JAZDA: Opel Insignia OPC

Prvú príležitosť na zoznámenie sa s aktuálne najsilnejším modelom značky Opel sme mali na maďarskom Hungaroringu.
Vydané  Text: 
Málokto pochybuje o schopnostiach automobilov typu Insignia OPC v bežnej premávke. Šesťvalec 2.8 s výkonom 239 kW/325 k, šesťstupňová manuálna prevodovka, pohon všetkých kolies s variabilným rozdeľovaním krútiaceho momentu, elektronicky riadený diferenciál so zvýšenou svornosťou vzadu, ostré brzdy Brembo, potenciál tohto všetkého pri rannej ceste do práce len ťažko využijete. Oceníte hádam len modifikované predné zavesenie HiPer Strut, ktoré minimalizuje prenos síl pohonu do riadenia, a adaptívne tlmiče Flex Ride. Tie však dostali oproti bežnej Insignii mierne úpravy a ostrý režim OPC. Okruh je teda pre takéto auto rozhodne lepšie miesto. Vyrážame teda z boxov. Hungaroring nie je pre Slovákov veľkou neznámou. Maďari ho dokončili v roku 1986, kedy hostil prvé preteky F1 vo východnom bloku. Do dnešných dní bol len raz výraznejšie upravený v roku 2003. Ide skôr o pomalší okruh s množstvom zákrut, na 4,4 kilometra ich je celkom 14 (pre porovnanie o kilometer dlhšie Brno ich má rovnaký počet). Prvé kolo absolvujeme pri štandardnom nastavení auta. Insignia je síce rýchla, no prejavuje sa trochu ťažkopádne. Bočné náklony nie sú veľmi príjemné, no obrubníky ani necítime. Na brzdách už cítiť, že nie sme prvá dnešná skupina, skôr naopak. Zaslúžili by si vymeniť. V druhom kole prepíname do športového režimu. Insignia citeľne stuhne, no ešte stále to nie je ono, fajnšmekri by mali rovno stiahnuť po tlačidle OPC. Vtedy auto sedí ako prilepené, bočné náklony sú minulosťou. Prepĺňaný šesťvalec rýchlo ožíva a nechá sa vytočiť až na obmedzovač. Tesne pred tým sa do procesu zapojí presná šesťstupňová prevodovka a ideme ďalej. Hungaroring nie je stavaný na maximálnu rýchlosť, elektronicky obmedzených 250 km/h aj tak nikto nespochybňuje. Podľa inžinierov je teoretické maximum bez elektroniky nad 270 km/h. Zaujímavejšie je sledovať správanie sa v zákrutách. S očami nalepenými na apexe len sotva vnímame prístroje, chcelo by to možno nejaký indikátor preradenia. Vyrovnaný ťah motora totiž občas prekvapí. Auto skvele drží stopu, obrubníky ho nerozhádžu. Niekto by možno povedal, že je to až nuda. Stačí len nasmerovať volant a nechať sofistikovaný pohon všetkých kolies udržovať stabilitu. Hoci systém preferuje zadnú nápravu, bez vypnutia stabilizačnej elektroniky je Insignia skôr nedotáčavá. Na hranie sa s tlačidlami nemáme veľa času, po troch kolách je po zábave. V boxovej uličke máme ešte chvíľku na obdivovanie vzhľadu. Z tejto stránky sa Insignia vydarila, vizuálne doplnky OPC jej pridávajú na charaktere. Motor prezentuje očakávaný sýty šesťvalcový bas, no bez extrémov. Auto veľmi neduní ani neprská, v športovom interiéri s intimizujúcim čiernym stropom a skvelými sedadlami Recaro si akustiku takmer neužijete. K uhladenému športovému elegánovi to však celkom pasuje. Text: Martin Ruisl Foto: Opel Technické údaje**Motor****prepĺňaný benzínový 2.8 V6**Zdvihový objem2 792 cm3Výkon239 kW/325 k pri 5 250 ot/minKrútiaci moment435 Nm pri 5 250 ot/min **Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4 830 x 1 856 x 1 498 mmRázvor2 737 mmBatožinový priestorsedan: 500 l liftback: 530/1 465 lPrevádzková hmotnosťsedan: 1 810 kg liftback: 1 825 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť250 km/hZrýchlenie 0-100 km/h6,0 sSpotreba mesto/mimo mesto/priemer16,6/8,4/11,4 l/100 kmEmisie CO2268 g/km**Cena**Základná cena verzieod 42 980 € (1 294 815 Sk) s DPH