PRVÁ JAZDA: Opel Astra
Hybridného pohonu sa nový Opel Astra nedočká, svieži dizajn, prepracovaný podvozok, nové motory alebo rad ďalších technických fines však dokáže zelektrizovať nielen zarytých fanúšikov.
Vydané Text: Redakcia
Astra sa tak konečne môže postaviť modelom Volkswagen Golf alebo Ford Focus, ktoré za svoje jazdné schopnosti vďačia predovšetkým zložitejšej viacprvkovej zadnej náprave. Až doteraz mala Astra len jednoduché vlečené ramená spojené torzne pružnou priečkou. Ide síce o priestorovo i finančne menej nákladné z hľadiska jazdných schopností, ale predsa len o kompromisnejšie riešenie. Aby sa aspoň trochu zmiernil tento hendikep, museli inžinieri použiť tuhšie naladenie jednotlivých komponentov. Tým však celkom logicky utrpel jazdný komfort. Pri desiatej generácii, interne označovanej ako Astra J, použili inžinieri jeden trik známy z áut s tuhou nápravou. Doteraz používaný typ kľukovej nápravy totiž doplnili o tzv. Wattov priamovod. Toto konštrukčné riešenie nesie názov po škótskom vynálezcovi Jamesovi Wattovi, ktorému sa v minulosti podarilo premeniť rotačný pohyb v priamočiary. Mechanizmus s pákou a tyčami totiž dokáže vyriešiť protiklad medzi požiadavkami na jazdu i komfort. A ako sme sa sami presvedčili, darí sa mu to veľmi dobre. Podvozok s adaptívnymi tlmičmi skvelo pohlcuje akékoľvek krátke i dlhé terénne vlny. Nastaviteľné tlmiče sú súčasťou systému FlexRide (príplatok približne 930 eur), ktorý okrem nich mení aj naladenie posilňovača riadenia, reakciu motora na plyn alebo ovládanie adaptívnych bi-xenónových svetlometov. Opel Astra aj v režime Sport zachováva pokoj. Začína sa to už zatvorením dverí. Vďaka dôkladnému spracovaniu a špeciálnej tlmiacej fólii sprevádza zapadnutie západky do zámku sýte cvaknutie. Žiadne plechové buchnutie známe z modelu Kadett alebo predchádzajúcich generácií Astry. Taký zvuk sa už v tejto kategórii jednoducho nenosí, pretože pomocou samotného zatvorenia dverí mnoho zákazníkov často zisťuje, ako poctivo je auto postavené.
Ak predtým pôsobil interiér Astry celkom vzdušne, tak dnes na cestujúcich čaká opticky stiesnenejší priestor v štýle vozidiel typu kupé. Cestujúci sú tak obklopovaní technikou viditeľne inšpirovanou väčším modelom Insignia. Tešiť sa môžu trebárs na zariadenie na čítanie dopravných značiek. Astra, podobne ako jej väčší súrodenec, poriadne narástla. Na dĺžku pribudlo až 17 centimetrov (o 22 cm je tak dlhšia ako VW Golf) a rázvor je natiahnutý o 7 centimetrov. Vedľa dynamického dizajnu, ktorý však trocha zhoršuje výhľad šikmo dopredu i dozadu, Astra na rozdiel od predchodkyne prichádza s omnoho väčším životným priestorom pre zadných cestujúcich. Vpredu sa o zvýšenie komfortu postarali predovšetkým vo veľkom rozsahu nastaviteľné a skvelo tvarované sedadlá. Za výškovo i pozdĺžne nastaviteľným volantom si tak vodič ľahko nájde optimálnu a zároveň pohodlnú pozíciu. Skutočnou lahôdkou sú príplatkové sedadlá, ktoré sa vďaka širokým možnostiam nastavenia výborne prispôsobia potrebám ľudského tela.
