dobrý pracovný pick-up s robustnou stavbou karosérie, ktorej základ tvorí pevný rebrinový rám.
Rozmery ložnej plochy verzií 4x4Single Cab2 280 mm x 1 535 mmRap Cab1 753 mm x 1 535 mmDouble Cab1 530 mm x 1 535 mm
Podľa individuálnych požiadaviek sú na výber tri stavby karosérie. Od nich sa odvíjajú aj ďalšie skutočnosti ako maximálne užitočné zaťaženie či veľkosť ložnej plochy. V ponuke je Single Cab, čiže krátka kabína pre dvoch cestujúcich. Vyhotovenie Rab Cab disponuje okrem predných dverí aj polovičnými zadnými dverami otvárajúcimi sa v protismere jazdy, do ktorého sa zmestia štyria ľudia. Najviac predávanou verziou doposiaľ je však Double Cab, v preklade štvordverová kabína určená pre piatich pasažierov. Všetky typy karosérie stoja na rovnakom podvozku, ktorý vpredu tvoria dvojité priečne ramená a vzadu ako inak tuhá náprava odpružená listovými pružinami.
Ponuka sa týmto nekončí, ďalšia individualizácia pokračuje výberom pohonu. Ford Ranger môžu poháňať zadné (verzie 4×2) alebo všetky štyri kolesá (verzie 4×4). Roztáčať ich budú výlučne naftové motory, konkrétne ide o štvorvalcové jednotky 2.5 TDCi (105 kW/143 k, 330 Nm) a 3.0 TDCi (115 kW/156 k, 380 Nm). Agregáty sú napojené buď na päťstupňovú manuálnu alebo automatickú prevodovku (5 st.). Tu sa však trošku pristavíme, pretože dostupnosť jednotlivých verzií je podmienená kombináciou typu karosérie a výbavy. Napríklad vyhotovenie Single Cab možno dostať len v základnej výbave XL s motorom 2.5 TDCi a manuálom. Rab Cab je dostupný vo všetkých stupňoch (XL, XLT, Limited a Wildtrack), ale tiež len s agregátom 2.5 a manuálnou prevodovkou. Najpredávanejší Double Cab je zasa k dispozícii v najrozmanitejších verziách, čiže v akejkoľvek výbave, s oboma pohonnými jednotkami a typmi prevodoviek.
Štyri stupne výbavy znamenajú postupné pribúdanie vonkajších detailov a prvkov v interiéri. Najštýlovejšie vyhotovenie ukrýva verzia Wildtrack disponujúca napríklad 18-palcovými diskami kolies, chrómovanými spätnými zrkadlami, športovými pedálmi či sedadlami v kombinácii koža a alcantara. Štandardnými prvkami v interiéri modelu Ranger sú rádio s CD prehrávačom a podporou formátu MP3, elektrické ovládanie okien alebo aj el. ovládanie spätných zrkadiel.
Dostupnosť modelov**Karoséria****Verzia****Typ pohonu****Motor****Prevodovka**Single CabXL4x2 alebo 4×42,5 litrapäťstupňová manuálnaRAP CabXL, XLT, Thunder (UK), Limited (Európa), Wildtrak4x4 (4×2 k dispozícii pri XL)2,5 litrapäťstupňová manuálnaDouble CabXL, XLT, Thunder (UK), Limited (Európa), Wildtrak4x42,5 alebo 3,0 litrapäťstupňová manuálna alebo päťstup. automatická
Poďme ale späť na trať, kde nám dokazuje svoje schopnosti vyhotovenie Double Cab 4×4 s trojlitrovým naftovým motorom a päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Táto verzia dokáže odviesť až 1 072 kg nákladu, pričom možno využiť ložnú plochu s rozmermi 1 530 x 1 535 mm. Tentoraz vzadu nevezieme nič. To by ale bolo závistlivých pohľadov, keby tam prevážame takých troch skolených diviačích samcov. Nie sme však na poľovačke, aj keď miestami sa tak cítime. Prevažná časť trate vedie lesnými cestami, čiže nemáme núdzu o blato, klzké listy či nevyspytateľné mláky.
Ešte pred štartom prišlo na rad niekoľko poučení o jazde v teréne, ktoré sa oplatí opäť raz pripomenúť. Rýchlosť v tomto prípade nie je dôležitá. Volant sa drží podobne ako počas bežnej jazdy, palce však treba držať smerom von. Stret predných kolies s blatom môže mať za následok nečakané otáčanie volantu, čo nám môže poprekrúcať ruky, čiže ide o vlastné zdravie i bezpečnosť. A ako inak, aj teraz platí disciplína. Vedúce auto rozdáva pokyny a ostatní ich prirodzene nasledujú. Zo začiatku sa motáme po spevnených cestách, kde je cítiť pracovné vyladenie auta. Zadná časť na nerovnostiach poskakuje a my sa s úsmevom na tvárach natriasame. Aj zákruty si pýtajú nové návyky, riadenie je okolo strednej polohy mŕtve, ale pár zatočení a sme v tom.
