JAZDA: BMW radu 5 GT

Auto na dlhé cesty s veľkou priestorovou ponukou, zaujímavou variabilitou a silnými motormi. Takéto BMW tu jednoducho dosiaľ nebolo.
Vydané  Text: 
Za označením Gran Turismo by sme pravdupovediac čakali skôr štíhly, elegantný a výkonný čln než päťmetrovú jachtu, ktorá sotva nájde nejakého konkurenta. Veru tak, súčasná ponuka automobiliek ešte nepozná adekvátnu odpoveď na toto BMW. Až jeho úspech alebo neúspech ukáže, či ju bude vôbec hľadať. Na rozložitú päťdverovú karosériu s dvojdielnym otváraním veka batožinového priestoru postavenú na podvozku radu 7 si aj po vizuálnej stránke treba zvyknúť. Predovšetkým starší motoristi ocenia zvýšenú polohu sedenia, ktorá uľahčuje nastupovanie. BMW sľubuje tiež lepší výhľad z miesta vodiča, no výsledok nás nepresvedčil. Smerom priamo dozadu vidíte len málo, šikmo dozadu vôbec nič. Príplatkové kamery sú preto povinnou investíciou.
Sedenie vzadu už nie je za trest. Napriek klesajúcej línii strechy je aj pre hlavy pasažierov miesta viac než dosť. Priestor pre kolená zodpovedá predĺženej sedmičke. Navyše sa sedadlá dajú nastavovať (súčasť sériovej výbavy), čo ešte viac zvyšuje pocit luxusu. O kvalite materiálov a spracovania je zbytočné diskutovať. Pre nespokojných je tu nekonečný zoznam príplatkovej výbavy, ktorý ponúka aj dve samostatné kreslá v druhom rade. Zážitok, ktorý sa rovná prestupu z biznis triedy do prvej triedy. Odporúčame, ak bude často vašim pasažierom zámožná teta z Argentíny. Piate dvere majú dvojdielne otváranie v štýle Škody Superb. Batožinový priestor však nie je úplne tým, čo by sme pri piatich metroch čakali. Skromnejších 440 litrov je daňou za už spomenutý zadný rad sedadiel a všetky jeho prednosti. Navyše kufor je od kabíny oddelený pevnou deliacou stenou, takže posunutím sedadiel v druhom rade dopredu nič nezískate. Ale v zime aspoň tetu neofúkne. Otváranie veka batožinového priestoru obsluhujú dve samostatné tlačidlá. Maximálnu prepravnú kapacitu vyjadruje hodnota 1700 litrov, čo je porovnateľné s hocktorým kombi.
A ako to celé jazdí? Možno to vyznie prekvapujúco, ale tak, ako sa na BMW patrí. Obavy, že ťažká masa plechu sa bude nakláňať a neohrabane vymetať zákruty po celej šírke asfaltu nie sú na mieste. Päťka GT zatáča precízne ako športové auto. Zvlášť s príplatkovými adaptívnymi tlmičmi sa k tomu pridáva aj vynikajúci komfort pruženia. A to aj napriek pneumatikám typu run-flat, ktorých spevnené bočnice komfortu rozhodne neprospievajú. Prvým skúšaným bol agregát s označením 535i. Tento radový šesťvalec po prvý raz kombinuje priame vstrekovanie benzínu, turbo a variabilné časovanie ventilov. Je veľmi temperamentný a kultúrny zároveň. Sporovlivé povahy však radšej siahnu po 530d. Osemvalcová verzia 550i je zas pre tých, ktorí nikdy nemajú dosť koní pod kapotou. Všetky motory sa kombinujú s novým osemstupňovým automatom od ZF. Prevodovka z modelu 760i pracuje rýchlo a nenápadne. Čo si viac želať? Text: Götz Leyrer a Martin Ruisl Foto: Reinhard Schmidt Technické údajeModel 535i**550i**530dUsporiadanie/počet valcov R/6**V/8**R/6Zdvihový objemcm32 979**4 395**2 993VýkonkW (k)225 (306)**300 (407)**150 (245) pri ot/min5 800**5 500**4 000Krútiaci momentNm400**600**540 pri ot/min1 200**1 750**1 750Dĺžka x šírka x výškamm4 998 x 1 901 x 1 559Rázvormm3 070Batožinový priestorl440/1 700Zrýchlenie 0 – 100 km/hs6,3**5,5**6,9Maximálna rýchlosťkm/h250**250**240Spotrebal/100 km8,9**11,2**6,5Emisie CO2g/km209**263**173