JAZDA: BMW X5 M a X6 M

Na Salzburgringu sme vyskúšali stádo 1 110 koní v dvoch najvýkonnejších BMW všetkých čias.
Vydané  Text: 
Pýtate sa, prečo potrebuje SUV celých 408 kW (555 k)? Odpoveď sa nám rozhodlo dať BMW na slávnom rakúskom okruhu. Aj keď… Naozaj je to ešte SUV? Pokiaľ o niektorých vozidlách tejto kategórie platí, že v živote neuvidia terén, tak sú to práve BMW X5 M a X6 M. Namiesto márne očakávaných verzií BMW M radu 1 alebo Z4 sa automobilka rozhodla týmito „športovými“ verziami obdariť paradoxne svoje dve najväčšie SUV. Napokon, náš (bohatý) zákazník, náš pán… Musíme však uznať, že aj tentoraz sa mníchovský výrobca popasoval so zadanou úlohou so cťou. Osemvalec s objemom 4,4 litra a dvojitým prepĺňaním prekonáva svojím výkonom Mercedes ML 63 AMG (375 kW/511 k) i Porsche Cayenne Turbo S (405 kW/552 k), ako aj potenciálneho rivala z dieselového sveta Audi Q7 6.0 TDI (368 kW/502 k). Nikoho teda neprekvapí údaj o zrýchlení z 0 na 100 km/h za 4,7 s, rovnaký pre X5 M, ako aj X6 M – v jazdných výkonoch sa taktiež zhodnú, X6 má len o trochu pevnejšiu karosériu a nižšie ťažisko.
Prekvapením však môže byť ich správanie: 2,3 tony hmotnosti sa skryť, samozrejme, nedajú, obidve „monštrá“ však vynikajú veľmi dobrým vyvážením a istými jazdnými vlastnosťami, a to hlavne po zvolení športového režimu – stlačením tlačidiel na volante a stredovej konzole sa pritvrdí vzduchové odpruženie a elektronicky riadené tlmiče, aktívne stabilizátory ešte viac obmedzia nakláňanie karosérie, posunie sa hranica zásahu stabilizačného systému, stuhne riadenie, zvuk sa stane brutálnejším a head-up displej začne zobrazovať veľký otáčkomer. Korunu trošku bizarnému spojeniu superšportu a karosérie SUV dodáva funkcia Launch Control zabezpečujúca bleskový rozjazd. Pohon 4×4 xDrive preferuje zadnú nápravu, elektronikou aktívne riadený aktuálny pomer síl na jednotlivých kolesách (systém Dynamic Performance Control) sa dá zobraziť na displeji. Motor vďaka použitiu dvojkomorových turbodúchadiel umiestnených medzi radmi valcov s krátkymi prívodmi má veľmi dobrú reakciu na plyn, bez najmenších náznakov turboefektu. Okamžité sú tiež reakcie samočinnej šesťstupňovej prevodovky na manuálne povely páčkami na volante, pričom prevodové ústroje pri radení odpojí vstrekovanie i zapaľovanie motora. Pri bežnej jazde je radenie jemné, v športovom režime už jednotlivé rýchlosti „padajú“ omnoho razantnejšie. Cenový rozdiel medzi X5 M a X6 M je vďaka použitiu identickej techniky minimálny. Keď sa X5 dá označiť za „vlka v baranom rúchu“, ktorý dokáže ostatných účastníkom poriadne prekvapiť, tak X6 dáva svoje schopnosti najavo omnoho okázalejšie. Najnápadnejšou zmenou oproti štandardným verziám sú agresívne predné nárazníky, naopak, interiéry sa prakticky nezmenili. Text: Jiří Steiger Foto: BMW Technické údajeUsporiadanie/počet valcov V/8Palivo benzínPrevodovka/počet stupňov aut./6Zdvihový objemcm34 395VýkonkW(k)408 (555)pri otáčkachot./min.6 000Krútiaci momentNm680pri otáčkachot./min.1 500 – 5 650Dĺžka x šírka x výškamm4 851 x 1 994 x 1 764 (X5 M) 4 876 x 1 983 x 1 684 (X6 M)Rázvormm2 933Objem batožinového priestorul620/570Zrýchlenie 0 – 100 km/hs4,7Maximálna rýchlosťkm/h 250 (275)\*Priemerná spotreba palival/100 km13,9 \*s posunutým limitom obmedzovača