JAZDA: Subaru Legacy a Outback

Drsný chlapec z hôr sa rozhodol ísť s časom a svoj obnosený sveter vymenil za luxusný oblek. Možno mu nesedí úplne dokonale, no podstatné je, že mu ostalo srdce dobrodruha a spoľahlivého priateľa.
Vydané  Text: 
Prvá generácia Subaru Legacy bola predstavená v roku 1989. Výraznejšiu popularitu u publika si však získala až ľahko terénna verzia Outback predstavená o šesť rokov neskôr. Pre zvýšený podvozok a ochranné oplastovanie sa toto auto stalo zaujímavým riešením napríklad pre tých, ktorí bývajú v horách a každý deň sa musia pretĺkať po lesnej ceste. Aj preto sme pri našom prvom zoznámení s aktuálnou piatou generáciou radu strednej triedy Legacy absolvovali najviac kilometrov práve za volantom Outbacku. Z vizuálnej stránky patrilo Legacy dosiaľ skôr do sivého priemeru, predchádzajúce generácie bolo občas problematické rozlíšiť aj medzi sebou (posun medzi druhou a treťou pripomínal skôr facelift). Novinka preto dostala výraznejšie tvary. Línia bokov je teraz posadená o niečo vyššie, takže auto pôsobí robustnejším dojmom. V prípade kombi a odvodeného Outbacku sa stratil typický prvok prechodu z tretích bočných okien do skla piatych dverí. Fanúšikom značky isto budú chýbať aj bezrámové bočné dvere, s ktorými sa však Subaru lúči už pri všetkých modeloch. Na prvý pohľad ulahodí nový dizajn skôr očiam zaoceánskych zákazníkov, no pri osobnom stretnutí sa celkom začal pozdávať aj nám Stredoeurópanom.
Výraznou novinkou je interiér. Plasty na palubnej doske sú síce tradične japonsky tvrdé, ale na pohľad pôsobia celkom príjemne. Podobne je to aj s drevenými či brúsenými hliníkovými obkladmi. Pôsobivé modré podsvietenie prístrojov dopĺňa jedinečnú atmosféru interiéru. Audiosystém si zobrala na starosť vynikajúca značka McIntosh, ktorá ozvučovala aj Ford GT. Z miery nás trochu vyviedol len palubný počítač uprostred prístrojového panela, za ktorého prepínačom sa musíte krkolomne naťahovať až kdesi k rýchlomeru. Veľmi pozitívne hodnotíme priestorové pomery. Vpredu dokonca neprekáža ani strešné okno, ktoré zvykne uberať cenné milimetre z vnútornej výšky. Sedadlá sú dimenzované mimoriadne veľkoryso. V zadnom rade si priemerný cestujúci preloží aj nohu cez nohu. Operadlo je polohovateľné vo viacerých stupňoch, v najzadnejšej polohe takmer ležíte. Dobrou správou je, že po sklopení smerom dopredu vznikne rovná plocha. Z ponuky motorov sa väčšina zákazníkov na starom kontinente pravdepodobne rozhodne pre dvojlitrový diesel z vlastnej produkcie Subaru. Toto rozhodnutie sme urobili aj my počas prezentácie a rozhodne ho neľutujeme. Okrem skvelej kultúry chodu, ktorá je v Legacy podporená ešte aj vynikajúcim utlmením, je jeho hlavnou devízou spotreba. Už počas prezentácie sme sa s 1,5-tonovým autom strednej triedy so stálym pohonom všetkých kolies zmestili do výrobcom uvádzaných čísel. Pritom sme s radosťou využívali plynulý ťah motora už od pomerne nízkych otáčok. Boxer diesel sa štandardne ponúka len so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Ak máte antipatie k radeniu, musíte siahnuť po benzínovom agregáte.
