Nové BMW radu 5 je tu! VIDEO

Jeden z kľúčových modelov mníchovskej automobilky pre najbližšie obdobie bol konečne odhalený.
Vydané  Text: 
Malú ochutnávku šiestej generácie päťkového radu nám síce poskytol už model 5 GT, no aj tak sme všetci netrpezlivo čakali na sedan. Ten aspoň na fotografiách pôsobí vcelku kompaktne, BMW sa však hrdí najdlhším rázvorom vo vyššej strednej triede 2 968 mm. Len pre porovnanie na luxusný rad 7 a súrodenca 5 GT (3 070 mm v základnej verzii) mu chýba len 102 mm. Celková dĺžka sa tesne zmestila pod 5 metrov, auto je široké takmer 1,9 a vysoké tesne pod 1,5 metra. Ponuku karosérii časom doplní praktickejšie kombi, sedan ponúka batožinový priestor 520 litrov a za príplatok zadné sedadlo delené v pomere 40:20:40. Z technickej stránky ide o súrodenca už známeho radu 7. BMW priznalo spoločný vývoj týchto dvoch modelových radov, čo naznačil už aj model 5 GT. V praxi to znamená napríklad takmer zhodný podvozok so zadnou nápravou Integral-V s možnosťou natáčania kolies. K dispozícii sú tiež známe elektronické systémy ako DTC, DSC či Adaptive Drive, ktorý ponúka štyri jazdné režimy ovplyvňujúce nastavenie podvozku, automatickej prevodovky, motora či riadenia. Novinkou pre pohodlnejšie manévrovanie je parkovací asistent, ktorý auto sám pozdĺžne zaparkuje. Takisto interiér prevzal viacero prvkov zo spomínanej limuzíny, ako je napríklad technológia aktívneho podkladu prístrojov Black Panel či systém iDrive s veľkým širokouhlým displejom a príplatkovou 3D navigáciou. Samozrejmosťou bude tiež množstvo príplatkovej výbavy ako napríklad head-up displej, nočné videnie s rozpoznávaním chodcov, bi-xenónové svetlá s automatickým prepínačom diaľkových svetiel, aktívny adaptívny tempomat, systém čítania dopravných značiek či systémy pre monitorovanie jazdného pruhu. Pre lepšie manévrovanie je k dispozícii až 5 kamier (2 vpredu, 2 na boku v zrkadlách a 1 vzadu), auto z nich dokáže vytvoriť na displeji komplexný obraz o dianí okolo. Pre pasažierov vzadu je k dispozícii (za príplatok, ako inak) zábavný systém so samostatnými displejmi a DVD prehrávačom. Maximálna bezpečnosť posádky je v takomto aute samozrejmosťou. BMW sa zameralo na pevnosť karosérie a deformačné zóny, ktoré odvedú energiu nárazu mimo kabínu. Chodcov „poteší“ aktívna predná kapota, ktorá sa v prípade kolízie automaticky podvihne o 30 mm vpredu a o 50 mm vzadu. Úvodná ponuka pohonných jednotiek naznačuje, že BMW ešte niečo skrýva. Medzi benzínovými agregátmi úplne chýbajú štvorvalce, základom je radový šesťvalec 523i (2 996 cm3, 150 kW/204 k), nad ním sa nachádza 528i (2 996 cm3, 190 kW/258 k). Oba atmosférické agregáty disponujú priamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním ventilov. Tie má aj ďalší šesťvalec 535i (2 979 cm3, 255 kW/306 k), no je navyše prepĺňaný technológiou Twin-Power Turbo. Vrcholom ponuky je známy prepĺňaný osemvalec v 550i (4 395 cm3, 300 kW/407 k), ktorý sa kombinuje len s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Tá sa dá objednať aj k ostatným motorom, štandardom je šesťstupňový manuál. Očakávame, že po vzore konkurentov BMW čoskoro predstaví aj základnú verziu s prepĺňaným dvojlitrovým štvorvalcom v príprave je určite aj hybrid. Naftovú ponuku otvára ekologická verzia so štvorvalcom 520d (1 995 cm3, 135 kW/184 k), ktorá ako jediná disponuje štart-stop systémom. Ďalšie agregáty sú šesťvalcové v 525d (2 968 cm3, 150 kW/204 k) a 530d (2 968 cm3, 180 kW/245 k). K tomu najsilnejšiemu sa dá objednať aj balík Blue Performance s DeNOx katalyzátorom, s ktorým auto spĺňa emisnú normu Euro 6. S prevodovkami je to rovnaké ako pri benzínových motoroch. Očakávame ešte silnejší diesel 535d a vylúčené nie sú aj ďalšie verzie smerom dole (518d). Zaujímavé je, že stredný diesel 525d sa zatiaľ ponúka ako šesťvalec, pričom BMW disponuje aj rovnako výkonným štvorvalcom (potenciálne 523d). Všetky motory sa zatiaľ ponúkajú len s pohonom zadných kolies, verzie s pohonom xDrive sú však otázkou času. BMW hneď zverejnilo aj ceny pre kľúčové trhy. Začiatok predaja je naplánovaný na marec 2010, v Nemecku bude základná benzínová verzia 523i stáť 41 900 € (1 262 279 Sk) a najslabší diesel 520d bude k dispozícii od 39 950 € (1 203 534 Sk). Len pre porovnanie v Nemecku stojí výkonovo porovnateľný Mercedes E 250 CGI 44 506 € (1 340 788 Sk) a E 220 CDI 41 590,50 € (1 252 955 Sk).