Za vstup do nízkoemisnej zóny budú platiť takmer 14 eur denne! Obyvatelia však na nové autá nemajú peniaze

Nízkoemisná zóna ULEZ sa čoskoro rozšíri do celého Londýna. Je to varovanie pre Slovákov?

Vydané  Text: 

Londýn sa snaží bojovať proti znečisteniu ovzdušia a zavádza nové opatrenia pre motorové vozidlá. Od 8. apríla 2019 platia v centre mesta nové pravidlá pre vjazd do tzv. ultra nízkoemisnej zóny (ULEZ). Táto zóna pokrýva rovnakú oblasť ako súčasná zóna congestion charge, ktorá sa vzťahuje na všetky vozidlá v pracovných dňoch medzi 7:00 a 18:00.

Podľa informácií z Transport for London (TfL), ULEZ sa bude rozširovať na celé územie Londýna od 29. augusta 2023. To znamená, že všetky vozidlá, ktoré budú jazdiť v rámci hraníc Greater London Authority, budú musieť spĺňať emisné normy ULEZ alebo zaplatiť poplatok. Tento plán je súčasťou snahy o zlepšenie kvality ovzdušia a zdravia v meste.

Niektoré mestské časti sa však proti tomuto plánu snažia ohradiť. Päť konzervatívnych mestských častí – Bexley, Bromley, Harrow, Hillingdon a Surrey – podalo žalobu na súdne preskúmanie plánu ULEZ. Tvrdia, že rozšírenie ULEZ je nezákonné a ľudia nedostali adekvátny priestor na prispôsobenie sa novým podmienkam.

Inzercia

Inzercia

 

Vozidlá, ktoré nespĺňajú najnovšie emisné normy, budú musieť zaplatiť poplatok za vstup do ULEZ. Poplatok sa bude pohybovať od 12,50 libier pre osobné autá, motocykle a ľahké úžitkové vozidlá do 3,5 tony, až po 100 libier pre ťažké nákladné vozidlá, autobusy a autokary nad 5 ton. Poplatok sa bude platiť 24 hodín denne, 7 dní v týždni.

Cieľom ULEZ je znížiť emisie oxidov dusíka (NOx) a pevných častíc (PM), ktoré majú negatívny vplyv na zdravie ľudí a životné prostredie. Podľa údajov mesta Londýna je ovzdušie v meste zodpovedné za viac ako 9 000 predčasných úmrtí ročne a stojí ekonomiku viac ako 3,7 miliardy libier ročne.

Inzercia

Mesto tvrdí, že ULEZ pomôže znížiť emisie NOx o 45 percent a emisie PM o 31 percent do roku 2021. Okrem toho by malo dôjsť k zníženiu dopravnej zápchy a podpore alternatívnych spôsobov dopravy, ako je chôdza, bicyklovanie alebo verejná doprava.

Inzercia

Nie všetci obyvatelia Londýna sú však z programu ULEZ nadšení. Niektorí tvrdia, že poplatky sú príliš vysoké a diskriminujú majiteľov starších alebo naftových vozidiel. Iní poukazujú na nedostatok informovanosti a transparentnosti zo strany mesta.

Na ULEZ majú rôzne názory podnikatelia a obyvatelia Londýna. Niektorí sú proti poplatkom a tvrdia, že im spôsobujú finančné ťažkosti, zvlášť v čase inflácie a nedostatku dostupných vozidiel. Iní sú za ULEZ a veria, že prispieva k zlepšeniu kvality ovzdušia a zdravia ľudí. John Smith, majiteľ malej stavebnej firmy, povedal pre BBC News, že musel vymeniť tri dodávky za novšie modely, aby sa vyhol poplatkom. Tvrdí, že ho to stálo 60 000 libier a že nemohol nájsť žiadne použité vozidlá, ktoré by spĺňali normy ULEZ: „Je to veľmi nespravodlivé. Myslím si, že by mali dať ľuďom viac času na prispôsobenie sa.”

 

Veľkú finančnú záťaž pociťujú aj taxikári. David Lee je presvedčený, ULEZ predstavuje len ďalší spôsob, ako vyberať peniaze od ľudí. *“Je to absurdné. Ja už platím congestion charge a teraz ešte aj ULEZ. Je to veľká záťaž pre moje financie. Navyše si nemyslím, že to má nejaký vplyv na ovzdušie. Je tu stále veľa smogu a dopravy.”* Naopak Sarah Jones, obyvateľka južného Londýna, zavedenie ULEZ podporuje zo zdravotných dôvodov: “Mám astmu a predtým som mala problémy s dýchaním v meste. Teraz je ovzdušie čistejšie a ja sa cítim zdravšie. Myslím si, že je to dobrá vec pre mesto a pre planétu.”







Inzercia

Inzercia