Príchod na nespevnenú cestu znamená nové inštrukcie – treba zaradiť pohon 4×4. Voliacu páku posúvame s vyšliapnutou spojkou z pôvodnej polohy 2H do 4H a môžeme ísť na to. Po pár metroch cítiť, že teraz má nastavenie riadenia svoje opodstatnenie. Jazda naberá zvláštny nádych, keďže slnko je už za obzorom a postupne je všetko tmavšie a tmavšie. O to viac „iného druhu“ adrenalínu dostávajú naše telá. Konečne ide to hlavné, rozbahnený podklad. Vysielačka hovorí jasnou rečou, ideme na redukciu. Zaraďujeme teda režim 4L a volíme rovno druhý prevodový stupeň. Po rozbehnutí nestláčame žiadny pedál, motor si potiahne svoje a my len korigujeme smer. Pasovanie sa s terénom je zbytočné, najrozumnejšie je zvoliť vyjazdenú koľaj, a keď je hlboká, volíme trať vedľa nej a zároveň nad ňou. Ranger sa sem-tam vychýli z požadovaného smeru, ale stačí okamih a chytí sa. Skúšame ho dostať do úzkych, ale všetko zvláda s pokojom Angličana aj vďaka zubatým off-roadovým pneumatikám. Plyn sa dostáva k slovu len pri prudších výjazdoch, no a brzdenie zo svahu nechávame predovšetkým na motor.
Postupný návrat do zastavených častí sprevádza prácu s voliacou pákou. Najprv za stoja cez spojku prechádzame z redukovanej na klasickú štvorkolku. Príchod pevnejších a suchších podkladov si následne pýta východiskový jazdný režim s pohonom zadnej nápravy. Ten sa dá zaradiť aj za jazdy, treba však vyšliapnuť spojku. Prvý výjazd na asfaltovú cestu znamenal menšie prekvapenie. Zablatené zadné kolesá chceli znenazdajky predbehnúť predné. Táto mierne pretáčavá vložka sa ale dala bez problémov podchytiť a po chvíli už uháňame krajinou. Aj na bežnej ceste má Ranger príjemné správanie, čo sa potvrdzuje i na diaľnici. Motor so solídnym ťahom dokáže auto bez problémov rozhýbať na stotridsať a ani narážajúci vzduch nie je vzhľadom na koncepciu auta nijak otravný.
Po zastavení na mieste určenia zaťahujeme tiahlo ručnej parkovacej brzdy, ktoré občas narážalo do vodičovho pravého kolena. Toto netradičné riešenie náš celkový dojem však vôbec nepokazilo. Práve naopak, Ford Ranger je veľmi talentovaný nástroj, ktorý môžete bez obáv zaťažiť nespočetným množstvom pracovných úloh.
Text: Peter Michalec
Foto: Ford
Technické údaje – Ford Ranger Double Cab 4×4 **Typ motora** 2.5 TDCi3.0 TDCi **Motor/počet valcov** R/4R/4 **Zdvihový objem**cm32 4992 953 **Max. výkon**kW/k pri ot/min105/143 pri 3 500115/156 pri 3 200 **Max. krútiaci moment**Nm pri ot/min330 pri 1 800380 pri 1 800 **Karoséria** **Dĺžka x šírka x výška**mm5 080 x 1 805 x 1 745 **Rázvor**mm3 000 **Rozmery ložnej plochy**d x š v mm1 530 x 1 535 **Pohotovostná hmotnosť**kg2 985 (2 995)2 985 (2 995) **Užitočné zaťaženie**kg1 140 (1 069)1 072 (1 069) **Objem palivovej nádrže**l70 **Jazdné výkony** **Zrýchlenie 0-100 km/h**s12,5 (14,7)11,3 (13,3) **Maximálna rýchlosť**km/h158170 **Kombinovaná spotreba**l/100 km9,3 (10,4)9,5 (10,2) **Emisie CO2**g/km220 (239)225 (236) **Terénne schopnosti** **Svetlá výška**mm205 **Brodivosť**mm750 **Predný nájazdový uhol** 34° **Zadný nájazdový uhol** 20°
údaje v zátvorkách platia pre modely s automatickou prevodovkou