Štúdia Allianz: Čínsky dovoz najhoršie zasiahne Slovensko. EÚ otvorila trh pre lacné čínske autá, sú najväčším ohrozením pre domáce ekonomiky aj automobilky
Podľa štúdie nemeckej poisťovne Allianz čelia európske ekonomiky závislé od automobilového priemyslu veľkému zásahu čínskeho dovozu áut.
Vydané Text: Redakcia (s)
Elektrické vozidlá vyrábané v Číne predstavujú najväčšie riziko pre európske automobilky a ekonomiky.
Podľa správy Allianz Trade by to do roku 2030 mohlo pripraviť až o 7 miliárd eur ročne, ak politici nezasiahnu.
Dôvod, prečo čínske automobilky môžu rozbiehať svoje pôsobenie na európskych trhoch, spočíva, paradoxne, v európskej legislatíve týkajúcej sa osobnej dopravy.
Na starom kontinente sú v uplynulých rokoch prijímané opatrenia na zníženie environmentálnej záťaže plynúcej z osobnej dopravy, ktorej vyústením je rok 2035 – ten je považovaný za ultimatívny, pokiaľ ide o možnosť predaja nových automobilov s pohonom na benzín, naftu a plyn.
Efektom tejto regulácie trhu je sústredenie sa automobiliek na vývoj elektrických automobilov, ktoré tradičné emisné normy nemusia zohľadňovať, keďže počas prevádzky neprodukujú oxidy dusíka, pevné častice či oxid uhličitý.
Práve neschopnosť vyhovieť vysokým európskym nárokom na emisie a spotrebu bránila rozsiahlemu dovozu vozidiel z Číny, po novom to už však neplatí.
Čínske automobilky sa už musia sústreďovať iba na bezpečnosť vozidiel a ich homologizáciu pre európske trhy, zatiaľ čo pohon je relatívne environmenálne bezpečný a vyhovujúci – poháňaný elektrinou z trakčných akumulátorov.
Štúdia spoločnosti Allianz v podstate potvrdzuje varovania generálneho riaditeľa Stellantis Carlosa Tavaresa z tohtoročnej konferencie CES, že európsky automobilový priemysel čelí „strašnému boju“ s čínskymi importérmi.
Európske automobilky pritom čelia dvojitej hrozbe, pretože sú ohrozené aj ich predaje v Číne.
Miestni výrobcovia elektromobilov zväčšujú svoj podiel na trhu a tržby im rastú z rastúceho predaja dovážaných čínskych elektromobilov vyrobených v Číne.
Spojené štáty sú zatiaľ chránené, Slovensko je v ohrození
„Ekonomiky Nemecka, Slovenska a Českej republiky závislé od automobilového priemyslu by však mohli čeliť ešte väčšiemu zásahu“ vo výške od 0,3 percenta do 0,4 percenta HDP, uvádza správa s názvom „Čínska výzva pre európsky automobilový priemysel“
Správa ďalej uvádza, že cieľom čínskeho exportu je Európa aj pre americký zákon o znižovaní inflácie (IRA).
Zatiaľ čo Európa zostáva pomerne otvorená dovážaným elektromobilom (napríklad Tesla predstavuje 20 percent predajov plne elektrických áut v Európe), Spojené štáty sú kvôli IRA „pre čínske vozidlá oveľa ťažším trhom na prelomenie“, uvádza sa v správe.
Podľa správy teraz musia politici čeliť výzve s recipročnými clami na dovážané autá z Číny, urobiť viac pre vývoj materiálov a technológií batérií pre elektromobily a tiež umožniť čínskym výrobcom automobilov vyrábať autá v Európe.
„Štyri z piatich áut predaných v Európe sa montujú lokálne,“ uvádza sa v správe, pričom avizuje, že toto sa môže v pomerne krátkom časovom horizonte zmeniť.