JAZDA: Fiat Punto Evo: Adam a Evo

Záujemcom o Fiat Punto môže množstvo väčších či menších inovácií na najpredávanejšom malom aute Európy znieť ako rajská hudba.
Vydané  Text: 
Punto, ako najpredávanejší model značky Fiat, priviedlo automobilku do finančného raja. Nová verzia má mnoho predpokladov na to, aby sa tento stav nezmenil, i keď označenie Evo, pripomínajúce skôr divoké Mitsubishi Lancer, nie je práve najšťastnejšie. A to isté musíme, žiaľ, povedať o kedysi jemne spracovanej prednej časti: novinka pre našpúlený nárazník prišla o istú dávku elegancie. Avšak technické zlepšenia spolu s novým interiérom pomôžu na tieto veci rýchlo zabudnúť. Čo nás pri prvých jazdách naozaj prekvapilo, bola kombinácia tuhosti karosérie, komfortu a istoty pruženia. Jemné vibrácie prednej nápravy sprevádzajúce prejazdy nerovností sa už nekonajú, naopak, nové Punto jazdí sebaisto, ale stále komfortne i na 16-palcových diskoch kolies. Priestranný interiér, samozrejme, zostal zachovaný – napokon Punto, aj keď prišlo o označenie Grande, je aj teraz so svojimi rozmermi 4,07 x 1,69 x 1,49 m jedným z najväčších malých áut. Vpredu je dokonca viac miesta než v Škode Superb.
Vzadu sa pohodlne usadí i dospelý a potešiť tiež dokáže batožinový priestor s objemom 275 l. Vítanou zmenou prešla napokon i prístrojová doska s modernejším stredovým panelom, na ktorom tróni príplatkový navigačný systém TomTom. Spojenie ľahko ovládateľného systému, hlasového ovládania a rozumnej ceny isto osloví mnoho slovenských zákazníkov. Taktiež nové benzínové a naftové motory môžu byť silným argumentom, avšak v našich podmienkach ide aj tak najviac na odbyt základný motor 1.2 l so 48 kW (65 k), ktorý žiadnou zmenou neprešiel (Euro 5 splní až budúci rok). Prehľad zásadných noviniek poskytne tabuľka, väčšie šance na našom trhu má hlavne slabšia z dvojice MultiAir. Punto Evo sa chváli veľmi dobrým odhlučnením motora i podvozka, strecha je teraz izolovaná dôkladnejšie – na severotalianskych cestách sme sa cítili ako v aute o triedu väčšom. Otázkou sú zatiaľ výbavy a ceny. Fiat sľubuje na všetkých trhoch sériovo sedem airbagov vrátane kolenného (!), chýbať nemá ani ESP s funkciou hill-holder, a to všetko pri zachovaní lákavej pôvodnej cenovej hladiny, ktorá určite významne prispela k veľkej obľube staršieho modelu. Múdrejší budeme až na konci októbra, keď sa má oficiálne rozbehnúť predaj. Pre záujemcov malého-veľkého Fiatu však máme dobrú správu na záver: „originálna“ verzia Grande Punto zostáva v ponuke ako vstupný model. Nemusíte siahať na lepšie vybavené „Evo“, pretože „Adam“ ešte neodchádza. Text: Michael Kudela Foto: archív NA OKRAJ **Zaujímavé auto, originálna prezentácia** Forza Italia! Hádam preto, aby si šéfovia Fiatu boli istí tým, že novinári nebudú Punto Evo považovať len za kozmetickú modernizáciu Grande Punta, pripravili jeho premiéru na vskutku originálnom mieste: na pýche talianskeho námorníctva – lietadlovej lodi Cavour. Oficiálne odhalenie prebehlo podvečer na pristávacej ploche a novinári v kajutách 250 metrov dlhého plavidla schopného vyraziť do akcie s 24 stíhačkami Harrier dokonca prespali, aby boli na druhý deň v „pohotovosti“ na nasadenie v testovacích jazdách… Technické údaje – vybrané novinkyVerzia 1.4 MultiAir**1.4 MultiAir T**1.3 Multijet**1.6 Multijet**Prevodovka MT/6**AT/6**AT/6**AT/6**Zdvihový objemcm31 368**1 368**1 248**1 598**VýkonkW(k)77 (105)**99 (135)**70 (95)**88 (120)**Krútiaci momentNm/ot./min.130/4 000**206/1 750**200/1 500**320/1 750**Maximálna rýchlosťkm/h185**200 – 205**178**190 – 193**Zrýchlenie z 0 na 100 km/hs 10,8**8,5**11,7**9,6**Spotreba palival/100 km7,5/4,7/5,7**7,3/4,6/5,6**5,3/3,5/4,2**5,8/3,8/4,5**