PRVÉ DOJMY: MG na Slovensku zmení pravidlá hry! Týmto autom sprístupní elektromobilitu širokým masám
Okrem zaujímavých technologických inovácií, športového dizajnu a prísľubu skvelých jazdných vlastností poteší najmä cenou, ktorou priblíži elektromobilitu širokej verejnosti.
Vydané Text: Peter Orosz
Začiatkom júna príde na slovenský trh nový kompaktný zástupca elektrických vozidiel MG4. Čínsko-britská značka má ambíciu zaujať predovšetkým najlepším pomerom ceny a hodnoty v danej kategórii, pričom k hlavným konkurentom nového modelu môžeme zaradiť VW ID.3, Renault Megane E-Tech alebo Teslu Model 3. V blízkej budúcnosti rozšíri značka MG svoje portfólio aj o ďalšie elektrické modely v podobe praktického kombi MG5 a kompaktného SUV ZS EV.
VKUSNÁ AVANTGARDA
Statické zoznámenie sa s modelom MG odhalilo zaujímavé dizajnové detaily. Vpredu stoja za pozornosť aktívne klapky nasávania vzduchu, ktoré sa otvárajú a zatvárajú podľa potreby a zlepšujú celkovú aerodynamiku vozidla. Bočná silueta prezrádza široké zadné dvere pre pohodlné nastupovanie, ako aj pomerne nízku svetlú výšku podvozka pri nadštandardnom rázvore cez 2 700 mm. Vzadu púta pozornosť strešný spojler, ktorý vystupuje do priestoru a vzhľadom nadväzujúce prepojené zadné svetlomety. Najvyšší výbavový stupeň disponuje tiež dekoratívnym osvetlením v hornej časti združených svetlometov, ktoré sú zaliate v priehľadnom plastovom kryte. Odolnosť veľkých plastových priehľadných častí voči škrabancom ukáže až dlhodobé použitie, rozhodne však odporúčame väčšiu opatrnosť pri umývaní na automatických linkách.
Pod krytom batožinového priestoru sa nachádza miesto s objemom 350 litrov s možnosťou sklápania zadných operadiel a rozšíreniu kapacity až na 1 165 litrov. Pochvalu si zaslúži široký vstupný otvor, ako aj dvojitá podlaha vyrovnávajúca schod pri sklopených operadlách. Pod dno batožinového priestoru môžete pohodlne umiestniť napríklad AC nabíjací kábel. Okrem bočných sieťkovaných priehradok a malého háčika na tašku však batožinový priestor nedisponuje vychytávkami v podobe elektrickej zásuvky alebo možnosti sklápania operadiel priamo z kufra. V tomto smere vidieť snahu o zníženie nákladov.
Zadný rad sedadiel prekvapí priestorovou ponukou a pohodlným sedákom, ktorého sklon dostatočne podopiera stehná cestujúcich v druhom rade. Samotná podlaha je však umiestnená, ako v prípade väčšiny elektrických vozidiel, o niečo vyššie. Prekvapením je malý stredový tunel, ktorý môže prekážať pri plnom obsadení tromi cestujúcimi vzadu, ako aj absencia stredovej opierky s otvorom na dlhšie predmety. Výplň dverí je zostavená z tvrdého plastu s výnimkou príjemne mäkkej lakťovej opierky.
O niečo hodnotnejšie pôsobia materiály v prednej časti, vrátane dobrého prvého dojmu zo spracovania. Materiály pekne lícujú a pôsobia robustne. Problém vidíme len v použití čierneho lesklého dekoratívneho plastu na vrchu stredového panelu pri voliči smeru. Ide o exponované miesto, na ktorom budú rýchlo pribúdať škrabance. Pravé koleno vyšších motoristov nebude nadšené ani z pomerne ostro štrukturovanej „plávajúcej konzoly“, ktorej hrany môžu pri dlhšej ceste nepríjemne tlačiť do nohy. Okrem týchto nedostatkov však pôsobil interiér MG4 mimoriadne vzdušným a minimalistickým dojmom, s dostatkom úložného priestoru vo dverách aj v stredovej časti. Pochváliť musíme ponechanie základných fyzických tlačidiel pod stredovým multimediálnym displejom. Klasické ovládače nájdete aj na volante. Podľa zástupcov automobilky majú byť plne konfigurovateľné, takže je na vás, či cez ne budete chcieť ovládať rádio alebo stupeň rekuperácie.
