JAZDA: Mercedes-Benz triedy E T-Model
Tretí karosársky variant novej generácie Mercedesu triedy E sa potmehúdsky usmieva. Pod elegantným oblečením sa skrýva bezkonkurenčný prepravný talent.
Vydané Text: Redakcia
Nízko položená vonkajšia nakladacia hrana zjednodušuje plnenie kufra ťažšími predmetmi, vnútorná je, pochopiteľne, nulová. Ďalšou vychytávkou je sériovo dodávané pneumatické pruženie s reguláciou svetlej výšky na zadnej náprave, ktoré dorovná vozidlo do štandardnej polohy aj pri plnom zaťažení. Zbytočnému poškriabaniu nakladacej hrany predídete vysunutím ochranného plastového koberčeka, ktorý je prostredníctvom magnetu pripevnený k spodnej časti dvojitej podlahy.
Zážitok so sedenia v protismere jazdy si môžu vyskúšať dve ratolesti s výškou do 140 cm a hmotnosťou do 40 kg. Stačí si doobjednať tretí rad sedadiel, ktorý je možné poskladať pod podlahu kufra. Ten toho znesie skutočne požehnane, v základe do neho môžete natlačiť obdivuhodných 695 litrov. Mercedes myslel aj na zjednodušenie zväčšovania prepravných možností. Systém Quickfold umožňuje zatiahnutím páčok priamo z kufra sklopiť asymetricky delené zadné operadlá bez potreby predchádzajúcej manipulácie s opierkami hlavy či sedákmi. Možné je tak urobiť aj prvkami umiestnenými vedľa zadných operadiel.
Výsledkom je letisko, ktoré ponúka neskutočných 1 950 litrov. Prepracovanosť nemá konca, myslelo sa aj na to, kam s veľkou a neskladnou konštrukciou roletky. Stačí ju vybrať z pôvodnej polohy a nasadiť na dva body, ktoré sa nachádzajú v hornej časti sklopených operadiel. Z roletky je navyše možné vytiahnuť ochrannú sieťku a oddeliť batožinový priestor (či už základný alebo maximálny) od zvyšku interiéru (možno tip pre kynológov). V kufri nechýba systém variabilných prepážok uchytených na koľajničkách a ani menšia rozkladacia prepravka ukrytá pod podlahou. Vzhľadom na koncepciu auta dostal podvozok tuhšie vyladenie a nové stabilizátory. Paleta motorov sa prakticky zhoduje so sedanom, všetky technické a bezpečnostné inovácie novej triedy E ponúka aj verzia kombi, do sériovej výbavy však pribudli predné panvové airbagy.
Teraz obrat o 180 stupňov, do rúk berieme kľúče od špičkovej verzie E63 AMG. Všetci na letisku na nás hľadia s údivom, a to sme len dvakrát na voľnobehu jemne kopli do vrtule. Decentnú jazdu na nemeckých okreskách absolvujeme v režime Comfort, keď je auto mäkšie, sedemstupňová prevodovka Speedshift radí skoro, atmosférický osemvalec pracuje v nízkych otáčkach. Na rad idú lesné serpentíny, čiže režim Sport plus (S+) a teraz plný záťah. Mercedes si za kulisy podobné americkým muscle cars získava náš rešpekt a z pokojného baránka sa stáva nebezpečná šelma, avšak vyladená do pozoruhodne neutrálnych jazdných vlastností. A tá streľba z výfukov pri podraďovaní… ako na Silvestra a my v aute máme predčasné Vianoce. Asi netreba začínať kvíz, kto bol najrýchlejší na nemeckej diaľnici s neobmedzenou rýchlosťou.
Oveľa žiadanejšie verzie však podľa všetkého budú naftové CDI. Štvorvalec v modeli E250 CDI s objemom 2,1 litra, dvojitým prepĺňaním a celkovým výkonom 150 kW (204 k) nás opäť dostal špičkovým utlmením a aj prijateľnou spotrebou. Jeho cena tiež vyzerá zaujímavo, veď štartuje na 47 719 € (1 437 583 Sk). Základný diesel E200 CDI kúpite dokonca od 41 948 € (1 263 710 Sk).
Text: Peter Michalec
Foto: Mercedes
Technické údaje**Benzínové verzie** E200 CGIE250 CGIE350 4MATICE350 CGIE500E63 AMG**Usporiadanie motora/počet valcov** R/4R/4V/6V/6V/8V/8**Prevodovka typ/počet stupňov** M/6A/5A/7A/7A/7A/7**Zdvihový objem** **cm3**179617963498349854616208**Max. výkon****kW/k**135/184150/204200/272215/292285/388386/525 **pri ot/min**525055006000640060006800**Max. krútiaci moment****Nm**270310350365530630 **pri ot/min**1800-16002000-43002400-50003000-51002800-48005200**Dĺžka x šírka x výška****mm**4 895 x 1 854 x 1 471**Rázvor****mm**2 874**Batožinový priestor****l**695/1950**Zrýchlenie 0-100 km/h****s**8,78,47,57,05,44,6**Maximálna rýchlosť****km/h**225230243250\*250\*250\***Kombinovaná spotreba****l/100 km**7,78,010,28,611,112,8**Emisie CO2****g/km**179185238200258299
**Naftové verzie** E200 CDI E220 CDI E250 CDI E350 CDI E350 CDI 4MATIC**Usporiadanie motora/počet valcov** R/4R/4R/4V/6V/6**Prevodovka typ/počet stupňov** M/6M/6M/6A/7A/7**Zdvihový objem** **cm3**21432143214329872987**Max. výkon****kW/k**100/136125/170150/204170/231170/231 **pri ot/min**2800-46003000-4200420038003800**Max. krútiaci moment****Nm**360400500540540 **pri ot/min**1600-26001400-28001600-18001600-24001600-2400**Dĺžka x šírka x výška****mm**4 895 x 1 854 x 1 471 **Rázvor****mm**2 874 **Batožinový priestor****l**695/1950 **Zrýchlenie 0-100 km/h****s**10,98,87,87,27,5**Maximálna rýchlosť****km/h**205218232240235**Kombinovaná spotreba****l/100 km**5,85,75,77,07,6**Emisie CO2****g/km**152150150185200
\* elektronicky limitovaná