Astra chce svojim zákazníkom vyjsť v ústrety i z hľadiska odkladacích priestorov, ktorých bolo u predchodcu zúfalo málo. Vývojový tím tak na základe ankety medzi dvoma stovkami potenciálnych zákazníkov zostavil zoznam 20 vecí najčastejšie prepravovaných v aute a tomu podriadil úložné priestory. Vo dverách je tak pripravené miesto pre 1,5-litrové fľaše, do vysúvacej schránky pod sedadlami je možné schovať autoatlas, ďalší priestor sa nachádza v lakťovej opierke a mobil či ďalšie drobnosti možno odložiť do otvorenej schránky naľavo od volantu. Podobných vychytávok, ako boli schránky v podlahe, sa našťastie Astra vzdala. Rovnako tak Astra prišla o sklopné sedáky, čo, mimochodom, viedlo k tomu, že má o niečo menší batožinový priestor ako predchodkyňa. Ako malú náhradu ponúka príplatkovú výškovo nastaviteľnú podlahu, ktorá v batožinovom priestore uľahčuje manipuláciu s ťažkými predmetmi.
Už nie tak jednoduchá sa javí obsluha stredovej konzoly štedro obdarenej rôznymi tlačidlami. Našťastie ide len o prvý dojem, po krátkom zoznámení už všetko prebieha relatívne jednoducho bez väčších ťažkostí. Trocha rušivý je hádam iba krotký nástup prepĺňaného benzínového štvorvalca 1.4. Je to i vinou príliš dlhých prevodov šesťstupňového manuálneho ústrojenstva, ktoré však na druhej strane znižuje spotrebu i hluk v interiéri. Pod 103 kW/140 k turbomotorom sa nachádzajú osvedčené atmosférické pohonné jednotky 1.4 a 1.6, nad nimi ešte nájdete agregát 1.6 Turbo. Široká je takisto ponuka naftových motorov zahŕňajúca hneď tri zdvihové objemy. Nechýba ani verzia EcoFlex so zníženou spotrebou.
Astra však šetrí aj utajene. Napríklad použitím crashboxu, ktorý pohltí prvotnú energiu nárazu bez deformácie hlavných nosníkov alebo ľahko vymeniteľnými dielcami znižujúcimi poistnú sadzbu. Úspory prináša však aj štart-stop systém alebo odpojiteľný alternátor. A kto chce šetriť ešte viac, musí jazdiť na bicykli. Pre takéto prípady má Astra v ponuke integrovaný držiak ukrytý v zadnom nárazníku.
Text: podľa MPI Michal Štengl
Foto: MPI
Technické údajeTyp motora 1.4 Ecoflex**1.4 Ecoflex**1.4 Turbo**1.6**1.6 Turbo**1.3 CDTi**1.7 CDTi**1.7 CDTi**2.0 CDTiMotor/počet valcov R/4**R/4**R/4**R/4**R/4**R/4**R/4**R/4**R/4Zdvihový objemcm31 398**1 398**1 364**1 598**1 598**1 248**1 686**1 686**1 956Max. výkonkW (k)64 (87)**74 (100)**103 (140)**85 (115)**132 (180)**70 (95)**81 (110)**92 (125)**118 (160) pri ot./min.5 600**6 000**4 900**6 000**5 500**4 000**3 800**4 000**4 000Max. krútiaci momentNm pri130**130**200**155**230**190**260**280**350 ot./min.4 000**4 000**1 850**4 000**2 200**1 750**1 800**2 300**1 750Dĺžka x šírka x výškamm4 419 x 1 814 x 1 510Rázvormm2 685Batožinový priestorl370/1325Zrýchlenie 0 – 100 km/hs14,7**14,2**9,7**11,7**8,5**14,7**12,6**11,5**9,0Maximálna rýchlosťkm/h169**178**205**188**221**170**181**195**215Kombinovaná spotrebal/100 km5,5**5,5**5,9**6,3**6,8**4,2**4,7**4,7**4,9
Inzercia