Vzhľadom na nedostatok času sme nemali možnosť detailne preskúmať možnosti multimediálneho systému a prístrojového panela. Kvalita zobrazenia však patrí k priemeru, MG však sľubuje vysokú mieru konfigurovateľnosti auta a možnosť ovládania aj cez mobilnú aplikáciu.
S POHONOM ZADNÝCH KOLIES
Elektrické MG4 bolo postavené na novej modulárnej platforme pre elektrické vozidlá a disponuje niekoľkými zaujímavými vychytávkami. Osobne nás potešila prítomnosť zadného náhonu, pričom technicky je MG4 pripravené aj na pohon všetkých štyroch kolies (na Slovensku zatiaľ nedostupné). Tabuľka sľubuje rozloženie hmotnosti 50:50 a päťprvkovú zadnú nápravu, ktorej konštrukcia obmedzuje pozdĺžne náklony pri dynamickom zrýchlení. Tým pádom by nemalo hroziť odľahčenie prednej nápravy a s tým spojená strata ovládateľnosti.
Samostatnú pozornosť si zaslúži uloženie battery packu v podlahe. Bez ohľadu na typ a kapacitu použitej batérie zostáva veľkosť aj počet modulov rovnaký. Systém uloženia navyše disponuje predprípravou pre možnosť rýchleho swapu batérie (výmeny), jej demontáž by tak mala byť časovo a technicky nenáročnou záležitosťou. Pokiaľ ide o servis batérie v prípade defektov v rámci záruky, MG nateraz preferuje blokovú výmenu celého akumulátora pred lokálnou opravou modulov. K tejto činnosti sú, podľa informácií MG, vyškolené všetky partnerské servisné strediská na Slovensku.
Pokiaľ ide o samotnú technológiu batérií, základný model disponuje 51 kWh akumulátorom typu LFP (dojazd 350 km). Chemické zloženie LFP (lithium-železo-fosfát) sa vyznačuje nižšou energetickou hustotou, ktorú kompenzuje dlhšou životnosťou (väčším počtom dostupných nabíjacích cyklov) a lepšou termálnou stabilitou (bezpečnosť). Drahšie modely budú k dispozícii s 64 kWh akumulátorom typu NMC (nikel-mangán-kobalt) s vyššou energetickou hustotou, avšak s nižším deklarovaným počtom dostupných nabíjacích cyklov (dojazd 450 – 579 km).
Ochranu pred tepelným zrútením batérie v tomto prípade zabezpečuje špeciálny bezpečnostný tepelný ventil a konštrukcia obmedzujúca prenos tepla medzi jednotlivými prizmatickými článkami. Štandardom je tiež snímač tlaku pre NMC akumulátor, ktorý nepretržite monitoruje stav jednotlivých článkov.
Efektívnejšie tepelné čerpadlo bude k dispozícii pre vyššie výbavové stupne, štandardné modely si budú musieť vystačiť s elektrickým vykurovaním. Vysokú mieru efektivity pohonu zabezpečujú tiež brzdiče a ložiská s nízkym trením, brzdy IBS (brake by wire) so širokým rozsahom spätnej rekuperácie energie a nízka hmotnosť na úrovni 1 682 kg (základný model). Kombinovanú spotrebu energie uvádza výrobca na úrovni 16 kWh/100 km.
VÝBAVA A CENA
Detailný cenník zverejní MG začiatkom júna (1.6.2023), aktuálne však poznáme základné ceny pre jednotlivé stupne výbavy a verzie akumulátorov. Základ s výkonom 125 kW a LFP batériou vo výbave Emotion štartuje na 32 990 €, vyšší stupeň Elegance s výkonom 150 kW a NMC batériou sa začne predávať od 37 490 €. Ceny vrcholnej verzie Exclusive MG ku dnešnému dňu zatiaľ nezverejnilo.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!