JAZDA: Kia Forte LPI Hybrid

Koncern Hyundai-Kia ako prvý na svete skombinoval motor spaľujúci LPG a hybridný pohon. Vyskúšali sme to na vlastnej koži v modeli Kia Forte.
Vydané  Text: 
Kombináciu klasického benzínového motora a elektromotora si právom nárokuje Toyota, ktorá ako prvá začala v sériovej výrobe používať túto technológiu. Primát za spoluprácu naftového motora a elektromotora si takmer určite privlastní koncern PSA Peugeot Citroën, ktorý chce takéto autá vyrábať a predávať už o dva roky. A čo zostane pre Kórejcov? Plyn, presnejšie skvapalnený ropný plyn označovaný LPG, ktorý sa v modeli Kia Forte stretol s elektromotorom. Napriek nepopierateľnému prvenstvu sa však môžu nájsť pochybnosti, pretože agregát pod kapotou testovacieho auta si, samozrejme, rozumie aj s klasickým benzínom. Z technického hľadiska ide o mild-hybrid ako je napríklad aj Honda Insight, takže automobil sa nemôže pohybovať len na elektrinu. Spaľovací agregát ponúka výkon 84 kW (114 k), elektromotor mu pomôže ďalšími 15 kW (20 k). Energia preňho sa ukladá v najmodernejších lítium-polymérových batériách. Samozrejmosťou je rekuperácia energie pri brzdení, harmonicky pracujúci štart-stop systém, upravená aerodynamika s hodnotou koeficientu odporu vzduchu len 0,26 a pneumatiky so zníženým valivým odporom.
Výsledkom tohto celého by mala byť spotreba plynu 5,3 l/100 km, čo zodpovedá emisiám CO2 na úrovni 94 g/km. Do kompaktného sedanu sa pritom zmestili až dve 45-litrové nádrže na LPG, čo znamená dojazd vyše 850 kilometrov. Máloktoré auto s týmto pohonom sa môže pochváliť takýmto číslom. Kia Forte sa navyše má ponúkať za veľmi priaznivú cenu, v domovskej Južnej Kórei zaplatí záujemca v prepočte len nejakých 15 000 € (451 890 Sk). To je skutočne ľudový hybrid. A čo ostatné aspekty auta? Sadáme do pohodlných sedadiel potiahnutých kožou, prístroje ožívajú a auto zdraví posádku nenápadnou melódiou. Ako keď štartujete počítač či vstúpite do prvej úrovne videohry. Táto atmosféra sa nevytratí ani počas prvých kilometrov, a to nehovoríme len o synteticky pôsobiacom riadení. Kia totiž vodiča virtuálne odmeňuje za úspornú jazdu. Podobne, ako v Honde Insight, aj tu sa snažíte pestovať rastlinky lístok po lístočku. Vrcholom snaženia je kytica kvietkov, aj keď len virtuálna. Celkovo je však až prekvapivo malý, odčítať hodnotu priemernej spotreby bol problém aj pre bystrozrakejších kolegov. Forte však nie je žiaden leňoch. Pri prudkom zošliapnutí pedálu akcelerátora síce najprv motor trochu zúfalo zareve, no potom sa prevodovka s plynulou zmenou prevodového pomeru spamätá a Kia sa začne svižne hýbať. Podobné je to však aj v mnohých iných hybridoch. Vo vyšších rýchlostiach nás príjemne prekvapil nízky vnútorný hluk. So spotrebou LPG to v konečnom účtovaní až také slávne nie je. Hodnotu uvádzanú výrobcom sme prekonali o dobré dva litre. Hybridná Kia Forte LPI sa zatiaľ v Európe len testuje. Firma však zvažuje dovoz malého počtu kusov v roku 2010. Uvidíme, či sa dostanú aj na Slovensko. Text: Jens Katemann, Martin Ruisl Foto: Stephan Lindloff **TECHNICKÉ ÚDAJE** **Karoséria** Dĺžka x šírka x výška 4 550 x 1 775 x 1 460 mm, rázvor 2 650 mm. Prevádzková/celková hmotnosť 1 297/1 648 kg. **Podvozok** Vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu pozdĺžne ramená spojené torznou priečkou. Stabilizátor vpredu aj vzadu. Vpredu aj vzadu kotúčové brzdy. Rozmer pneumatík 195/65 R15. Pohon predných kolies, prevodovka s plynulou zmenou prevodového pomeru. **Motor** Atmosférický benzínový radový štvorvalec upravený na spaľovanie LPG, zdvihový objem 1 591 cm3. Výkon 84 kW (114 k) pri 5 800 ot/min, krútiaci moment 148 Nm pri 4 200 ot/min. Synchrónny elektromotor s permanentným budením. Výkon 15 kW (20 k), krútiaci moment 105 Nm. Lítium-polymérová batéria, kapacita 5,3 Ah. **Jazdné výkony** 0 – 100 km/h 12,0 s Max. rýchlosť 182 km/h Spotreba 5,3 l/100 km Emisie CO2 94 g/km Cena Základná cena verzie 15 000\* € (451 890 Sk) \* približný prepočet ceny pre kórejský trh