JAZDA: Mazda 3 MPS

Zdala sa vám prvá Mazda 3 vo verzii MPS príliš divoká a neskrotiteľná? V Japonsku pripravili jej druhé vydanie. Je stále strašidelné?
Vydané  Text: 
Prednej kapote dominuje tlama na vstup vzduchu, ktorý potrebuje medzichladič k svojej správnej funkcii. Na svet sa usmieva rovnako ako jej civilný variant a z boku ju až na pár rozdielov nerozoznáte od „normálnej“ trojky. Jej vonkajší vzhľad dotvárajú 18 palcové kolesá a neveľké zadné prítlačné krídlo na vrchnej hrane zadný dverí. Ešte dve koncovky výfukového potrubia a potom už len zážitok za volantom. Interiér sa od obyčajnej Mazdy 3 totiž vôbec nelíši. Zvukový prejav sa s troma písmenami MPS dobre dopĺňajú. Hlboký barytón turbodúchadlom prepĺňaného štvorvalca s objemom 2,3 litra dáva tušiť plnohodnotný zážitok za volantom. Maximálny výkon 260 konských síl už po prvom pridaní plynu varuje a žiada o rešpekt. Do prvého prevodového stupňa sa opiera znížený výkon turbodúchadla, zato do dvojky sa bez varovania oprie 1,15 atmosféry a ródeo môže začať… vlastne skôr japonský samurajský tanec. Krútiaci moment 380 Nm už za volant neťahá tak, ako pri predchádzajúcej generácii. Celkovo nová trojka MPS dostala do svojho sveta viac ľahkosti. Síce nie je nad prednou nápravou bulimická, zbytočne na ňu svojou váhu netlačí. Vďaka tomu poslúcha na slovo, a keď raz zatočíte tak sa bez okolkov vyberie zvoleným smerom.
Zákruty má nová Mazda 3 MPS zo všetkého najradšej. Prehadzovať autom zo strany na stranu a ostro rezať zákruty s MPS je radosť. Podvozok sa na limite správa jemne pretáčavo, inak si drží pomerne neutrálnu stopu a v náznakoch nedotáčavosti ju podporuje akurát výbušné turbodúchadlo, ktorému je jedno, kedy a kde bude vykonávať svoju prácu. Auto ťahá dopredu s obrovským apetítom a všetku zábavu necháva na vodičovom umení. Ak by ste čakali motokárové správanie vždy a všade budete sklamaní. Vážnym limitérom sa ukážu po prvých ostrých kilometroch bezpečnostné elektronické hračky. Ani po vypnutí stabilizácie sme sa nedočkali pekného prejazdu so zatiahnutou ručnou brzdou. Elektronický diferenciál LSD za to robí radosť každému pozornému vodičovi, je to práve on, kto môže za chirurgicky presné prejazdy zákrut a dych vyrážajúce zrýchľovanie bez zbytočného preklzu kolies. Nová Mazda 3 MPS už nie je ako jej predchodkyňa. Je oproti nej vymäknutá a podľahla davu a komercii.. je síce pre „každého“, napriek tomu ostáva podarene talentovaná a poriadne rýchla. Text: Samuel Vanko Foto: Mazda Technické údaje**Motor****prepĺňaný benzínový 2.3 R4**Zdvihový objem2 261 cm3Výkon191 kW/260 k pri 5 500 ot/minKrútiaci moment380 Nm pri 3 000 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4 505 x 1 770 x 1 460 mmRázvor2 640 mm**Jazdné výkony**Zrýchlenie 0-100 km/h6,1 sMaximálna rýchlosť250 km/hKombinovaná spotreba9,6 l/100 kmEmisie CO2224 g/km