Pre neprepĺňané pohonné jednotky je k dispozícii nová prevodovka s plynulou zmenou prevodového pomeru. Subaru ju označuje ako Lineartronic a dokonca tvrdí, že v porovnaní s manuálom (len pri motore 2.0, ktorý sa kombinuje s oboma možnosťami) je auto úspornejšie. Zaujímavé tiež je, že spotreba dvojlitra a výkonnejšieho agregátu 2.5 so spomínanou prevodovkou je, podľa výrobcu, rovnaká. Ak vám teda neprekáža, že sa pri zrýchľovaní budete pre konštantné otáčky cítiť ako v trolejbuse… Alebo môžete skúsiť virtuálny manuálny režim s páčkami pod volantom, ktorý predviedol vcelku svižné reakcie na povely vodiča. Vrcholnou verziou pre Európu je šesťvalec 3.6, dostupný zatiaľ len v Outbacku. Ten sa kombinuje so starším päťstupňovým automatom, ktorý rozhodne nie je taký svižný a ani úsporný. Dostať sa s týmto pohonným ústrojenstvom pod 10 l/100 km nebude jednoduché. Navyše sa nám na prvý dojem nezdalo, že by mal šesťvalec výrazne lepšiu dynamiku v porovnaní so štvorvalcom. Na druhej strane Legacy a predovšetkým Outback nedisponujú nadpriemerne športovými ambíciami. Spoločnými znakmi oboch podvozkov je mimoriadne dobrý komfort pruženia. Nízko položené ťažisko (predovšetkým vďaka plochým motorom) dodáva obom autám až prekvapujúco dobrú stabilitu. Vodič sa tak má v zákrute o čo oprieť a nemusí sa báť nečakaného úletu. Hádam len šesťvalcová verzia sa nám zdala trochu ťažšia na predok. Pohon všetkých kolies, ktorý však už nie je plne symetrický a zvláda aj variabilnú distribúciu krútiaceho momentu, sa osvedčí nielen v teréne, ale aj na šmykľavom asfalte. S Outbackom sme preto neváhali vyraziť aj mimo spevnené cesty. Stredne náročný terénny parkúr počas prezentácie ukázal, že väčšina modelov segmentu SUV má v tomto prerastenom povýšenom kombi mimoriadne schopného konkurenta. Text: Jiří Steiger Foto: Subaru VERNÉ TRADÍCII: VŠETKY MOTORY MAJÚ PROTIĽAHLÉ USPORIADANIE VALCOVModel LegacyOutbackMotor 2.0i2.5i2.5 GT2.0D2.5i3.6R2.0 DUsporiadanie/počet valcov H/4H/4H/4H/4H/4H/6H/4Zdvihový objemcm3 1 9942 4572 4571 9982 4573 6301 998VýkonkW/k110/150123/167195/265110/150123/167191/260110/150 pri ot/min6 0005 6005 6003 6005 6005 6003 600Krútiaci momentNm196229350350229350350 pri ot/min3 0004 0002 400 – 5 2001 800 – 2 4004 0004 4001 800 – 2 400Dĺžka x šírka x výškamm4 730 x 1 780 x 1 505 / 4 775 x 1 780 x 1 535\*4 775 x 1 820 x 1 605Rázvormm2 7502 745Batožinový priestorl486 / 526/1 726\*526/1 726Zrýchlenie 0–100 km/hs9,5 (11,1) / 9,8 (11,3)\*10,36,2 / 6,3\*9,3 / 9,6\*9,6 (10,4)7,59,7Maximálna rýchlosťkm/h210 (203) / 206 (200)\*210 / 205\*245206 / 203\*201 (198)230195Priemerná spotrebal/100 km8,5 (8,0) / 8,6 (8,1)\*8,0 / 8,1\*10,65,9 / 6,1\*8,6 (8,4)106,4Emisie CO2g/km198 (185) / 199 (187)\*185 / 188\*250156 / 161\*199 (194)232167 údaje v zátvorkách platia pre prevodovku CVT \* verzia kombi