JAZDA: Land Rover Discovery 4 a Range Rover Sport

Chvíľami lieta blato až na strechu, inokedy sa brodíme po svetlá v priezračne čistej rieke a všetko to ukončí divoký výjazd bystrinou s poriadne veľkými balvanmi – takto sme testovali Land Rovery v podmanivom Škótsku!
Vydané  Text: 
Oblasť na hraniciach Škótska a Anglicka, kam Land Rover povolal novinárov z celého sveta na premiéru modelového roku 2010, sa nazýva Borders, čiže Hranice. Jednoduchý názov dostal určite i z toho dôvodu, že odtiaľto armády jedného štátu po stáročia vytláčali vojská druhého a hraničné územie tak bolo poriadne široké. Všetko sa skončilo pred tristo rokmi vytvorením Spojeného kráľovstva a zaradením modro-bielej vlajky Škótska do Union Jacku, ako sa britskej vlajke hovorí od roku 1606. Krajina je tu skôr rovinatá než hornatá, po večných nepokojoch tu ani nezostalo mnoho pamiatok, a tak nikoho neprekvapí, že turisti tiahnu za tým „pravým“ Škótskom až na sever – do kúzelného Edinburghu a ešte ďalej, do oblasti prezývanej Highlands, preslávenej množstvom páleníc na whisky, či ešte ďalej, až na ostrovy. My sme si však územie Borders užívali plnými dúškami, pretože naši hostitelia vybrali spolu s offroadovými špecialistami na prezentáciu vlastností svojich noviniek také trasy v bežnej prírode, o akých sa sníva aj naozaj ostrieľaným nadšencom terénnych áut. Len si to predstavte: uháňate po škótskej krajine, oblúk za oblúkom v novom Range Roveri Sport, ktorý v zákrutách dokáže brúsiť hrany pneumatík ako máloktoré iné SUV, a zrazu, bez varovania, sa za horizontom objavujú nahromadené Range, z ktorých ten prvý stojí nad strmým zrázom akosi neprirodzene. Do čerta, havária, pomyslíte si – čo tu kolegovia vyvádzali?! Lenže všetko je inak, to len naši sprievodcovia pripravili niečo podarené, a síce trasu vedúcu z pevného asfaltu klesaním väčším než 45 stupňov priamo dole. Podmáčaným terénom rovno do potoka!
Jeden z členov tímu pre istotu radí, ktorý z režimov Terrain Response treba zvoliť. Všetky Land a Range Rovery majú tento jednoduchý prepínač (pardon, model Defender ním, pochopiteľne, nedisponuje, ale to je – ako vieme – trocha iná pesnička…), stačí si len vybrať, či idete po ceste, blatom, snehom, pieskom, alebo cez kamene. Automatika už potom nastaví diferenciály a elektroniku (napr. kontrolovaný zjazd zo svahu). Redukciu volíme ručne, zdvíhame vzduchové pruženie do najvyššej polohy a pomaly sa sunieme z asfaltovej istoty niekam dolu do neznáma. „A nestoj tak na brzde,“ nabáda inštruktor jemnou škótskou angličtinou. Následne zaberie systém kontrolovaného zjazdu zo svahu a Range začne na cestných pneumatikách zdolávať bahnitú cestu, ktorou by ste nešli pešo ani dole, tobôž nie späť na kopec… Takéto cesty sú tu v Škótsku naozaj drsné a je ich tu veru požehnane, aspoň sa nám tak zdá. Chvíľu sa učíme jazdiť po bežnej ceste vľavo s volantom vpravo, a hneď na to sme zasa v nejakom bahne. Takže opäť volíme blato a môžeme pokračovať. „Tentoraz radšej nie,“ varuje nás ďalší skúsený jazdec s Land Rovermi na kontrolnom bode. „Je tu veľa kameňov a veľmi klzko, tu lepšie zaberie režim na prejazd veľkých balvanov.“ Jedno otočenie ovládačom a Range Rover Sport, toto reprezentatívne SUV, sa norí po kolesá do bahna a neohrozene postupuje vpred, až je blatom ošpliechaná celá strecha. Schopnosť prejsť tým najhorším, čo vie príroda pripraviť, nie je však žiadna novinka, to sa od týchto vozidiel tak trocha očakáva. Je síce pravda, že nás zaskočilo, čo všetko zvládne práve luxusný model Sport, ale na druhej strane technika z Discovery prosto funguje. Skutočné novinky je nutné hľadať v interiéri a v útrobách karosérie. Na dizajne zaregistrujete určité zmeny, ale ani pri Sporte, ani pri Discovery nejde o nič prevratné. Moderné LED diódy sú vítané, ale ich lacné spracovanie s príliš veľkými odstupmi zbytočne kazia imidž – ako keby sa horal rozhodol, že si po vzore metrosexuálov vezme do hory biele poltopánky, a to ešte s kožušinou. Lepšie úpravy hľadajte v interiéri, tak Sport, ako aj Discovery prišli o neprehľadné šíky spínačov, taktiež materiály, v minulosti ospravedlňované ľahkou údržbou a odolnosťou, dostali konečne patričný prémiový ráz.
