JAZDA: Peugeot 3008 Hybrid4
Peugeot to so spojením turbodieselu a elektromotora myslí naozaj vážne. Zo svojho ťažko zaraditeľného modelu 3008 totiž urobí hybrid. A ako ukázali prvé jazdy, táto kombinácia funguje.
Vydané Text: Redakcia
Majitelia pritom chcú od hybridného automobilu predovšetkým jednu vec: jazdiť na elektrický pohon, čo najdlhšie a čo najďalej. V ideálnom prípade by mala 3008 zvládnuť asi 4,5 kilometra. Lenže ako ukázala prvá jazda po nemeckých cestách, ktoré v tom čase určite nepredstavovali vzor plynulosti premávky, realita sa pohybovala niekde okolo troch kilometrov. Pokiaľ sa 37 kW agregát nemusí práve sám namáhať a presúvať v porovnaní s bežnou dieselovou verziou o 120 kg ťažší hybrid, funguje ako ampérový booster pre modernizovaný dvojlitrový turbodiesel. Hybridná sústava tak spolu s jeho 120 kW (163 k) a 300 Nm disponuje celkovým výkonom 147 kW (200 k) a krútiacim momentom 500 Nm. Zatiaľčo sa elektromotor orientuje len na zadné kolesá, vznetový dvojliter roztáča kolesá prednej nápravy.
Celý „E-paket“ je ukrytý v zadnej časti vozidla, čo však pre 3008 znamená o polovicu menší odkladací priestor pod podlahou. Zároveň však auto dostalo úplne novú zadnú nápravu. Ide o podvozkovú platformu (Platform II), ktorú chce koncern PSA v budúcnosti nasadzovať do modelov Peugeot a Citroën. Okrem štandardných vozidiel by na nej mal od začiatku roka 2011 vyštartovať aj bližšie neurčený športový tromf francúzskeho výrobcu. Premiéru ale zažije práve v hybride 3008.
Dôležitou súčasťou jeho interiéru je otočný ovládač na stredovej konzole. V bežnej verzii sa ním nastavuje regulácia preklzu (Grip Control), tu má na starosti hybridný systém HY4. Na výber sú štyri možnosti: Auto, ZEV, 4WD a Sport. Posledný režim dovolí motoru vyššie otáčky a zároveň zrýchli radenie vláčnej robotizovanej šesťstupňovej prevodovky (klasický mechanizmus s čelným ozubením, automatizovaným radením a ovládaním spojky). Pri takomto nastavení Peugeot šprintuje z nuly na 100 km/h za 8,8 s, i keď pocitovo sa to zdá byť rýchlejšie. V automatickom režime systém každú milisekundu ovplyvňuje činnosť jednotlivých pohonov tak, aby sa turbodiesel čo najviac priblížil k udávanej ideálnej spotrebe 4,1 l/100 km. To v sumári znamená iba 104 g oxidu uhličitého na každý prejdený kilometer.
Auto sa napokon nulovou spotrebou pochváli v prípade, ak je prepínač systému HY4 na pozícii ZEV, čo znamená Zero Emission Vehicle, teda automobil s nulovými emisiami. V tomto prípade sa „spaľujú“ iba elektróny, automobil totiž ide čisto na elektrický pohon. Pri náročnejších podmienkach, napríklad mimo spevnenej vozovky, či na snehu príde vhod poloha 4WD, ktorá 3008 premení na štvorkolku. Pohon zadných kolies sa ale pri prekročení rýchlosti 120 km/h z úsporných a konštrukčných dôvodov automaticky odpojí. Pri tak vysokých rýchlostiach vraj už problémy s trakciou nevznikajú.
Verzia s HY4 je prinajmenšom o 2 500 € (75 315 Sk) drahšia než klasická verzia s pohonom predných kolies a turbodieselom pod kapotou. Nie je to práve najmenej, ale určite sa nájde dostatok ľudí, ktorí takýto príplatok radi položia na oltár čistejšieho životného prostredia.
Text: podľa MPI Michal Štengl
Foto: MPI
Technické údaje**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška 4 365 x 1 837 x 1 639 mm, rázvor 2 613 mm, prevádzková/celková hmotnosť 1 560/1 990 kg. Batožinový priestor 421 l, objem palivovej nádrže 61 l.**Prenos sily**Pohon všetkých kolies a robotizovaná šesťstupňová prevodovka.**Motor**Naftový prepĺňaný štvorvalec (common-rail) s chladičom stlačeného vzduchu, štyri ventily na valec, zdvihový objem 1 997 cm3, najvyšší výkon 120 kW (163 k) pri 3 750 ot/min, krútiaci moment 300 Nm pri 1 580 ot/min. Vzadu elektrický synchrónny elektromotor s permanentným budením, najvyšší výkon 27 kW (37 k), krútiaci moment 200 Nm, NiMH batérie 200V, 5,5 Ah. Celkový výkon sústavy 147 kW (200 k), maximálny krútiaci moment 500 Nm.**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť209 km/hZrýchlenie 0 – 100 km/h8,8 sSpotreba4,1 l/100 kmEmisie CO2výrobca neudáva