Nie celkom zjavnou, ale pri rýchlejšej jazde veľmi vítanou zmenou prešlo riadenie, ako aj celý podvozok vrátane bŕzd. Vozidlo sa správa omnoho čitateľnejšie, menej sa nakláňa a volantom už stačí dávať pokyny oveľa jemnejšie. Range Rover sa zlepšil aj v jazdných režimoch, kde pribudol nový športový mód, auto dostalo do vienka taktiež najnovšie elektronické systémy ako tempomat s udržiavaním vzdialenosti, urýchľovač brzdného účinku či varovanie pred vozidlami v mŕtvom uhle. Možno trocha na efekt, niekedy však (v meste, v teréne či pri cúvaní) veľmi vítaný doplnok pre obidva omladené off-roady predstavuje pätica kamier s výstupom na veľkom displeji uprostred palubnej dosky (dve sú v nárazníku, dve v spätných zrkadlách s pohľadom smerom dole a jedna vzadu uprostred – viac pozri článok Pod lupou). Zásadnou novinkou sú motory, z ktorých sa nám najviac páčil trojlitrový turbodiesel v Discovery: jeho jemný chod, veľmi dobrý výkon 180 kW, ale hlavne rekordný krútiaci moment 600 Nm vodičovi výrazne uľahčujú život. Na kľukatých škótskych cestičkách sme jeho potenciál nemohli ani naplno využiť. Land Rover Discovery a Range Rover Sport viac omladli zvnútra ako zvonku, polepšili sa v správaní na ceste a pritom nestratili nič z jazdných vlastností v teréne. Hlavne si však zachovali svoj nezameniteľný charakter podobný tomu, ktorým fascinuje melancholická britská krajina. Nie je síce taká slnečná ako južné regióny Nemecka, menujme napríklad Bavorsko či Bádensko-Württenbersko s jeho hlavným mestom Stuttgartom, ale určite bude stále existovať mnoho takých priaznivcov off-roadov, ktorí by radšej dali prednosť dovolenke v drsnejšom britskom počasí s jeho cestami, než nalinkovaným autostrádam tiahnucim sa popri Stuttgarte. A po tejto modernizácii môžeme povedať, že rovnaké je to aj s autami z týchto nielen geograficky veľmi odlišných kútov sveta… Text: Michael Kudela Foto: Nick Dimbledy a autor Technické údajeVerzia Discovery 4**Discovery 4**Discovery 4**Discovery 4**Sport**Sport**Sport 2.7 TDV6**3.0 TDV6**4.0 V6**5.0 V8**3.6 TDV8**5.0 V8**5.0 SuperchargedUsporiadanie/palivo V6/nafta**V6/nafta**V6/benzín**V8/benzín**V6/nafta**V8/benzín**V8/benzínPrevodovka MT/6**AT/6**AT/6**AT/6**AT/6**AT/6**AT/6Zdvihový objemcm32 720**2 993**3 999**5 000**3 628**6 500**6 000 – 6 500VýkonkW (k)140 (190)**180 (245)**160 (216)**276 (375)**200 (271) **276 (375)**375 (510) pri ot./min.4 000**4 000**4 500**6 500**4 000**4 000**4 500Krútiaci momentNm440**600**360**375**630**375**625 pri ot./min.1 900**2 000**3 000**3 500**2 000**3 500**3 500 – 5 500Dĺžka x šírka x výškamm4 838 x 2 022\* x 1 8384 972 x 2 034\* x 1 865Maximálna rýchlosťkm/h180**180**180**195**200**210**225Zrýchlenie z 0 na 100 km/hs11,7**9,6**11,6**7,9**9,2**7,6**6,2Kombinovaná spotreba palival/100 km9,2**9,3**15,2**13,9**11,1**14,0**14,9 \* so sklopenými spätnými zrkadlami